Krumkaker

Så er vi kommet til den tiden på året hvor julebaksten skal på plass. Selv husker jeg tilbake til bestemor som sikkert hadde minst 7 slag om ikke mer og at han bestefar koste seg glugg med å småspise alt av det gode hun lagde.

Jag vil tro vi alle har våre favoritter selv om jeg ikke kan huske bestefar hadde det, men en av mine er iallfall tynne krumkaker! Hva er deres? – fortell meg gjerne i kommentarfeltet, kanskje dere gir meg en ide til noe annet jeg kan bake.

Krumkaker er bare så godt og det smaker like godt alene som enkelt kake eller med tilbehør til. Selv liker jeg de når de er bare seg selv, men jeg vet mange elsker disse med krem og søte bær til som for eksempel multekrem.

Jeg lærte tidlig at det å lage krumkakerøre er ganske så enkelt når det kommer til ingredienser, for det er nemlig slik at du skal bruke like mange gram av hver ingrediens. Så med min røre som er slik den står under, gir deg ca. 40 kaker.

Ingredienser;

  • 4 egg = 250 gram.
  • 250 gram sukker.
  • 250 gram smeltet Tine Meierismør.
  • 250 gram hvetemel.
  • 0,5 teskje malt kardemomme – men dette er valgfritt.

Fremgangsmåte;

  1. Vips egg og sukker til en god eggedosis.
  2. Rør inn det smeltet smøret som er avkjølt til romtemperatur.
  3. Rør inn hvetemel og eventuelt kardemomme om du ønsker det.

La røren nå få svelle i ca. 15 til 30 minutter før du begynner på selve stekingen.

Legg en middels stor spiseskje med røre på midten av jernet og stek kakene gyldnegule/brune ved middels varme.

En passe mengde med røre i jernet når du går igang med stekingen.
Stek de passe gyldne.

Bruk en kniv og ta kakene av jernet før du ruller de i rett form, her kan du gå for den typiske kjeglen, en strull eller over en kopp slik at du får en slags skål av kakene.

Selv valgte jeg å gå for formen strull.

Ett lite tips sånn underveis;

Om røren blir tykk og du sliter med å få tynne kaker kan du tilsette litt vann underveis og rører det godt inn. Dette går litt på å kjenne og føle på undervis da du ser selv hvordan røren oppfører seg.

Jeg fikk som sagt ca. 40 kaker av denne røren og nå er det bare å kose seg mens snøen daler ned og det stormer utenfor vinduene.

Bare å glede seg inne mens snøen melder sin ankomst.

Oppbevar krumkakene i tette bokser, for eksempel en slik en som dette med ett søtt julemotiv på.

Oppbevar de i tette bokser så holder de hele veien igjennom julen og nyåret.
2 kommentarer
      1. Huff da, som regel blir min aller første krumkake mislykket, men så blir resten bra. Og den mislykka går til hundene så de er egentlig bare glad for at den første blir ødelagt. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg