#1 – Mindy Mus

Er det virkelig noe som kan få tankene mine over på noen annet når jeg trenger å avspore litt er det hekling. Hvem trenger ikke det en gang eller to i løpet av en dag?

Mindy Mus – Hekle en venn.

Kanskje ikke all slags hekling, men det meste ja. Hvorfor spør du? Jo, det skal jeg fortelle deg. Svaret er veldig enkelt. Du er nødt til å konsentrere deg hele veien. Det å hekle kosedyr betyr jevnlige økninger og fellinger. Så når du holde på må du ha tungen rett i munnen og følge med hele veien.

Jeg vet mange bruker maskører for å vise starten, men ved hekling synes jeg det er best uten. Når det kommer til strikken er saken en helt annen. Da er den nemlig gull verdt.

Andre vet jeg også starter hver omgang med en luftmaske og det er det selvfølgelig ingen ting i veien for. Men jeg synes du får en slags tydelig sporvei i heklingen som viser hvor omgangen startet. Den liker jeg ikke. Jeg liker at du ikke den som får dyret ikke ser hvor du startet og hvor du sluttet på hele prosjektet.

Derfor jeg en person som sitter å teller hele veien. Blir kanskje litt asosial ved slike anledninger, men jeg koser meg og slapper av med det. Jeg liker at jeg får tanken bort fra alt som surrer oppi hodet og krever plass. Så når ønske kom om en Mindy Mus til en jentungen av ei venninne av meg sa jeg selvfølgelig ja.

Denne musen er fra boken Hekle En Venn og dere finner oppskriften på side 21.

Mindy Mus – Hekle en venn.

Mindy er en venn å danse med for en liten ballerina og her kan du leke deg frem med farger og lage din helt unike mus.

 

Oppskriften er veldig enkel å følge og de forklarer nøye og detaljert hvordan du skal gå frem, men jeg har gjort min lille endring når det kommer til denne oppskriften. Opprinnelig i denne oppskriften står det at alle deler skal hekles hver for seg. Deretter skal alle deler syes sammen til en hel figur.

Personlig liker jeg best å hekle fast det som kan hekles fast. Tenker da rett og slett på når den lille skal leke med den. Jeg vet ikke om det er sant eller ei, men jeg ser for meg at det er vanskeligere å rive deler fra hverandre når det er gjort på denne måten.

Så det første jeg heklet fast var beina til selve underdelen.

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

Der etter heklet jeg ermene slik at de låg klar til jeg skulle hekle overkroppen.

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

Deretter heklet jeg hodet og fylte det da hodet ikke går ann å hekle på underveis.

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

Her er en liten endring som jeg ikke gjorde underveis på denne musen, men jeg kommer til å gjøre om jeg hekler en til – nemlig denne lille snuten. Jeg kommer nok heller til å starte med rosa på selve hodet enn å hekle en snute å sy på på, dette rett og slett for at jeg synes snuten ble noe stor her i forhold til selve musen.

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

Så ble overkroppen til og her ser dere at jeg har heklet på ermene samtidig.

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

Når dette er gjort er der bare å sy på hodet og du sitter igjen med en nusselig liten dansene mus som kan følge deg i alle døgnets tider.

Mindy Mus – Hekle en venn.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg