Sjøkrepskraft

God morgen alle sammen og god første påskedag, håper alle har en fin dag. Dagen min startet med en god frokost og en god kopp kaffe servert i favorittkoppen min.

I går gjorde jeg forresten noe jeg aldri hadde gjort før ei eller tenkt jeg skulle prøve meg på, men så ble det til ett forsøk lell! Men jeg valgt å følge Pippi sitt ordtak; dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! Og vet du, det ble bedre enn forventet men har sikkert forbedringspotensialer som kan prøves ut til neste gang.

Men i alle fall så startet dette med at vi hadde sjøkreps til middag på lørdag og siden jeg har sett de lage kart på slikt skal på TV tenkte jeg hvorfor ikke? Selv om jeg søkte litt på nett ble egentlig min kraft bare til underveis og slik som dette gikk jeg frem;

Først så delte jeg opp skallet i mindre biter og freste dette i smør i grytepanna mi for å få mest mulig smak ut av skallet slik jeg har sett det blitt gjort på TV.

Akkurat mengden vet jeg ikke da jeg bare tok det vi hadde igjen etter lørdagens middag.

Så tilsatte jeg en hel løk som jeg bare delte opp i sånn passe store biter.

Deretter tilsatte jeg to gulrøtter som jeg også bare skar opp i passe store biter.

Så har jeg sett og hørt at vin i kraft vist nok skal gjøre det store for å få frem god smak og at det her er viktig å brukte vin du faktisk liker å drikke og ikke bare kjøpe den første og billigste. Derfor gikk jeg for denne som sto i skapet på kjøkkenet og som vi syntes var god å drikke i tillegg.

Three Monkeys

Deretter tilsatte jeg vann nok vann, jeg har her sett at noen skriver en liter andre skriver at det skal dekke klørenen helt. så min mengde ble vel sånn ca. 1,3 dl.

Så lot jeg dette koke opp skikkelig før jeg skrudde varmen helt av og satte på lokket, fra nå lot jeg det bare stå å putre in sin egen varme i ca. en hel time til kraften hadde fått en mørkere og varmere farge.

Så silte jeg kraften og kastet skallet og de ihjelkokte gulrøttene og løken og satt så igjen med denne fytende hærligheten.

Fra nå av kan du her krydre til smakene slik du vil, men jeg vente siden jeg skal lage fiskesuppe av dette. Men om du kun ønsker å bruke deler av dette kan du også fryse ned denne herligheten slik at du har til en annen dag også.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg