#1 – Grytekluter i vaffelstrikk.

Rart å tenke på det, men dagen jeg flyttet til Gjøvik for mange år siden kunne jeg hekling og helt enkel strikking, men langt i fra noe mønster eller sokker og votter osv. Men etter å ha gått nattevakt med en god venn og i ettertid enda bedre vennen i flere måneder ble jeg fristet til å hekle og jeg begynte så smått.

Så kom dagen da jeg flyttet fra Gjøvik og tok med meg alt pikkpakket mitt å satte nesen mot Kristiansund, her hvor jeg har blitt boende lengre enn hva jeg hadde trodd. Men etter flyttingen ble det meste av heklingen lagt på hyllen og strikkingen fikk igjen føtter å springe på. Når jeg tenker meg om ser jeg at det  er litt sånn enten hekling eller strikking, holder sjeldent på med begge deler på store prosjekt samtidig.

Men her om dagen fikk jeg lyst å ta fatt i heklenålen igjen. Jeg har nemlig lovet en at han skulle få seg noen grytekluter og de måtte jo bare bli blå (favoritt over alle favoritter når det kommer til farge). Valget falt derfor på blå fargen til Madarin medi fra Sandnes Garn og krok fikk så svinge seg litt.

Når det kom til selve hekleteknikken falt på valget på det typiske vaffelmønsteret som hekles i vanlige staver bare på to forskjellige måter. Selv synes jeg teknikken gjør at du får tykke gode kluter som passer fint med tanke på bruken og i tillegg får de en flott struktur.

Grytekluter i vaffelstrikk.
Grytekluter i vaffelstrikk.

Gryteklutens mål:

Ca. 20 x 20 cm.

Garn;

Mandarin medi 100 % bomull, 50 gram = 135 meter.

Garnmengde;

Blå 5844 – 150 gram.

Heklekrok;

Nummer 2,5.

Heklefasthet;

29 staver per 10 cm.

Opphøyd stav;

Hekle 1 stav men stikk nålen under/rundt neste stav på forsiden fra raden under.

Oppskrift;

Legg opp 11 luftmasker.

  1. Hekle 1 stav i 5 luftmaske, 1 stav i hver av de 2 neste luftmaskene, 2 luftmasker, 1 stav i hver av de 4 neste luftmaskene.
  2. Vend med 3 luftmasker, 1 stav i neste stav, 1 opphøyd stav i hver av de neste 2 stavene, i luftmaskebuen hekles (2 staver, 2 luftmasker, 2 staver), 2 opphøyede staver, 2 staver.
  3. Vend med 3 luftmasker, 1 opphøyd stav, 2 staver2 opphøyde staver, i luftmaskebuen hekles (2 staver, 2 luftmasker, 2 staver), 2 opphøyde staver, 2 staver, 2 opphøyde staver.
  4. Vend med 3 luftmasker, 1 stav i neste stav 2 opphøyde staver, 2 staver, 2 opphøyde staver, i luftmaskebuen hekles (2 staver, 2 luftmasker, 2 staver), 2 opphøyde staver, 2 staver, 2 opphøyde staver, 2 staver.
  5. Vend med 3 luftmasker, 1 opphøyd stav, *2 staver, 2 opphøyde staver*, gjenta fra *-* frem til buen, i luftmaskebuen hekles (2 staver, 2 luftmasker, 2 staver), 2 opphøyde staver, gjenta fra *-* raden ut.
  6. Vend med 3 luftmasker, 1 stav i neste stav, 2 opphøyde staver, *2 staver, 2 opphøyde staver*, gjenta fra *-* frem til luftmaskebuen, i luftmaskebuen hekles (2 staver, 2 luftmasker, 2 staver), *2 opphøyde staver, 2 staver*, gjenta fra *-* raden ut.

Gjenta 5 og 6 til du har 54 staver på hver rad eller hekle til den er så stor som du selv ønsker.

Kant rundt selve grytekluten;

Begynn ved oppleggskanten og hekle 1 fastmaske i hver stav og så fortsett med fastmasker rundt hele (jeg fikk 40 masker i hver side).

Hekle hempe ved å hekle 14 luftmasker og fortsett med fastmasker rundt resten av grytekluten.

Hekle 2 eller 3 rader til med fastmasker rundt og i hempen hekles det 18 fastmasker.

6 kommentarer
      1. Takk, håndarbeid er ikkje for alle men gøy når en får det til. 😊
        Uansett så er du garatert flink til mue annet om håndarbeid ikkje er din greie.

    1. Kjempefine grytekluter! 🙂 Nå fikk jeg lyst til å hekle. Mer enn 30 år siden sist… Sitter helt rolig nå, og venter på at inspirasjonen skal forsvinne… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg