#1 – Janneckegenser i militærgrønn.

I det siste har det vært mye ABIP og negativiteten rundt dette. Så tenker derfor det er på tide å komme tilbake til hva bloggen egentlig skulle handle mest om.

Nemlig håndarbeid!

Derfor mimrer jeg idag tilbake til første gang jeg testet ut Pus garnet fra Du Store Alpakka og hvordan jeg forelsket meg i garnet. Ikke minst forelsket jeg meg også i Jannecke genseren.

Damen som ønsket jeg skulle strikke denne til henne hadde bestilt Pus garnet på nett og så kom hun innom på butikken og kjøpte Mini Alpakka fra Sandnes Garn da dette stemmer med oppskriften. I den originale oppskriften strikkes denne genseren nemlig med en tråd av hver garnkvalitet. Så her får du med andre ord en genser som vil holde deg varm selv om det er bikkjekaldt!

Jannecke Genser

Pus er ett garn fra Du Store Alpakka og har en beskrivelse som dette:

  • Pus er et loddent, supermykt, lett og lekkert alpakkagarn med en kabelspunnet kjerne. Overflaten er fint børstet og garnet passer perfekt til lette plagg som skjerf, løse halser, tilbehør og ikke minst oversize gensere. Pus er svært drøyt i bruk og kommer i klare rene farger i tillegg til vakre natur- og pastellfarger. Hver gang du kjøper garn fra Du Store Alpakka, støtter du Mirasolskolen i Peru.
  • Garnet består av 70 % baby alpakka, 17 % akryl og 13 % polyamid. Ett nøste veier 50 gram = ca 100 meter og det har en strikkefasthet som tilsier 12 masker glattstrikk på pinne nummer 9.

Jeg har strikket denne genseren før også men da gjorde jeg noen endringer som passet meg. Men her har jeg fulgt oppskriften til punk og prikke og brukt det garnet som sies i oppskriften og resultatet ble bare helt perfekt og genseren, en jeg vil strikke til meg til selv også når tiden er inne.

Men til denne damen ente jeg opp med en genser i en herlig grønnfarge og jeg brukte følgende fargekoder;

  • Pus – 4014 grønn og det går med 8 nøster i minste størrelse.
  • Mini Alpakka – 9554 olivengrønn og det går med ca. 5 nøster.

Jeg strikket den minste størrelsene som tilsier small/medium og har ca. en omkrets på 106 cm, 62 cm. i lengde og ermene måler 53 cm.

Snoopy inspiserte også arbeidet underveis, mens Lexie ikke orket å følge så nøye med. 🙂

Snoopy fulgte spesielt nøye med under denne prosessen. Flink var han også, for selv om poten eller hodet låg oppå nøstene til tider var han aldri i tullehumør og skulle ødelegge nøstene.

Et nøste eller en genser under produksjon, Snoopy er ikke så nøye på hva han ligger på. Det viktigste er at det er mykt og varmt. 🙂

Uten å røpe selve oppskriften tenkte jeg å vise litt nærmere nærbilde av selve fletten og hvorfor du skal øke og felle mest ved selve hovedfletten. Som du ser har genseren en stor hovedflette og to mindre falske fletter på hver side av hovedfletten på fremstykke.

I oppskriften står det hvordan du skal øke maskene som du trenger etter vrangborden og felling før halsen. Det økes nemlig mest akkurat der hvor selve fletten for at genseren ikke skal krype sammen der hvor selve fletten går oppover.

Hvordan flettene ser ut i starten.
Hvordan flettene ser ut ved halsen.

Ønsker du selv og strikke denne genseren er oppskriften og få tak i via garnpakker på nett eller i boken Bystrikk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg