Marius kjole med rundt bærestykke.

Det er rart å tenke på at dette plagget var noe av det første jeg strikket med mønster og min aller første bestilling for mange mange år siden. På den tiden var det min daværende sjef som ønsket en kjole til datteren sin, men denne gangen var det en tidligere kollega av meg som ønsket en til barnebarnet sitt.

Barnebarnet er 2 år, men lang for alderen så derfor valgte vi sammen om at jeg strikket en mellomting mellom 2 og 4 år men med 4 års lengde. Hun ønsket også de som nå kalles de originale fargene som er blått, rødt og hvitt som i vårt norske flagg. Hun ønsket også at det skulle være i ett garn som ikke ville klø og siden jeg har strikket mye i tynn merino fra Sandnes til henne før falt valget på dette garnet også denne gangen.

Jeg ente opp med og bruke oppskrift fra Tema 30 0 -4 år og oppskriften finner dere på side 17 under nummer 9. Den er opprinnelig strikket i babyull lanett men jeg brukte altså tynn merino med følgende farger; Marine nummer 5575, Hvit nummer 1002 og Rød nummer 4219.

Siden oppskriften her er på 31 masker over 10 cm på pinne nummer 2 og 2,5 og jeg har funnet ut at jeg strikker litt stramt med tynn merino ente jeg opp med å bruke pinne nummer 2,5 og 3.

Som en ekstra liten detalj strikket jeg også en falsk flette i hver side og i kanten nede på kjolen men jeg glemte helt å ta nærbilde av denne lille detaljen når jeg tok bilder på jobb.

Snoopy #1

Hvem hadde vel trodd at denne sjarmøren skulle smelte seg slik inn i hjerte hos både Lexie og meg bare for ikke så mange måneder siden? Gutten som dukket opp som en tøff motorsykkelhund på fronten av hundepappaen sin motorsykkel, tøff som bare det når en ser han der men så utrolig forsiktig når han havner på bakken. Men en ting er iallefall sikker og det er at vinner du hjerte hans har du en venn for livet og gleden han viser deg når han ser deg er ikke til å ta feil av. Så her er det bare å si oss heldige begge to for at Snoopy dukket opp.

Snoopy er en Bichon havanais hanne som i disse dager er 1,5 år gammel. Han skal i grunn på lik linje som Lexie ha lang pels fra snute til hale som går helt ned til bakken, men som både hundefar og jeg er enige om er det bedre og holde de korte. Så derfor har vi valgt at jeg tar frisørjobben med å holde de korte i pelsen, noe som fører til at begge (selv om det gjelder mest Snoopy) trenger litt hjelp av en god ullgenser til å holde varmen om vinteren. Derfor ble det til at jeg tok frem strikkepinnene her også og Snoopy ble den første som fikk.

Lexie måtte selvfølgelig overvære hele prossessen for å se at alt gikk riktig for seg på vegne av bbf’en sin. 🙂

Snoopy er en stolt liten herremann som er så flink til å stille opp når matmor må ta noen bilder til bloggen.

Dagen vi tok bilde var det mye vind og meget surt så bildene ble tatt fort og gale.

Til mønsteret tok jeg utgangspunkt i vardemønsteret fra fjorårets farmengenser.

Oppskriften som dere ser lengre opp i innlegget ble til underveis og dette er hva jeg noterte meg (Snoopy er en liten og slank herremann).

Utsyr;

Garn: Smart fra Sandnes 1 nøste blå nummer 5936 og 1 nøste lysblå nummer 5904. Kan selvfølgelig bruke annet garn med samme strikkefasthet som tilsier 22 masker på 10 cm. på pinne nummer 3,5.

Pinner: rundpinne nummer 3 og 3,5 pluss settpinner nummer 3.

Oppskrift;

Legg 80 masker på pinne nummer 3 og strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 40 omganger.

Strikk en omgang rett hvor det økes jevnt fordelt til 90 masker og samtidig bytt til pinne 3,5.

Nå skal det strikkes forkortede pinner slik som dette for å få flere omganger på brystet:

Strikk 21 masker, snu, strikk 42 masker, snu, strikk 35 masker, snu, strikk 28 masker, snu, strikk 21 masker, snu, strikk 14 masker, snu og strikk tilslutt 7 masker. Du er nå tilbake til starten på omgangen om kan nå fortsette rundt på alle maskene.

Strikk vardemønster eller annet mønster som du liker så lenge det går opp i maskeantallet. Mønsteret går over 28 omganger.

Her skal du nå lage hull til beina, her må du prøve deg frem. Men jeg tok utgangspunkt i 12 masker med 20 masker i mellom beina. Her kan du velge å felle av og legg opp 12 nye eller strikke inn en tråd i kontrastfarge for å så fortsette å strikke rett rundt.

Strikk så 25 omganger rett med bunnfarge etter at mønsteret er ferdig.

Siden Snoopy er gutt strikkes den kortere under buken slik at han kan gjøre fra seg selv om han har genseren på. Fellingene gjør du som følgende:

Fell 20 masker midt under buken og arbeidet strikkes fra nå av frem og tilbake.

Fell så 1 maske i starten av hver pinne til du sitter igjen med 30 masker.

Vrangbord rundt buken og baken strikkes slik:

Plukk opp 92 masker rundt åpningen og strikk 2 rett og 2 vrang i 3 cm.

Beina strikkes slik:

Plukk opp 12 masker over og under åpningen pluss to masker i hver side til 28 masker totalt.

Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 20 omganger og fell løst av.

Vardegenser

Etter lenge å vel har det som skrevet om før endelig dukket opp noen fine gensere til herrene i familien og denne Vardegenseren har bare ett utrolig fint mønster. Dere kjenner sikkert denne igjen fra årets farmen hvor Nico gikk med den nesten i hver eneste episode.

Denne ble fjorårets siste julegave selv om den ikke ble ferdig før på nyttårsaften, men mottaker ble så fornøyd og at det ikke gjorde noe om han mottok den en uke etter selve julaften.

Denne ble strikket etter ønske om å være så like som overhode mulig farmen genseren, men denne skulle også strikkes i ett garn som ikke klør og derfor ente jeg opp med å bruke tynn merinoull fra Sandnes også på denne.

Den er strikket i størrelse large etter ønske fra hun som bestilte den (vi hadde ingen mål og gå etter, men heldigvis passet den som ett skudd). Jeg ente opp med å bruke 9 nøster med bunnfargen som ble hvit nummer 1002 også denne gangen. For å finne nærmeste farger til mønsteret ente jeg opp med følgende farger og det gikk med 1 nøste av hver farge; gråmelert nummer 1042, koksmelert 1055 og svart 1099.

For å få til strikkefastheten brukte jeg også her pinner nummer 3 og 3,5 istedenfor 2,5 og 3 da jeg ikke tok i bruk finull fra Rauma men istedenfor tynn merinoull.

Just Stripes

Reklame | Bella broderi og hobby

For en stund tilbake siden kom jeg over ett nytt garn som min lokale garnbutikk hadde fått inn. Jeg må si jeg er heldig som har en slik super butikk i nærheten og i tillegg er det en butikk som tar inn nye varianter både titt og ofte, noe som rett og slett gjør det til en fryd å gå inn der. Denne gangen hadde Bodil tatt inn enda ett garn fra CEWEC og garnet har fått det flotte navnet Katmandu!

Katmandu er et fantastisk mykt garn og i tillegg utrolg lett så når det kommer til å strikke store prosjekt vil du uansett ende opp men ett kjempe lett plagg. Garnet betstår av 19% Yak, 37% bambus, 36% merino ull og 8% polyamid. Det har en løpemeter på 125 meter per 25 gram og strikkefastheten sier 25 masker på pinne nummer 3,5.

For å teste ut dette garnet ente jeg opp med å strikke en genser etter mønster som jeg også fant på CEWEC sine sider. Personlig synes jeg denne var enkel men samtidig så flott at jeg bare måtte teste den ut. Genseren heter Just Stripes og dere kan finne oppskriften HER om dere ønsker å strikke en dere også.

Som genseren sier ved navnet Just stripes ser dere at den har striper i forskjellige farger på ermene som tar seg igjen i stripene og sluttfargen på selve brystet.

Genseren er få tak i størrelser fra small og helt opp til xx large, selv ente jeg opp med å strikke en i størrelse medium og den har følgende mål; overvidde 96 cm, hel lengde 60 cm og ermene måler 46 cm. For å strikke denne genseren går det med 12 nøster og jeg ente opp med å bruke de samme fargene som oppskriften tilsier, de er som følger; 9 nøster lys grå nummer 5, 2 nøster mørk grå nummer 6 og 1 nøste gul nummer 2.

Genseren passer også heilt perfekt til sjalet jeg strikket for en tid tilbake.

Sjalet har navnet Tibet Tørkle som er strikket i det mykeste av den myke ullen til Yak oksene og dere liker det finner dere mer informasjon om det HER.

En liten varde ble til!

Reklame | Rauma garn

Endelig har Rauma kommet med det utrolig flotte Vardemønsteret til barn også, hefte Varde Baby Lamullgarn 297. Hefte har bare de fineste plagg i seg, du finner alt fra den originale Vardegenseren til jakke, body, lue, kjole, sokker, dress og bukse.

På de første bildene jeg tok tok jeg de på en stående dukke, så ikke se på fargen av buksen da jeg vet den ikke passer het. Men det ble bare slik for å se hvordan den ble seende ut på en stående dukke og den hadde allerede en blå strikkebukse på seg.

Selv strikket jeg denne genseren i størrelse 6 måneder for å teste ut Vardemodellen til barn pluss at jeg også fikk testet ut Rauma Lamullgarn for aller første gang. Men i heftet finner du størrelser fra 3 måneder til 3 år så du skal kunne strikke mye fin til de minste i familien.

Genseren måtte bare prøves ut på en sittende dukke også. 🙂

 

Personlig tror jeg jeg kan si at Lamullgarnet ikke ble noen stor favoritt da jeg seg syntes dette klødde en god del og når jeg da tenker på de små kan det hende også de ragerer, men dette er jo opp til hver enkelt så det gjelder å prøve seg frem. Lamullgarnet er spunnet av 100 % norsk ull på Ramua sin fabrikk i Romsdalen og den kjennetegnes på god slitestyrke, spenst og elastisitet.  Garnet er spunnet som kardegarn gir den ideelle balansen mellom funksjonalitet og komfort som gir resultat i lette, luftige og brukervennlige plagg med lang levetid. Så som de skriver skal dette garnet muligens ikke klø, men siden jeg klør av det setter jeg det som ett lite tips til andre som sliter med samme problem. Garnet kommer i 36 farger og har en strikkefasthet på 30 masker over 10 cm. på pinne nummer 2,5.

Jeg endte opp med å bruke Lys Gråmelert i bunnfargen med nummer L12 og det går med 100 gram på denne størrelsen.

I mønsterfargen går det med 1 nøste av hver farge (du vil sitte igjen med en del rester, men dett kan du bruke til en lue eller ett sokkepar). Jeg brukte følgende farger i mønsteret; hvit nummer L10, Gråmelert L13 og Pudderrosa nummer L30.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Løvverklue / Land of leaves hat

Reklame | Ravelry

Julen er over og det nye året har så vidt fått begynt sin start. I år tenker jeg å gjøre som så mange andre strikkere og legge av en sum for alle begynte nøster, en sum for alle nye nøster og en litt større sum for alle ferdige prosjekter. Ser så mange har gjort dette på Facebook sine håndarbeidssider i flere år og de får jo til en ganske så betydelig sum mange. Så som iherda strikker jeg er tenker jeg at jeg må kunne få til en bra sum selv, en som jeg tenker kan bli til en flott reise eller noe. 🙂 Lov å håpe iallefall!

Selv om denne luen her har vært ferdigstrikket en stund har det med å ta bilder tatt sin tid så for å avslutte dette prosjektet og begynne på sparingen kan jeg jo dele denne kjekke luen med dere. 🙂

Selv om her på nordmøre fortsatt ikke har fått noen snø (noe jeg fortsatt personlig er helt OK med forøverig) betyr det ikke at vi ikke trenger en lue for vinden river godt her ute ved kysten.

Løvverkluen er designet av Marianne J. Bjerkman og om du selv har lyst å strikke en finner dere oppskriften HER. Hun har designet luen etter inspirasjon av løvskogens prakt, mønsterstrikken beskytter hodet mot vind og gjør at den sitter godt på hodet. Oppskriften finnes i to størrelser; S-M/Dame og L-XL/Herre.

Luen er strikket i mernioull som har en strikkefasthet på 22 masker over 10 cm på pinne nummer 3,5. Det du trenger for å strikke luen er en liten rundpinne nummer 3 og 3,5 pluss settpinner i nummer 3,5 for å avslutte luen på toppen.

Fargene jeg ente opp med å bruke ble som følger; Sand nummer 2431, Mørk Brun nummer 3081 og Maisgul nummer 2015. For å fullføre luen går det med 1 nøste av hver farge i begge størrelsene.