Den perfekte oppskriften på sokker.

Som jeg lovet der, men dessverre ikke har fått skrevet før nå er denne flott oppskriften på sokker jeg har fått fra en av mine beste venninner. Oppskriften kan selvfølgelig brukes på flere typer garn og alt avhenger av strikkefastheten din. Men for meg er denne oppskriften genial og passer meg perfekt.

Selv brukte jeg den senest når før jul da jeg strikket flere sokker i julegaver. Første par ble til en av mine nærmeste som hadde ett stort ønske om ett par sokker eller to i størrelse 45! Og jeg kunne selvfølgelig ikke skuffe henne så sokker måtte til. Når jeg fikk selve ønsket var jeg i London, men så fort jeg kom hjem tok jeg turen innom garnbutikken min og kjøpte ett nøste med Hot Socks Madena.

Hot Socks Madena, et garn som passer perfekt til sokker.

Dette garnet som jeg skrev om tidligere i kveld – dere finner det innlegget HER – passe som sagt til flere par sokker avhengig av størrelse på sokkene. Jeg ente opp med ett par i størrelse herre 45 og ett par i størrelse 6 år, selv etter dette hadde jeg igjen en liten rest men den hadde ikke mulighet til å bli noen som helst.

Hot Socks Madena I størrelse 45.
Hot Sock Madena I størrelse 6 år.

Sokkene sitter godt på foten og er behagelige å ha på seg.

Hot Socks Madena, lånte en fot fra en av dukken på jobb for å teste størrelsen da jeg ikke hadde tilgang til foten til hun som skulle ha de. Pluss det var julegave og hadde vært dumt å vise henne før hun fikk de i gave.

Så over til den ultimate sokkeoppskriften, den går som følger;

Størrelser;

  • 2 (4) 6 (8) 10 (dame) herre

Utstyr;

  • Pinner 3 – 4 avhengig av strikkefast het, selv bruker jeg 3,5 som jeg meg en strikkefasthet på 22 masker over 10 cm.
  • Ett nøste Hot Socks Madena eller annet garn som du ønsker å bruke. Men det kan være lurt å bruke ett garn som er litt slitesterkt da hæl fort kan bli hull på etter mye bruk.

Oppskrift;

  • Legg opp 28 (32) 36 (40) 44 (48) 52 masker på Addi Crasy Trio pinner eller strømpepinne om du liker de best.
  • Strikk leggen ved å strikke 1 vridd rett og 1 vrang i 25 (30) 35 (40) 45 (50) 55 omganger. Ønsker du kan du strikke 2 vridd og 2 vrang.
  • Strikk neste omgang slik ved å strikke halve maskeantallet i ribbestrikk og resten i glattstrikk. Glattstrikken vil fra nå av utgjøre hælen på sokken.

Hælen strikkes slik;

  • Strikk glattstrikk over den/de pinnene med glattstrikk i 10 (12) 16 (20) 20 (24) 24 omganger.

Nå skal det felles til selve hælkappen hvor når du er ferdig så skal du sitte igjen med de midterste 6 (6) 6 (8) 8 (8) 10 masker og det gjøres slik;

  • Du begynner fra rettsiden og fortsetter å strikke i glattstrikk samtidig som du feller.
  • Strikk til over maskene frem til nest siste maske av di i midten og strikk så de to neste maskene  vridd rett sammen.
  • Snu arbeidet.
  • Strikk vrangt tilbake til neste siste maske av de midterste maskene og strikk de to neste vrang sammen.
  • Snu arbeidet.
  • Fortsett slik som de fire punktene over til du kun sitter igjen med de midterste maskene.

Nå er hælen ferdig og det skal plukkes opp masker i siden før vi fortsetter på selve foten.

  • Plukk opp masker langs baksiden av hælen ved å plukke opp ca. 6 (7) 8 (8) 9 (10) 10 masker.
  • Strikk videre på de maskene som har hvilt på pinnen mins du strikket hælen, de strikkes fortsatt 1 vridd rett og 1 vrang.
  • De midterste maskene fra selve hælkappen fordeler du over de to nærmeste pinnene og omgangen begynner nå her mellom disse pinnene.

Strikk nå som følger for å felle til foten, oversiden av foten strikkes hele tiden 1 vridd rett og 1 vrang men resten strikkes slik;

  • Strikk til du har igjen 2 masker igjen på pinnen og strikk de 2 maskene vridd rett.
  • Strikk over toppen av foten slik som det står over.
  • Strikk de 2 første maskene rett sammen på neste pinnen og strikk ut pinnen.
  • Strikk 1 omgang uten felling.

Strikk som over annenhver omgang til du sitter igjen med samme antall masker som du startet med på selve sokken.

Fortsett nå med glattstrikk under forten og vrangbord over foten i 20 (25) 30 (35) 40 (45) 50 omganger før vi nå skal begynne på selve tåen.

Tåen strikke ved å gjenta disse to omgangen annenhver gang til du sitter igjen med 8 masker på pinnene. Fra nå strikkes det også rett over alle maskene.

  • Strikk til det gjennstår 2 masker på pinne og strikk disse 2 maskene rett sammen, gjør likens med de neste tre pinnene.
  • Strikk en omgang uten felling.

Når du sitter igjen med 8 masker bryter du tråden og trekker tråden igjennom disse maskene og strammer godt. Så er det bare å feste trådene og dampe sokkene lett.

PS; om du ønsker en glattstrikket fot er det bare å strikke rett over alle maskene du har på pinnen etter at hælen er ferdig. Du kan også bare stikke noen cm på selv skaftet i vrangbord før du strikker glattstrikk på resten om du ønsker det. 

Avhengig av hvordan du gjør det vil overgangen på fagene også oppføre seg annerledes så her er det bare å leke seg frem.

4 kommentarer
      1. Finnes ikkje egne oppskrifter på disse pinnene.
        Crazy trio er bare ett alternativ til 5 pinner. Men oppskrifter bruker du etter hva slags sokk og garn du selv ønsker.
        Ønsker du barnesokker som er gratis, søk inne på Garnstudio. Der ligger det enormt med gratis oppskrifter som kan brukes.
        Kjøpeoppskrifter skal ikkje kopiers og deles. De er set copy right på og noe i alle fall e fælger som. Fast regel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg