#1 – Willums Selebukse

Reklame | Petite Knit

Willums Selebukse

Petit Knit har denne herligheten av en bukse om går under navnet Willums Selebukse.

Willums Selebukse

Som som dere leser i navnet er egentlig dette en fullverdig lang bukse. Den er designet av Mette Wendelboe Okkels.

Men jeg har gjort noen endringer og dermed ente den som en nikkers. Skal jeg strikke den igjen vil jeg kanskje gjøre noen enda mere endringer? Selv synes jeg lårene ble litt smale, men den passer så egentlig ingen krise. Dette er bare noe jeg tenker kan være fint selv.

I oppskriften er det oppgitt tre forskjellige garntyper som kan brukes. Jeg ente opp med favorittgarnet Merinoull fra Sandnes Garn. Dette har opprinnelig en strikkefasthet på 22 masker over 10 cm på pinne 3,5. Men ved å bruke pinner nummer 3 får du strikkefastheten som står oppgitt i oppskriften på 24 masker over 10 cm.

Fargen jeg brukte er jeansblå nummer 6052.

Willums Selebukse

Denne er i størrelse 9 til 12 måneder og om du ønsker å følge mine endringer om å heller lage nikkers kommer de under her;

  • Jeg la opp 44 masker på vrangbord på pinne 3 og strikket 3 cm. (10 omganger) vrangbord 1 rett og 1 vrang rundt.
  • Fortsatte rundt med glattstrikk på pinne nummer 3 samtidig som jeg også økte 2 masker på første omgang og så oppover for hver 1,5 cm. ( hver 5 omgang) til du har 60 masker. Etter siste øking så strikker du 10 omganger uten noen økninger.

Da er det bare å legge dette beinet til siden og strikke ett til på samme vis.

Når begge bein er ferdigstrikket – passe på at du har økningene på beinet inn på innsiden på begge bein når du setter de sammen.

Nå er det bare å følge oppskriften slik som den er beskrevet. Så som du skjønner er det ikke store endringene jeg har utført.

Eneste forskjellen er egentlig kun det at beina måler ca. 16 cm. istedenfor 25 cm.

Pluss at jeg strikket forkortede pinner bak på rompa slik at det skal være god plass til en bleiestump under også.

Willums Selebukse
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg