Tradisjonelle Mariuser

Hadde du spurt meg for noe år siden om jeg fortsatt kunne strikke Marius til deg, hadde nok svaret vært nei. Det var rett og slett ett år hvor jeg strikket rundt 50 mariuser over hele året og alle skulle være i blått, rødt og hvitt, så jeg hadde rett og slett mariusmønsteret og de fargene langt oppi halsen og det ga meg avsmak bare ved å tenke på det.

Men avsmaken kom til en slutt og lysten kom tilbake den dagen jeg ble spurt om jeg kunne strikke tre mariuser i voksen størrelse og ett barnesete med genser og bukse. Også disse skal være i de tradisjonelle fargene så akkurat hvorfor lysten kom tilbake kan jeg ikke si, men det er iallfall godt å kunne strikke de igjen etter all denne tiden.

Min gamle kollega fra Gjøvik som spurte meg om disse har så langt i år fått to mariuser, mens den siste mariusen i voksen og settet til barn står igjen. Hun har heldigvis ikke noe hastverk og den siste trenger å være ferdig til april mens barnestørrelse ikke har noe deadline.

Siden hun ikke strikker selv eller ha så mye kunskap om de forskjellige garnsortene har hun gitt meg friheten til å finne garnet, eneste kriterier var at garnet ikke skulle klø. Jeg ente derfor opp med å bruke tynn merinoull fra Sandnes Garn da dette er ett lett, vart og helt kløfritt garn.

Oppskriften jeg brukte finner dere i Sandnes Garn sitt hefte Norske Ikoner Tema 35 på side nummer 6.

På første Marius ble det til at jeg strikket en størrelse x large og siden jeg brukte annet garn enn hva som sto i oppskriften gjorde jeg noen endringer for å få størrelsen rett. Jeg la opp maskeantall til størrelse medium på vrangborden og så økte jeg til maskeantallet på large når jeg gikk over til glattstrikk. Lengden strikket jeg etter xx large da de ønsket den lengden på selve genseren. På ermene la jeg opp 52 masker og strikket vrangbord før jeg økte til vanlig på størrelse large og strikket videre som vanlig slik det står i oppskriften til large. Jeg brukte også pinner nummer 3 og 3,5 istendfor 2,5 og 3 da dette passer min strikkefasthet i følge oppskriften bedre.

Så selv med disse endringene ente jeg opp med en størrelse som passet målene oppgitt på x large i oppskriften som sier at overvidde er 110 cm, hel lengde 62 cm og ermene 47 cm.

Jeg brukte følgen fangenummer og mengde med Tynn merino ull;

7 nøster med marine nummer 5575.

2 nøster med hvitt nummer 1002.

1 nøste med rødt nummer 4219.

På marius nummer to ble det til en størrelse large, men jeg gjorde endringer her også på samme grunnlag som på den over da jeg brukte annet garn enn oppskriften. Jeg brukte samme pinner her som før og la opp til størrelse small på vrangbord før jeg økte til medium på selve bolen. På ermene la jeg opp 52 masker og strikket vrangbord før jeg økte til som vanlig i størrelse medium. På selve lengde strikket jeg også her etter x large på grunn av lang rygg.

Ved å gjøre disse endringene ble den helt til å passe målene som er oppgitt i størrelse large som er som følgende; overvidde 104 cm, hel lengde 62 cm og ermene 47 cm.

På denne brukte jeg resten som ble igjen fra den øverste mariusen da jeg hadde passet på å ha nok av samme innfarging. Derfor ente jeg opp med å bruke 6 nøster med marine her og ett nøste av hvit, rødt trengte jeg ikke noe nytt nøste fra da det holdt med det halve jeg hadde igjen.

Jeg strikket også halsen dobbelt så lang på begge for å så brette den ned og sy den fast, dette er rett og slett fordi jeg har kommet til konklusjonen om at disse halsene er mye finere enn hva de egentlig er ved å strikke de enkle.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg