#1 – Grønn Lindteingenser

Reklame | Adlibris

Denne genseren har vært populær lenge og den finnes faktisk i to forskjellige varianter. Jeg har skaffet meg begge oppskriftene og skal strikke den andre varianten når jeg får tid. Men til å starte med strikket jeg den enkleste av de to variantene.

Oppskriften på denne enkle genseren finner dere under navnet Lindtein genser og dere kan også søke på navnet Tove Lindtein som er designeren.

Lindteingenser
En storfavoritt som jeg gleder meg masse til å bruke i vinter.

I oppskriften er genseren opprinnelig meget kort i alle fall om jeg skal gå etter min smak, derfor har jeg strikket på ganske mange ekstra cm på selv bolen slik at genseren går ned på rompen iallfall.

Lindteingenser
Selv har jeg strikket den lengre enn hva oppskriften sier.

Siden denne varianten av genseren er den enkle er den ekstra fin med alle de små detaljene på selve ermene. Ermene består av hullmønster, sjømansbobler og blomster i tillegg til andre små strikketekknikker.

Lindteingenser
Ermene har mange flotte detaljer slik som disse blomstene.
Lindteingenser
Den har også strikk med teknikken sjømansbobler.
Lindteingenser
Sist men ikke minst har den også ett hullmønster.

Jeg har i tillegg til at jeg har strikket den noen lengre gjort noen småendringer i forhold til oppskriften, så om du ønsker en likens og lurer på informasjon om det kommer mine små endringer under her.

Hva som trengs for å lage den;

Garn; Pus og det går med 9 nøster for å få den lengden jeg har laget på min.

Farge; Grønn med fargekode nummer 4014.

Pinner; 4 på vrangborder pluss 9 på selve genser.

Er du ikke lysten på en grønn genser kan du sjekke ut alle di andre flotte fargene inne hos Du Store Alpakka eller Adlibris, som for eksempel en av disse fargene:

Pus garn
Ett loddent og heilt herlig mykt garn fra Du Store Alpakka som du kan handle hos Adlibris.
Størrelse; Medium

 

Ermer;

Legg opp til x small på pinne 4 og strikk 28 omganger 1 rett og 1 vrang.

Skift til pinne 9 og strikk armen slik oppskriften helt opp til punkt 15.

(På omgangene med blomster strikk de slik de er beskrevet i videoen og ikke med 4 kast slik det står i oppskriften).

(På omgang med boblemasker la de gå over 5 masker og ikke 4 slik oppskriften sier slik at det går opp i maskeantallet rundt på selve armen).

Etter punkt 15 strikk kun rett videre i 30 omganger til armen måler 52 cm.

 

Bol;

Legg opp small på pinne 4 og strikk 28 omganger.

Skift til pinne 9 og øk til størrelse medium.

Strikk som oppskriften sier til arbeidet måler 50 cm.

 

Raglandfelling;

Fell 8 masker på ermer og hver side på bole.

Strikk 5 omganger.

Fell så til ragland på annenhver omgang til det er igjen med 86 masker og arbeidet måler ca. 70 cm.

 

Hals;

Skift til pinne 4 og strikk 50 omganger vrangbord til halsen måler 20 cm.

14 kommentarer
    1. Så artig å se den i annen trå-type. Jeg har strikket den med trå som skulle og den blei jo fluffy og fin. Men denne likte jeg også .-) Superfin!

      1. Takk, litt artig med noe annet på ermene. Skal som sagt strikke en til med enda flere detaljer på også for å prøve den varianten, men blir nok å strikke den like lang.

      1. Du setter ett merke ved hvert skille mellom erme og bol = 4 merker og så feller du en maske på før og etter hvert merke = feller 8 masker per omgang. Dette gjøres på annen hver omgang til du kan begynne med halsen.

    2. Hei!

      Leter og leter, men finner ikke oppskrift på denne genseren med raglanfelling, kun den som er hakket vanskeligere. Tenker en nybegynner som meg har mer enn nok med denne versjonen 🙂 Vet du hvor jeg kan kjøpe oppskriften?

      1. Vet faktisk ikkje om det finnes oppskrift på det med ragland. Da e selv bare har laget det på de e har strikket, både de til meg selv og til andre. Send meg en mail eller en pm så kan e prøve å hjelpe deg på vei mens du holder på. 😊

    3. Hei! Veldig flott genser 🙂 Holder på ermene og lurer på hvor jeg finner den videoen du referer til her med tanke på blomstene?

      Mvh Mari

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg