Påskeharen er klar til påsken.

Reklame | Sandnes Garn

Herre min, når Bodil viste meg denne søte karen viste jeg at jeg bare måtte lage Sandnes sin nye søte harepus til påsken.

Oppskriften finner dere HER.

Påskeharen er heklet i dobbeltråd og på pinne nummer heklenål nummer 8 og jeg hadde som vanlig hjelp av en nyskjerrig Snoopy når jeg var kommet til monteringen.

Han fikk seg rett og slett en ny kammerat trodde han mens jeg holdt på.

Jeg har heklet haren i det opprinnelige garnet og brukte fargene som sto i oppskriften, selv syntes jeg fargene på harepuser ble finere i virkeligheten enn hva som kommer frem i oppskriften og selv på mine bilder.

Garnet som er brukt på selve kroppen er en tråd fritidsgarn og en tråd børstet alpakka. Jeg brukte følgende fargekoder; Børstet Alpakka Hvit nummer 1001 og Beigemelert nummer 2650. Det går med 1 nøste av børstet alpakka og to nøster med fritidsgarn.

Siden føttene, ermene og ørene hekles fast underveis er det minimalt med montering på den, den eneste fysiske kroppsdelene som må syes fast er selve hodet til selve kroppen. Hekler du inn strålene fra ermene, føttene og ørene har du også lite trådfesting å ta tak i når den er ferdig.

Øynene er opprinnelige øyne som du får kjøpt i plastikk, men jeg valgte å sy på øyne av garn av rester jeg hadde liggene i huset. Jeg tenker disse øynene er også sikrere for de minste som fort river og sliter litt i kosebamsene sine og faktisk også til tider tygger på de. Snuten er i oppskriften sydd på med Alpakka Silke Pudderrosa nummer 3511, men jeg brukte også her bare en rest i passene farge.

Dusken til halsen lages i en tråd fra hver farge på kroppen slik jeg gjorde eller du kan velge å kjøpe en ferdig dusk på butikken om du liker det best. Håper bare fleste da velger fjuskepelsdusk og ikke dusker laget av dyr da jeg rett og slett blir kvalm med tanke på hvordan dyr lider for at slike skal produseres!

Harepusen har også ett lite skjerf på seg, passer jo perfekt med tanke på påske og vinternorge. 😉

Skjerfet er strikket på pinner nummer 5,5 og garnet som er brukt er Børstet Alpakka. Her brukte jeg også fargen som sto i oppskriften; Korngul nummer 2024, det går med under ett nøste så om du har andre farger liggende er det ingen ting i veien for å bruke den resten du har.

Ferdig og når påskeharen sitter måler den ca. 20 cm, mens om du måler den med føttene måler den ca. 30 cm.

Før jeg ga fra meg påskeharen og Snoopy mistet sin nye venn (må kanskje hekle en til han) tok vi med harepuser ut på en liten fotorunde.

4 kommentarer

Siste innlegg