Bestemors gryteunderlag

I går leste jeg på Facebook om ei som hadde laget ett gammeldags gryteunderlag og jeg såg flere spurte om oppskrift.
Siden jeg da kom på at jeg har sett disse før (hjemmesykepleien har sin fortjeneste) tenkte jeg at jeg kunne skrive ned min oppskrift på disse.
Selv valgte jeg å gi underlaget Bestemors Gryteunderlag siden det mønsteret og teknikken er gammel i seg selv.
For å komme i gang med dette underlaget trenger du følgende;
Pinner: Heklenål nummer 3,5.
Garn: Mandarin Medi eller annet garn i samme tykkelse. Akkurat mengde kommer ann på hvor mange farger du går for, så med andre ord kan du her leke deg frem med rester i de farger du måtte ha liggende.
DEL 1:
  • Start med å hekle 63 luftmasker (ønsker du et større eller mindre underlag, så legg til eller trekk fra 3 og 3 masker)
  • I niende luftmaske fra nålen hekler du en stav.
  • Videre hekler du *2 luftmasker, hopp over 2 masker, hekle 1 stav* Gjenta dette fra *-* til du har 19 ruter.
  • Snu og hekle 5 luftmasker og gjør som raden over. Fortsett slik som dette til du har 19 ruter begge veier. (Husk visst du ønsker større eller mindre underlag, må ruten gå opp i oddetall)
Du sitter nå igjen med ett slikt håndarbeid:

 DEL 2:

  • Start på ett hjørne ved å fest valgt farge med en fastmaske.
  • Hekle 3 luftmasker (gjelder som første stav), deretter 2 staver og deretter i de neste “rutesidene” hekles 3 staver.
For å gjøre det enklest mulig følger du bare den røde streken på bildet:
  • Når du har kommet rundt vandrer du videre med kjedemasker til neste runde (se de røde prikkene) eller bryt tråden og start på nytt innom denne raden. (Dette gjelder spesielt om du ønsker en annen farge her).
Farger bytter du som du selv ønsker. Du kan velge å ha den helt enkel ved å kun bruke en farge eller med bare noen farger eller veldig fargerik. Her er det rett og slett fargene du har på lager og din egen fantasi som eventuelt skulle sette en stopper for deg.
Her ser dere hvordan mitt første forsøk på en ble når den ble ferdig.
Selv om jeg skriver her at det heter gryteunderlag kan du ven hjelp av en enkel rad med luftmasker lett gjøre den om til en gryteklut som kanskje i disse dager blir brukt mere enn underlag til gryter.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg