En hærlig Sunday Sweater

Reklame | Petit Knit

En vårens store must haves har vært den utrolige fine men samtidig enkel Sunday Sweater, personlig liker jeg genser som er enkle men allikevel har litt ekstra over seg ved hjelp av litt struktur.

Denne genseren er perfekt når det kommer til dette målet og mønsteret ser ut som en særlig solnedgang.

Personlig har jeg ikke strikket så mye fra Petit Knut før men jeg skal være så ærlig å si at jeg faller mer og mer for oppskriften derfor og denne Sunday Sweateren er også herfra. Opprinnelig er genseren strikket i Snefnug fra Camarose og Silk Mohair fra Isager Garn og tidligere har jeg strikket den i Air fra Drops og Kid Silk fra Drops.

Men sånn som jeg har fortalt før har jeg falt helt for det nydelige og ultqamyke garnet Pus og derfor hadde jeg lyst å strikke en i det. Jeg såg for meg at en tråd med Pus ville utgjøre samme strikkefasthet som to tråder i di andre variantene og jeg tok rett! 🙂 Nå sitter jeg her med en nydelig og myk genser som er klar til høsten og når kulden setter inn igjen.

Oppskriften om dere ønsker den kan dere finner dere HER og der finner dere også mange andre fine varianter, blant annet Sunday Cardigan.

Jeg gleder meg faktisk til jeg kan begynne å bruke denne til høsten!!!! Jeg falt pladask for denne fine fargen Lyseblåe fargen med nummer 4019 og jeg strikket den i størrelse L, men jeg strikket den noe lengre så det gikk med 8 nøster totalt for å få den ferdig.

Oppskriften har jeg egentlig fulgt slavisk, men jeg har gjort noen små mikro endringer fra originalen:

På bærestykke og selve bolen strikket jeg slik oppskriften tilsa, men jeg valgte og strikke vrangbordene på pinne 4 istedenfor pinne nummer 5,5. Dette rett og slett for at jeg liker vrangborder som er litt stramme og jeg synes fasongen blir litt penere.

På ermene økte jeg først på omgang nummer 22 og så på hver 11 omgang til rett antall masker, så strikket jeg 4 omganger etter siste økning før jeg nok en gang brukte pinne nummer 4 kontra pinne nummer 5,5 på vrangborden. Nok en gang dette for at jeg liker at ermene sitter litt rundt håndleddet og spesielt siden disse ermene både er noe vide og lange for mange.

 

Så om du har lyst på en herlig genser som dette prøv gjerne den ut i en tråd med passe tykkelse istedenfor 2 tråder som det står i oppskriften.

 

Og som sagt selv om jeg er meget glad solen skinner ute og i går satt vi ute og fargen kom tilbake på kroppen gleder jeg meg virkelig til denne kan brukes til høsten.

 

Ha en ellers strålende søndag folkens, her skal dagen brukes til litt mere blogging før hundene og vi skal ut på en liten tur, så skal dagen avsluttes med noe jeg aldri har gjort før. Jeg skal lage hjortestek av alle ting, så her er det bare å krysse fingrene! 🙂

12 kommentarer
    1. Kjempefin genser! Jeg skal strikke en med garnet pus, hvilken pinnestørrelse brukte du da? Kan man strikke samme størrelse eller gå opp en størrelse?

      1. Tusen takk, som jeg skriver i innlegget er oppskriften fulgt slavisk. Eneste forskjell jeg har gjort er å gå ned på pinnestørrelsene til selve vrangbordene da jeg personlig liker de litt fastere. 😊

        1. Jeg stusset siden det står anbefalt pinnestørrelse 9 på pus-garnet. Har ikke så mye erfaring, men da prøver jeg slik du har gjort, takk😊

          1. Ja, garnet sier noe annet. Det viktigste er at du har rett strikkefasthet, så det må du nesten sjekk for å være sikker. Selv om det stemte for meg kan det hende du strikker løsere eller fastere. Det er derfor pinner bare er gitt opp som forslag, men det er opp til en hver av oss og passe på at det stemmer med x antall masker over 10 cm.

    2. Hei, pus garn skal strikkes med pinne 9. Strikket du med 9 eller 7 som står i oppskriften.
      Skal strikke med pus, men tenkte å strikke med pinne 9, så genseren blir litt luftig …prøver å konvertere oppskriften nå.

    3. Hei. Når jeg strikker testlapp med pinne 9 får jeg samme antall masker som oppskriften med pinne 7 .
      Dvs 14 masker er ca 10cm .
      Kanskje bare strikke en størrelse mindre da…

      1. Pinnene er kun veiledende, du må bruke de pinnene som gir deg rett strikkefasthet slik som oppskriften sier. Så utifra hva du skriver vil jeg anbefale deg å strikke med pinner nummet 9, men ikkje gått ned i størrelse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg