Ting jeg har lært ved å ha strikking som hobby

Jeg her om dagen over noen ord om en strikkers sitt liv, disse sto på engelsk og jeg har derfor oversatt de som jeg syntes passet best for meg (tro egentlig mange av de passer mange av oss med strikking og hekling som hobby).

Sannheten om strikking;

  • Gode oppskrifter er verdt mere enn gull, oppskrifter som en må tyde og tolke er noe d………
  • En kan ikke dømme ett nøste bare ved å kjenne på det, opplevelsen av det kan endres når det er blitt ett plagg.
  • Bestandig greit å ha mere enn ett prosjekt på gang for å unngå å gå lei.
  • Pinner i oppskrifter stemmer ikke bestandig med strikkefastheten min.
  • Telling er en kunstform i seg selv.
  • Kjøp alltid ett nøste mer enn oppskriften sier for å være sikker på at en har nok, kan alltids bytte det inn igjen.
  • Jeg har “50 000” forskjellige pinner men aldri den rette pinnen når jeg trenger den!
  • Fiks feil med engang visst ikke vil den hjemsøke deg for bestandig.
  • Strikking under stress kan føre til at en glemmer å mål og dermed strikker for langt.
  • Ett hårstråd eller to havner som regel av kjærlighet inn i arbeidet.
  • Venterom eller fergekøer er aldri kjedelige så samt en har ett håndarbeid med seg.
  • Strikkende bestevenner er venner du har for livet.

Hva en som strikker og hekler som regel har i håndarbeidsvesken til en hver tid;

  • En rundpinne som ikke passer til noen av prosjektene som jeg har i tankene.
  • Sikkerhetsnåler.
  • Synåler.
  • Heklekrok som heller ikke passer det prosjektet jeg har tenkt på.
  • En liten ball med restegarn som ikke kan brukes til noe som helst.
  • Flere nøster som ligger klar til å brukes.
  • En ufo.
  • En fancy liten saks.
  • Målebånd.
  • Flere pinner i forskjellig størrelser sånn bare for sikkerhetsskyld.
  • Flettepinne.
  • Mønster.
  • Markørpenn.
  • Blyant.
  • Tom bok med ruter i tilfelle en må tegne mønster.
  • Håndkrem.
  • Lipsyl.
  • Kvittering for siste garnkjøp.
  • Ferdige prosjekt som det står igjen å feste tråder på.
  • En liten meter eller to med bånd.
  • Fingerfil.

Vel å merke har jeg kanskje ikke alt dette med meg hele tiden, men fakta er at når vesken skal ryddes så finnes det så mye mye mer der enn hva jeg hadde trodd.

#håndarbeid #strikking #hekling #håndarbeidsveske #strikkevenner

Tryllemaske – Startstav uten luftmasker

Tenk at jeg i alle mine år som hekler aldri har sett eller lært dette før. Fra første gang jeg lærte å hekle lærte jeg de standar maskene som fastmaske, stav, halvstav og kjedemaske. Og når jeg skulle starte på en ny omgang med en stav har det bestandig blitt sagt at da hekler du bare tre luftmasker, noe som gjør at jeg bestandig har sett veldig tydelig overgang på hvor omgangen har startet. 

Men nå hvor jeg så en video på Instagram om dette i går, skulle jeg ønske jeg kunne gå tilbake i tid. Jeg holder jo på med ett hekleprosjekt nå i disse dager, men kan dessverre ikke gå over til denne teknikken nå når arbeidet allerede måler ca. 1 x 1 meter. Men en ting kan jeg love fra og med nå, aldri tre luftmasker ved snuing eller ny omgang mer fra neste prosjekt – da skal nemlig denne tryllemasken få ben og gå på her i huset også.

Så hvordan hekler man denne fantastiske masken ved hjelp av litt trylling eller direkte oversatt fra overskriften på YouTube-videoen: ingen-snu-luftmaske-stav. Jo du gjør som følgende som det vises i videoen HER.

Selv om jeg bare har teste en maske selv før jeg gikk tilbake til samme teknikk som tidligere siden dette prosjektet jeg holder på med må fullføres likt, har jeg ikke gjort meg de største erfaringen med hvordan dette gjøres. Men jeg har prøvd å skrive ned fremgangsmetoden under her;

  • Dra ut løkken slik at den er like lang som stavene på arbeidet ditt.
  • Hold toppen av løkken med pekefingeren på selve heklekroken.
  • Her kommer nå tryllingen inn ved at du snurrer kroken rundt denne lange masken mens du holder masken fast nærmest kroken.
  • Fra nå hekler du på en måte slik som en vanlig stav ved å dra tråden igjennom to løkker og to løkker.
  • VOILA!!! Nå har du startet en ny rad eller omgang med en fullverdig stav som blir nesten usynlig.

 

#hekling #teknikk #lhasa #lhasaapso

Strikketerapi og ikke minst nesten som en medisin

Om du er som meg har du for lengst funnet ut at strikking er utrolig god terapi for kropp og sjel. Jeg kan ofte forsvinne helt når jeg sitter med strikkingen og jeg elsker det. Er så deilig å la tankene fly ut å måtte bekymre seg for noe annet enn om en skulle være uheldig å strikke feil eller miste en maske.

