Høysesong for dumping av dyr, når skal mennesker lære?

«Tre små kattunger trenger et nytt hjem før sommerferien», heter det i en nylig utgitt annonse på markedsplassen Finn.no.

Etter noen videre tasteklikk i søkefeltet, finner en raskt ut at disse ikke er alene. Og en ser ikke slikt bare på Finn men også på Facebook. Hvor ofte har det ikke vært annonser som sier følgende – om ingen henter dyret innen i morgenkveld så avliver vi det!

Hvor sykt er ikke dette? Jeg skjønner rett og slett ikke at det går ann. Jeg kunne aldri i verden forlatt Snoopy og Lexie uten tilsyn eller avlivet de bare for at jeg ønsket på ferie.

Tror det skjønner hva jeg mener, for hvem kunne vel sagt forvell til disse hårete ansiktene? 🙂

Men nå er som sagt høysesongen for å avlive friske dyr, forlate de i heime eller kaste de ut av huset igang!

Flere og flere bruker allergi som årsak til at de ikke kan ha dyr lengre, men det er da fryktelig rart at allergien dukker kun opp i den tiden som en skal på ferie? Jeg selv som har allergier vet at jeg enten ikke kunne hatt dyr om jeg reagerte på hund eller så hadde jeg bare måtte levd med å spise allergi medisin så lenge dyret mitt lever. Sånn er det bare! Skaffer en seg dyr, skaffer en seg en venn for livet og det er vårt ansvar å ta vare på de så lenge de lever.

Spør du meg burde det være høyere straffer for å kvitte seg med friske dyr på grunn av en ferie og det burde iallfall ikke være lov å avlive friske dyr sånn uten videre.

Dyrevelferdsloven sier som følger:

Eieren skal sikre at dyret får godt tilsyn og stell. Dersom dyreeier forlater dyret sitt i en hjelpeløs tilstand kan det føre til reaksjoner i form av et overtredelsesgebyr.

– Boten varier med tanke på alvorlighetsgrad og dyrets tilstand. De groveste overtredelsene vil bli politianmeldt.

Selv om jeg tviler på at så mange får så høy bot som dette er det faktisk mulighet for å få hele 17 200 kroner i bot om du forlater dyret ditt i en uforsvarlig tilstand.

Så som sagt – har du lyst på dyr tenk deg om før du skaffer det, det skal leve med deg lenge og han er ditt ansvar fra du får han til han dør. Har du lyst på ferie eller har andre planer pass da i det minste på at du ordner med pass til dyret.

For noen år siden satt jeg selv Lexie på kennel mens jeg var på ferie. Ja jeg vet det koster litt, men da vet du iallfall at dyret ditt blir sett til. I år når vi reiser på ferie har vi spurt ei venninne om hun kunne tenke seg å passe begge og vi ble så glad når hun sa ja. Hun er kjempeglad i dyr og jeg vet hun tar godt vare på de mens vi er ute å reise.

I mitt hode er dette den eneste måten å gjøre det på når en skaffer seg dyr, hvordan noen kan ha samvittighet til noe annet er helt uten min forståelse. For meg er det rett og slett SKAMMELIG om en ikke ordner opp skikkelig.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg