Søndager!!!!!!

Hvordan har søndagen deres vært? Her regner det katter og hunder pluss jeg tror han Tor e ute med hammeren innimellom.

Missforså meg rett, jeg liker sånne dager når været er slikt – men vi snakker da om høsten! Nå som vi er i juli i morra vil jeg ha varme og sol!!!  Slik været er nå tenker jeg mere på innetid med filmkveld, håndarbeid og stearinlys, men hvem ville vel ikke heller kunne sittet ute til langt på kvelden og nyte en skikkelig finværsdag?

Vel lite en får gjort med været uansett, selv om jeg kjenner jeg fort kunne fått en værdeprisjon slik som det uler ute. Det eneste positive med dagen med tanke på været er at selv om det er surt og kaldt har vi grill under tak og jeg fikk servert perfekt grillet laks til middag.

Namm…..for å si det slik, japanskkrydret laks var bare så godt.

Så nå som jeg er både mett og fornøyd er det vel bare å krype under teppet og finne frem ett håndarbeid eller to igjen.

Løvliskjørt

Reklame | Drømmestrikk, Sandnes Garn og Strikkelisa.

Veldig tydelig at det det er varmere i været selv om vinden uler ute og det regner ned.Tiden er kommet hvor det kan være på tide å fornye noen plagg i garderoben, i alle fall tenker vi at tiden er kommet for noen nye utstillingsmodeller i butikken og etter hvert vil hele glassveggen ha nye flotte plagg alle kan se år de går forbi Drømmestrikk på Futura i Kristiansund.

Med tanke på at butikken har noen dukker som skal pyntes opp begynte jeg så smått med dette skjørtet.

Løvliskjørtet er et svingende og delikat skjørt med flott løvlikant nederst, med andre ord et skjørt som passer perfekt til fest for både stor og små! Skjørtet er designet av Elisabeth Steenks og dere kan finne mere fra henne inne på Strikkelisa.

Skjørtet er egentlig veldig enkelt med tanke på at det kun er strikket i glattstrikk, men det har den nydelige kanten ned på selve kanten av skjørtet. Det består av strikk som er strikket rundt i form av små blad.

Skjørtet kommer i flere størrelser, helt fra 1 år til 12 år. Linningen er stretchy, så om du velger å strikke det lengre en skjørtet står beskrevet i 12 år vil det nok passe fint til en 14 åring også.

Designeren har ikke gitt opp garnmengde i selve oppskriften istedenfor skriver hun antall meter som går med, jeg ente opp med å strikke størrelse 7 – 9 år og på det går det med ca. 650 gram med garn. Valget av garn gir hun heller ikke opp, men du trenger ett garn som har en strikkefasthet på 28 masker per 10 cm i linningen og 23 masker per 10 cm på skjørtet hoveddel før blokking. Så hos oss falt valget på tynn merinoull fra Sandnes Garn i fargen koksmelert nummer 1055.

I tillegg til garnet trenger du ca. en halv meter med strikk til livet og en knapp som holder strikken på plass om du velger samme type strikk som meg. Jeg brukte knappehullselastikk med millimeter 18.

 

Hallo, kan vi få komme inn?

For en dag! Energien er på ett lavgir, kan ikkje huske sist kroppen var slik. Jeg har rett og slett ikkje lyst eller ork til å gjøre en ting.

Defor er jeg så innmari glad for at det e stor hage her i huset hvor Lexie og Snoopy kan være. Er jo ett grusomt vær ute også, så ikke akkurat noe koselig turvær. De som meldte over 25 grader til helga kan bare gå å legge seg igjen. Og ja jeg vet – det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær! Men det får da være måte på.

Men som sagt heldig vis når været slår feil, kropp og energi ikke vil være med på noe så funker virkelig hagen i huset her.

Boffene er dessuten så flinke til å si ifra når de vil inn igjen også ved å titte inn verandadøren.

Snoopy er litt flinkere enn Lexie, men ho kommer seg ho også.

Grünervotten

Ok, ja jeg vet det grunn ikke akkurat er tid for votter nå på denne årstiden. Men sannheten er at disse strikket jeg for lenge lenge siden og så har jeg rett og slett bare glemt at jeg hadde strikket de.

Men er du på utsikt etter et virkelig snartstrikket håndarbeid anbefaler jeg deg å ta en titt på disse. Vottene er nemlig strikket på pinne 6 hele veien og garnet er to forskjellige tråder, en tråd Børsta Alpakka og en tråd Smart. I oppskriften står det egentlig Børstet Alpakka og Peer Gynt, men Peer Gynt har ikke min lokale garnbutikk så derfor gikk jeg for smart som har samme strikkefasthet.

Grünervotter har smal passform og ekstra lang ribb og det økes til tommel underveis i arbeidet, dermed så får du en vott som sitter godt på helen hånden. Votten er tykk og varm og garnet er valgt for å lage en vott som skal vare lenge.

Oppskriften kan dere finne HER om dere har lyst å lage ett par eller to.

 

 

 

Trøtt nattevakt og like trøtte hunder

Klokka er snart 9 og fredag som betyr at mange begynner på helgen sin snart. Selv begynner jeg på den jeg også, men må nok krype under dynen noen timer sammen med hunden før den kan nytes for fult. Ofte når jeg går av bruker jeg å døgne slik at jeg sovner fort til kvelden igjen og i tillegg får mest ut av dagen, men i dag kjenner jeg at dette ikke er mulig. Syv netter på rad kjennes på kroppen denne uken! Om det er allergier i tillegg eller om jeg begynner å bli forkjølet vet jeg ikke men det kan jo ha noe med saken å gjøre det også.

Jeg burde egentlig sitte oppe og få unna ting og tang, men søvnen vinner rett og slett idag. Så akkurat nå blir det nok søte drømmer på alle tre så får jeg komme sterkere tilbake senere i kveld og i løpet av helgen.

Snakk om stillinger på disse firbeinte forresten! Er det rart en blir glad i disse snålingen? 🙂

Vel håper dere alle får en fin fredag, søvnen vinner som sagt her nå så det er rett og slett på tide å logge av.

Garntopia Flettejakke

En av vårens / nesten sommerens flotteste og utrolig lett jakke å ha på seg må være denne jakken her.

Jakken er ett helt nytt design fra Rauma og er strikket i det myke garnet Plum. Plum er et drøyt og mykt mohairgarn som gir utrolig behagelige og lette plagg. Det kan godt strikkes med dobbel tråd slik som på denne jakken eller blande det med andre kvaliteter for å få en litt mer pusete overflate.

Plum består av 70% Super Kid Mohair og 30% Polyamid, 1 nøste består av 25 gram = 250 meter.

Jakken er en enkel jakke med nydelig flettedetaljer over skuldrene og nedover ermene. Selv synes jeg innimellom det enkle er det beste og derfor liker jeg denne jakken veldig godt.

Jakken kommer i hele 6 størrelser som går fra størrelse x small og opp til xx large, på den minste størrelsen går det med 7 nøster og på største størrelse trengs det 12. Men jakken er noe kort for mange så  om du ønsker den lengre går det selvfølgelig med en god mere garn.

Pinnene som trengs er pinner på tykkelse 3,5 og 4 så selv om garn et ikke er det tykkeste så slipper en å strikke på de minste pinnene. For meg har dette noe å bety i alle fall siden jeg ikke r er glad i å strikke på mindre enn 3, selv om jeg selvfølgelig gjør det om det trengs til ett prosjekt.

Jakken har en strikkefasthet på 21 masker glattstrikk med dobbel tråd på pinne nummer 4 over 10 cm. Det er viktig å sjekke strikkefastheten da den har veldig mye å gjøre med om plagget blir mindre eller større enn hva oppskriften sier, pluss det kan også i utslag i mengde av garn som går med.

Til slutt trengs det mellom 7 og 8 knapper avhengig av størrelse på jakke for å avslutte den.

Jakken strikkes frem og tilbake med raglandsøkning og du strikker knappehull samtidig nedover hele jakken da stolpene strikkes samtidig. Så her trenger du med andre ord ikke å bekymre deg for montering om dette er noe du frykter eller ikke er så vant med.

 

Hjortstek – utfodring som frister

tenk av vi sitter her nå i slutten av juni, det siste halveåret har virkelig flydd avsted. Tenk at det er ett halvt år siden jul og bare ett halvt år til julen er her igjen. Der er jo sånn at vi snart må begynne å tenke på julegaver igjen.

Julegaver!!!! Nei, årets julegaver får vente litt. Nå er det sommer og for mange ferie, selv har jeg planer om å jobbe masse hele sommeren for å så nyte en etterlengtet ferietur til staten sammen med kjæresten. 🙂

Men for å snakke om hvorfor jeg kom på det med julegaver, kjæresten fikk nemlig en hjortesteik i gave av broren sin sist jul. Denne har ligget i fryseren en stund og den kunne nok ligget lengre også, men da han spurte om jeg turte å begi meg ut på den tenkte jeg hvorfor ikke. Med litt googling og bare det å smake seg frem tenkte jeg – hvor vanskelig kan det egentlig være? Andre får det til, så hvorfor skulle ikke jeg få det til.

Siden dette ikke var noen jeg hadde gjort før har jeg hentet mye råd fra nettet, men akkurat mengder og slikt har jeg ikke skrevet ned denne gangen – det er noen jeg skal gjøre neste gang, men akkurat denne dagen var det nok å bare konsentrere seg om smakene underveis.

Det første jeg gjorde var å la steken tine på kjøkkenbenken over natten slik at den Vaar romtemperert når jeg satt igang. Deretter tok jeg den ut av posen og blaserte den på kjøkkenpapir slik at den skulle få renne av seg væsken som var i posen og rundt den – det var mye mer en hva jeg hadde trodd, men jeg har lest at det trengs for når den skulle brunes var det viktig at den var tørr.

Så gnidde jeg inn hjorten med salt og pepper.

Så bruntet jeg hele steken, det vil si alle overflater fra siden og hele veien rundt i høy varme i stekepannen for å på denne måten sikker enda mere smak og at dette ville være med på å holde den saftig og god under stekingen i ovnen som kommer etterpå.

Så lot jeg steken ligge mens jeg fortsatt på tilbehøret.

Siden steken skulle i ildfast form og stekes videre i stekovnen delte jeg opp julenøtter og løk som jeg la i bunnen på formen slik at steken fikk en slags seng å ligge på.

I bunnen av formen ser dere at det er sky, dette er fra etter at steken ble stekt i – på denne måten er alle smaker tatt vare på og ingen ting går til spille.

Så helte jeg på nok vann til å dekke løken og gulrøttene og i tillegg hadde jeg på en god del smør. helt til slutt satt jeg i steketermometeret i den tykkeste delen av steken.

Ovnen har jeg forvarmet til 125 grader og steken stekte jeg i ca. 2 timer til steketermometeret sa 60 grader (neste gang tar jeg den nok ut på 54 for å få den litt mere medium).

Når steken var ferdig lot jeg den hvile i ca. 30 minutter mens jeg ordnet viltsaus og potetmos.

Som sagt så vil jeg steke den litt mindre nesten gang for å få den enda mere rød midt i.

Selv om steken ble bittlitt mere stekt en hva jeg selv hadde ønsket selv kan jeg ikke klage. Til å være første gang både til å lage vilt og stek må jeg bare klappe meg selv på skulderen og si meg fornøyd.

Og når mann og hunder i huset også syntes det smakte fortreffelig er jo det den beste tilbakemeldingen en kan få.

Er kanskje ikke alle som synes dette med hel stek er skummelt å ta fatt på, men for meg var dette en prestasjon og tryggheten på det å lage mat og prøve ut enda mere nye ting! Så nå er det bare å gå i tenkeboksen og finne ut hva det nesten er en skal tørre å prøve seg på er!

2 års kontroll på Snupsi

Har du noen gang tenkt at noe skal være enkelt å greit å få fikset og du ender opp med å bruke mye mere tid og energi på det enn hva du noen gang hadde sett for det?

Vel akkurat der er jeg nå! Vi var som sagt til Vetrinæren i går med de firbeinte og i den forbindelsen tenkte vi at det var lurt og ordne med ID Pass til de begge samtidig. Ikke det at vi har planlagt noe bestemt tur riktig ennå, men vi har snakket om en Sverige tur eller to og da må jo alt være på stell.

For å få ordnet pass til hund må hund stå oppført på rett hovedeier og der har vi grunn alt under kontroll. Lexie står oppført med meg som hovedeier både på NKK og hos DyreID, men Snoopy står oppført hos Odd Arild men ett lite unntak. Dessverre har ikke DyreID ført opp rett informasjon selv om alt er rett eller og uten dette får vi ikke ordnet pass til Snoopy gutten.

Så i dag har dagen med unntak av litt søvn etter nattevakt gått med på å ta telefoner og sende mailer for å få fikset dette. Kontaktet først NKK og de hva så behjelpelige som de kunne være, men de kunne ikke gjøre noe i forhold til DyreID.

Men den som trodde at å kontakte DyreID var en lett sak, skal tro om igjen. Søker en på kontakt informasjon hos de er det kun på mail de svarer og det må skrives på akkurat rett sted og under rett forespørsel, men siden deres er ikke den enkleste og manøvre seg rundt på. Men nå ser det ut til at mailer i alle fall er sendt og en får bare krysse fingre for at det fiskes fort.

Vi har jo som sagt ikke planlagt noe bestemt tur ennå, men det er så greit å ha alt på stell slik at den dagen vi bestemmer oss kan vi bare reise. En blir jo så avhengig av disse hundene på lik linje som de blir det av deg og det er iallfall uaktuelt å reise fra de på slike korte turer.

Sistemann på bildet her er forresten en ny liten kamerat på 1,5 år ved navnet Louie – han er en blanding mellom Pomeranien og Chihuahua. Hvor søt er ikke han og slik en kosebamse selv om han var full av energi.

Herr Goliat

Noen ganger er det greit å ha noen små ting ferdig i huset som kan gies i gave når en kommer på at noen har bursdag. Det er ikke det at jeg har skap og skuffer fult av genser, sokker, tøfler og kosedyr, men jeg har noen ting som ligger klart til når det trengs.

Og akkurat dette trengtes fredag den 14 juni til en bursdag dukket opp. Derfor var denne herlige elefanten ett godt valg i tillegg til andre småting. Elefanten valgte jeg å kalle Goliat etter at Odd Arild fortalte om at han hadde hatt en elefantbamse med dette navnet når han var liten.

Som jeg har fortalt før er elefanten ett hellig dyr i India og den er også ett symbol på trygghet og beskyttelse. Dette gjelder spesielt om du setter en elefant med snabelen mot ytterdøren i gangen eller mot døren på soverommet, enten ditt eget eller barna sine. Når elefanten står sånn som dette skal den også stenge onde ånder ute fra hus og soverom, så derfor må det jo sies at den kan kalles den ultimate beskytteren.

Jeg vet selvfølge at ikke alle her i verden tro på det overnaturlige eller på dette med at dårlige vibber utenfra kan ødelegge en hver dag, kveld, natt eller helg. Men denne elefanten skal iallfall kunne beskytte deg mot dette og og derfor kanskje gjøre det slik til at en hver dag er meget bedre.

Elefanten er heklet i Mandarin Medi og fargene er helt enkelt opp de hver enkelt, men jeg gikk her for hovedsakelig grå – både på grunn av at elefanten er grå og dette også er en farge som hun som som fikk denne liker meget godt. Elefanten er hverken for stor eller liten, men heller en passe størrelse på 19 cm i høyden ca.

 

 

Heldigvis frisk og rask begge to

Solen skinner litt her i byen idag og temperaturen er ikke så aller værst. Siden jeg har vært på tredje nattevakt i denne perioden har jeg sovet bort selve dagen. Sto opp ca. klokka 13.00 men når jeg satt meg i sofaen så ble det til en ekstra høneblund der. Trengte rett og slett søvnen i dag etter to dager hvor det har vært litt lite.

Så når jeg endelig var våknet skikkelig var det tid for å pakke med seg hundene og ta turen til vetrinæren, det var nemlig tid for Snoopy å få kennelhoste / 2 års vaksine.

Snoopy var en eksemplarisk pasient og to kontrollen med glans. Han ble lyttet på å sjekket over det hele og alt såg ut til å være i den skjønneste orden, bare litt tannstein som vi skal få fjernet etterhvert. Det skal forresten også Lexie etter hvert gjøre.

Så var tiden kommet til vaksine. Da dyrelegen tok frem vaksinen tok hun frem sprøyten med sprøytespissen på, men siden jeg husket at Lexie fikk vaksinen i snuten spurte jeg etter denne. Jeg kom nemlig på at når Lexie fikk toårsvaksinen sa de at denne var bedre og rustet hunden ennå bedre mot alt som måtte komme. Den kan være noe ubehagelig å få da væske s trappes inn i snuten, men Snoopy var like flink som Lexie og tok det som en stolt hane. Det eneste vi nå må passe på de neste dagene er at han ikke får feber eller vondt i magen da dette kan være en bivirkning av vaksinen.

Så spurte vi om dyrlegen kunne lytte på Lexie, selv om det var Snoopy sin time og heldigvis tok hun seg tid til det. Grunnen for at vi spurte var at Lexie i lengre tid har hatt noen rare pustesituasjoner hvor hun nesten grynter og høres ut som hun hyperventilerer, men like fort som det kommer går det over og hun her tilbake til å være den tullete hunden hun er. Vi forklarte også at det varierer hvor ofte hun har det og at det ikke er noen spesielle situasjoner hun får det da det kan skje etter lek på lik linje som at hun har ligget å slappet av lenge.

Konklusjonen til veterinæren etter at hun lyttet på henne var at pusterøret kanskje kunne være litt slapt hos henne, men at så lenge det ikke var verre enn hva vi beskrev skulle vi bare fortsette som før. Hun såg grunn ingen ting som gjorde at vi skulle bekymre oss, fikk bare beskjed om å følge med og skulle det bli verre eller annerledes skulle vi kontakte de igjen.

Så med andre ord har vi to hunder som er friske og raske begge to og nå kan vi bare fortsette og nyte finværsdagen som den er. Så bare jeg får skrevet ferdig dette nå og han ute i garasjen er ferdig med sist ble det en tur ned på holmen for å treffe bestekompisene og så grilling etterpå til middag.