Carls Cardigan

Reklame | Petit Knit

Her om dagen ble kom jeg over denne herlige lille saken, en cardigan som passer like godt til en  liten prins som en liten prinsesse. En av årsakene til at jeg falt for den var den noen spesielle strukturen i den og da jeg leste oppskriften måtte jeg selv søke på nett for å se hva som gjorde at denne strukturen ble til.

Carls cardigan er en oppskrift fra Petit Knit og dere finner oppskriften HER. Carls cardigan kommer i størrelse fra 3 – 6 måneder og opp til 6 – 7 år. Selv strikket jeg i størrelse 9 – 12 måneder som gjør at den har en overvidde på ca. 25 cm. og en lengde på ca. 32 cm.

Carls Cardigan strikkes nedenfra og opp med raglanfellingen på selve bærestykket. Bolen strikkes i struktur og ermene strikkes i glattstrikk (viktig å sjekke strikkefastheten).

Jakken er som skrevet over laget i en struktur og for å få til denne strukturen må du strikke smockmasker. Er du slik som meg og aldri har hørt om de finner dere en forklaring HER. På  grunn av disse maskene er strikkefastheten oppgitt på smockstrikk = 32 masker over 10 cm. og på glattstrikk 22 masker over 10 cm. når du strikker på pinne nummer 4. Men strikker du strammere eller løsere må du justere pinnene etter hva du trenger for å få rett strikkefasthet.

I oppskriften er det oppgitt at du kan bruke pinne nummer 3,5 på halskant og stolper og i ettertid om jeg strikker flere vil jeg nok ende opp med å bruke dette også på vrangborden på bolen og ermene.

Av garn er det oppgitt to alternativer til garn; Anina fra Filcolana (dobbeltråd) 50 gram = 210 meter og Merinoull fra Sandnes (enksltråd) 50 gram = 105 meter. Selv ente jeg opp med å bruke merinoull og for å få ferdig størrelsen jeg strikket på 9 til 12 måneder trenger du 200 gram med garn.

Ved bruk vil cardiganen tøye seg ett par cm. i bredden på grunn av smockmønsterets karakteristiske elastisitet og oppskriften er i følge Petit Knit derfor laget som en smal modell.

Nå som cardiganen er ferdig er det bare for meg å strikke en bukse eller nikkers som kan gå perfekt til den.

Ha ellers en fin søndag alle sammen og nyt at vi endelig har begynt på sommertid! 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg