#1 – Nordmørsbunad

Reklame | Ravelry

Har du planer om at babyen din, barnet ditt eller noen andre barn du kjenner skal få en hjemmestrikket bunad til 17 mai. Vel da er det på tide å sette igang. Det å strikke en nordmørsbunad er ikke bare bare og det tar tid. Pluss 17 mai nærmer seg og plutselig er dagen her selv om vi bare er i februar.

Beachbuggy, Snoopy, Lexie og 17 mai. 2019.

Selv har jeg ikke vært med å feire denne dagen noe særlig de siste årene, noe som lett kan forklares med at en jobber i helsevesenet og derfor ofte ender opp med å jobbe slike dager. Men i fjor hadde jeg faktisk fri og for første gang på hva jeg tror må være rundt 15 år har jeg hatt muligheten til å ta del i denne feiringen. Men jeg orket ikke selv å ha på meg bunaden i fjor, selv om jeg synes plagget er utrolig fint. Min bunad fikk jeg til konfirmasjonen min og alt sølvet som fulgte med fikk jeg oppigjennom åren før konfirmasjonen min.

Beachbuggy, Snoopy, Lexie og 17 mai. 2019.

Selv strikket jeg også min første bunad i fjor til ei lita jente.  Denne vet jeg ble brukt og satt pris på denne dagen og hvorfor skal ikke de minste få kled seg i bunad når de voksne får?

Nordmørsbunad.
Nordmørsbunad.
Nordmørsbunad – vesten på fremsiden.
Nordmørsbunad – vesten på baksiden.

Jeg har strikket denne i 12 til 18 måneder og utstyret du trenger for å strikke denne er som følger;

  • 4 nøster tilsammen 200 gram med Marineblå nummer 5575 Tynn Merinoull fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste tilsammen 50 gram med Rød nummer 4219 Tynn Merinoull fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste tilsammen 50 gram med Gråbrun nummer 2652 Tynn Merinoull fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste tilsammen 50 gram med Grønn nummer 8543 Tynn Merinoull fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste tilsammen 50 gram med Petroleum nummer 7572 Tynn Merinoull fra Sandnes Garn.
  • 40 og 60 cm rundpinne 2,5.

 

Oppskriften til akkurat til dette mønster på bunad finner dere HER og den kommer i størrelse fra 3 måneder og opp til 4 år.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg