Dag 6 i karantene – Strikket Scrunchie / Hårstrikk

Har du noen gang tenkt på at du kan friske opp ett helt enkelt hårstrikk ved hjelp av en liten rundpinne og litt garn?

Vel, dette tanken hadde ikke slått meg før før jeg såg ett bilde av ei dame med ett slikt hårstrikk i håret. Da jeg såg det tenkte jeg dette måtte prøves ut og det er jo også noe en fort får ferdig om man ønsker en spesiell farge. Hårstrikket kan enkelt bare pynte opp en enkel hårfrisyre eller være toppen over i på ett antrekk når du pynter deg.

Selv har jeg laget to varianter, ett i ett tynt garn og ett i ett tykkere garn.

Strikket hårstrikk

Tykt Scrunchie / Hårstrikk.

Garn:

  • 1 nøste merinoull (du får to hårstrikk at ett nøste).

Pinner:

  • Liten rundpinne numer 3,5 og heklekrok nummer 3,5.

Strikkefasthet:

  • 22 masker over 10 cm.

Størrelse før du setter tuben rundt strikken:

  • Høyde ca. 12 cm.
  • Omkrets ca.  35 cm.

Oppskrift:

  • Legg opp 77 masker.
  • Strikk 34 omganger rett rundt – ca. 12 cm.
  • Fell løst av.

Sett ett strikk rundt tuben med vrangsiden ut, brett tuben rundt strikken med rettsiden ut og legg sammen oppleggs- og avfellingskant sammen. Hekle sammen disse to i ytterste ledd av begge kantene med kjedemaske. Avslutt med en kjedemaske i første maske og så fest tråden.

Koskgrått hårstrikk

Tynt Scrunchie / Hårstrikk.

Garn:

  • 1 nøste babyull (du får to hårstrikk at ett nøste).

Pinner:

  • Liten rundpinne numer 3 og heklekrok nummer 3.

Strikkefasthet:

  • 27 masker over 10 cm.

Størrelse før du setter tuben rundt strikken:

  • Høyde ca. 12 cm.
  • Omkrets ca.  35 cm.

Oppskrift:

  • Legg opp 95 masker.
  • Strikk 44 omganger rett rundt – ca. 12 cm.
  • Fell løst av.

Sett ett strikk rundt tuben med vrangsiden ut, brett tuben rundt strikken med rettsiden ut og legg sammen oppleggs- og avfellingskant sammen. Hekle sammen disse to i ytterste ledd av begge kantene med kjedemaske. Avslutt med en kjedemaske i første maske og så fest tråden.

Rødt hårstrikk

Siden det ikke går med så mye garn per strikk ble det til at jeg laget flere for å bruke opp noen rester jeg hadde liggende.

Grønt hårstrikk
En samling av de jeg har laget så langt av forskjellige garnrester.

 

6 kommentarer
      1. Takk, selv bruker jeg bare ett helt enkelt men litt solid hårstrikk som jeg fester inni. Vet noen bruker buksestrikk og slikt, men jeg har tenkt at det holder bedre med ett vanlig hårstrikk. 😊

        1. Supert
          Vi skal ha strikkekurs i Drammen 21.11 28.11 og 03 12
          Bare å komme om du vil
          Amtmand bangs gate 1
          Det starter kl 18 og varer til kl 20 alle dagene
          Og det er gratis
          Vi serverer kaffe te og noe og spise 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg