Møter ny utfordring på strak arm!

Denne genseren har jeg strikket før og jeg har jo også fortalt om at jeg har strikket den med raglandsfellimg før, men denne gangen tok jeg nok ett steg videre i utfordringen.

 

Med andre ord så lever jeg fortsatt etter Pippi sitt prinsipp; Dette har jeg ikke prøvd før, så får det helt sikkert til!

 

Bakgrunn for dette forsøk er at ei venninne er litt mindre en mange oppskrifter tilsier og jeg har strikket flere gensere og jakker til henne, men denne gangen ønsket hun en genser som ikke var så “posete”.

Janneckegenseren er jo fra designer sin side allerede litt baggy etter ønsker fra Jannecke  selv sitt ønske og oppskriften kommer kun i to størrelser; S/M og L/XL. Men venninna mi er noe mindre og derfor ønsket hun en størrelse som ble mere XS/S, så her var det bare å ta målebånd fatt og regne seg frem til litt små endringer og endelig resultat ble akkurat slik vi begge håpet på.

Jeg har fulgt oppskriften sinne anbefalte pinner nummer 7 og 9 pluss i tillegg brukte jeg også originalgarnet som står i oppskriften, altså ett av mine absolutte favorittgarn for tiden Pus og i tillegg Mini Alpakka.

Mengden med garn og fangenummer er som følger;

  • 8 nøster Pus fra Du Store Alpakka nummer 4001
  • 5 nøster Mini Alpakka fra Sandnes Garn nummer 1012.

Genseren består som jeg har beskrevet før av dobbelt perlemønster, falske fletter og den blotte store fletten i midten. Jeg må si jeg elsker dette mønsteret og skal som sagt tidligere lage en til til meg selv også, jeg må bare finne fargen som jeg vil strikke min i…..store problemer når det finnes så mange fine farger med andre ord.

I tillegg så lagde jeg altså denne med raglanfelling, dette rett og slett for at vi begge ble enige om at vi syntes dette var finest og i tillegg så slipper en alle disse sømmene i ermehullene.
Oppskriften finner dere i Enda Mer Bystrikk så jeg kan ikke dele selve oppskriften med dere, men jeg tenkte jeg kunne dele mine endringer og min fremgangsmetode med dere.

Så her kommer de på løpende bånd på hvordan jeg tok fatt på størrelse XS/S;

Bol (her valgt jeg å strikke genseren rundt og ikke frem og tilbake, derfor la jeg opp masker for både frem- og bakstykke):

  • Legg opp 124 masker på pinne nummer 7 og strikk 7 cm vrangbord = 12 omganger for min del.
  • Skift til pinne nummer 9 og øk fra 62 masker til 66 masker på ryggen og fra 62 masker til 69 masker på fremstykke, jeg valgte som oppskriften sier og øke mest der flettene skal være.
  • På bakstykke strikkes det dobbelt perlestrikk hele veien, mens på fremstrykke strikkes det perlestrikk over de 18 første og siste maskene og mønster slik oppskriften sier over de 33 som er i midten.
  • For å få rett lengde strikket jeg rundt til arbeidet målte ca. 39 cm. og for meg ble det tilsammen 26 perler.

Erme (disse strikket og også rundt og ikke frem og tilbake slik oppskriften sier og jeg tok utgangspunkt i hva oppskriften sier på størrelse S/M):

  • Strikk 16 omganger vrangbord.
  • Øk på hver 10 omgang (for meg er dette viktig da jeg liker symmetri og vil at økningen skal komme likt hele veien).
  • Strikk 8 omganger etter siste økning og armene måler ca. 49 cm. = 33 perler her for min del.

Ragland:

  • Jeg felte 8 makter i hver side på bolen og under hver arm.
  • Så strikket jeg standar ragland til ønsket lengde før jeg begynte på selve halsen.

Halsen:

  • Denne strikket jeg slik som oppskriften sier rett og slett for at jeg synes dobbel hals er mye finere selv om det er noe drygere å strikke.

Mine endelige mål når genseren var ferdig ble som følger:

  • Hel lengde ble 61 cm.
  • Arm måler 49 cm.
  • Overvidde ble 100 cm.

Nordmørsbunad

Reklame | Ravelry

Ja ja, da nærmer nok en 17 mai seg over og nok en gang har det blitt gått i tog, spilt korpsmusikk, spist pølser i brød og garantert en god mengde is – iallfall iblant de yngste av oss. 17 mai er og forblir en festdag hvor vi feirer Norges nasjonaldag som ble grunnlagt i 1814.

Selv har jeg ikke vært med å feire denne dagen noe særlig de siste årene, noe som lett kan forklares med at en jobber i helsevesenet og derfor ofte ender opp med å jobbe slike dager når en jobber 100 prosent. Men i år har jeg faktisk hatt fri og for første gang på hva jeg tror må være rundt 15 år har jeg hatt muligheten til å ta del i denne feiringen.

Dagen startet med en hyggelig frokost sammen med kjæresten, før turen gikk videre hvor vi spiste lunsj hos familien, videre kjørte vi oss en tur inn til tanten og inn på kjæresten sin Hjemgård hvor hundene fikk springe litt tullball, så gikk turen videre hvor det bare ble en koselig biltur i beachbuggyen i finværet før det ente med middag på grillen.

Så med andre ord kan jeg ikke klage over denne dagen da til og med været var med på notene og gradestokken viste 20 grader.

 

Og nå som sagt hvor kvelden tar sin plass er tiden også kommet til at jeg kan vise frem noe av det mest avanserte jeg har strikket så langt. Denne vet jeg ble brukt av ei lita jente på denne dagen og hvorfor skal ikke de minste få kled seg i bunad når de voksne får?

Nordmørsbunad strikket i tynn merino ull.

Sjeldent har vel bunaden fått så stor blest om seg slik som den har fått i år. Bunadsgeriljaen med Anja Cecilie Solvik i spissen har jo vært umulig å ikke får med seg slik som de har gjort hva de kan for å redde fødetilbudet her i Kristiansund.

En annen sak som har fått stor plass i tiden før denne selskapelige dagen er jo også historien om Prinsesse Martha Louise og Sjamanen Durek Verrett. Selv vet jeg ikke heilt hva som skal om hele denne hele historien og om jeg tror på alt som denne Sjamalen påstår han kan gjøre og ei heller om prinsessen burde si fra seg tittelen eller ikke, men når det kommer til kjærligheten tenker jeg det bare er koselig for de begge.

 

Men iallfall så tilbake til denne bunaden, den er opprinnelig strikket i mini alpakka men siden fargene er gått ut av sortimentet ente jeg som sagt med å bruke tynn merino ull. Jeg fant nemlig farger som lignet bra i forhold til selve bunaden og resultatet ble så bra som en bare kunne drømme om og mønsteret kom nydelig frem i både forkle og vest.

Jeg har strikket størrelse 12 til 18 måneder og der så er det åpning hele veien ned på selve bunaden, men skal jeg strikke en til tror jeg jeg vil ha vesten litt mere sammen før den spriker til utringningen eller kanskje sette i noen små hekter som kan også være fint. Men her har jeg altså fulgt oppskriften slik den står da dette var dette bestemoren ønsket.

Som dere ser er det mønster over hele vesten og til tider gjelder det å holde tungen beint i munnen mens en holder da det er lett og strikke seg litt bort. Jeg valgte også å strikke vesten rundt hele tiden og heller bruke symaskin og klipping i åpningen og ermehullene, dette rett og slett fordi jeg ikke er så dreven med å strikke mønster frem og tilbake ennå.

Forklet er forresten strikket på sammen måte og for å unngå at det krøller seg for mye er det heklet en kant med fastmarker rundt hele.

Oppskriften til akkurat denne oppskriften finner dere HER og den kommer i størrelse fra 3 måneder og opp til 4 år.

Bunaden er strikket på pinne 2,5 hele veien og dette er mengden med garn jeg har brukt;

Marineblå nummer 5575 = 200 gram.

Rød nummer 4219 = 50 gram.

Gråbrun nummer 2652 = 50 gram.

Grønn nummer 8543 = 100 gram.

Petroleum nummer 7572 = 50 gram.