Jeg vet faktisk at jeg kan være vanskelig å få kontakt med innimellom, dette gjelder spesielt om jeg teller og ergo blir ekstremt konsentrert om det jeg holder på med.

Men trøsten er jo ikke så langt unna for skal en tro på Det Danske tidsskriftet Psykologi;

  • Visste du at….20 minutter strikking senker hjerterytmen med i gjennomsnitt 11slag i minuttet? Det er med andre ord like avstressende som yoga eller meditasjon!

Strikking gjør en også rolig, kan hindre demens, styrker selvfølelsen, holder hjernen i aktivitet, motvirker dårlig humør,gjør deg glad og fungerer som meditasjon – konklusjonene er derfor STRIKK MER! 🙂

En dame ved navnet Ann-Heidrum har også skrevet dette lille diktet som forklarer i nydelige strikkeord hvordn terapien fungerer.

Å strikke er helse på pinne.

Ja bare prøv, det er mye å vinne.

Har du fått dreisen på rett og på vrang er du nok hekta.

Ja du er i gang.

Pinner og garn blir som ren terapi…

Det hjelper for mye og mang en fobi.

Ved røykeslutt er kuren strikk rett og slett!

Pust bare rolig, det er ganske lett.

Det hjelper når hodet er fult av problem.

Så strikk deg en vott mens du lager system.

Sist, men du verden ikke minst;

alt du strikker blir førstegevinst!

#dikt #strikking #håndarbeid #terapi #idashobbykrok

Kauni Effektgarn

Helgen er snart over og jeg fikk en ny idé til å ett håndarbeid. Tanken er å få brukt opp noen nøster med Kauni og samtidig få brukt heklenålen litt igjen også.

Kauni Effekt garn har lange fargeskift og på siden til garnet står det at det er veldig mye brukt til sjal, men jeg trur det blir ett lite teppe av mitt. Garnet kommer i mange flotte farger og fargestoffer så her gjelder det kun å finne sin favoritt.

På mitt prosjekt denne gangen falt jeg for fargekoden EI – ett garnnøste er på160 gram og det gir ca. 600 meter med tråd. Det er laget av 100 % ull hvor av 30 % er merino og har en strikkefasthet som følger;

  • 23 masker over 10 cm på pinne nummer 3 med enkel tråd.
  • 18 masker over 10cm på pinne nummer 4,5 med dobbel tråd.

Garnet egner seg også godt til toving om du skulle ønske dette, visst ikke er vaskeanvisning som følger;

  • Håndvask 30 grader C  og det brukes ullvaskemiddel.
  • Plaggene må ikke blekes eller vaskes med vaskemiddel som inneholder enzymer eller blekemiddel.
  • Kan presses ved lav varme, og helst på innsiden av plagget.
  • Kan renses, kjemisk rensing kan forårske endring av fargene og plagg kan bli bleket.
  • Må ikke tørkes i tørketrommel eller i direkte sollys.
  • Tørkes flat, liggende på håndkle

Jeg prøvde å ta ett bilde for å vise garnet og ideen som er kommet litt på vei, men ente opp med litt besøk.

Lexie var ikke helt i humør til å bli tatt bilde av da hun egentlig mest har lyst ut å treffe bestekompisen sin Snoopy. Så selv om det ikke ble det beste bilde måtte jeg bare ta det med da jeg selv synes det ble ett blinkskudd. 😂

Vel jeg får vel nå høre etter på hva frøken Lexie sier og legge bort garnet slik at vi rekker å møte Snoopy ute på holmen.

Ha en fin dag og kos dere dere som har fint og varmt vær.

Har du lyst, følg med da også gjerne på facebook og instram under samme navn IdasHobbykrok

#lexiequeen #snoppysnoppen #kauni #hekling

Snow Baby Hentesett

Reklame | Garnstudio

Det er rart med det, men enkelte mønster er bestandig greie og følge mens andre ikke. Jeg har fra dag en egentlig aldri vært stor fan av garnstudio sine oppskrifter, jeg synes det er dårlig beskrevet på grunn av at de skriver så mye og til tider meget rotete. Saken er at oppskrifter det det står enkelt og greit forklart med ingen unødvendig informasjon er best, visst ikke kan informasjon fort bli oversett. Dette er hva jeg føler oppskrifter fra drops ofte fører til.

Ja, jeg vet andre liker de nok og derfor skriver jeg kun dette utifra mine egne erfaringer.

Men når jeg blir spurt om å strikke fra de gjør jeg det selvfølgelig, ønsker å kunne hjelpe de som ønsker det. Så derfor ble disse søte sokkene med tilhørende kyse ferdig i løpet av to dager.

Mønsteret heter Snow Baby 13-18 og ligger som gratis oppskrift HER. Kysen og sokkene er to deler av ett hente sett som har jakke med rundfelling, bukse og teppe. Settet er strikket i Drops Alpaca og fargen jeg har brukt er 0100 natur.

 

#kyse #sokker #baby #hentesett #strikking

Livets gang i garn

Bilde fra Kunstfabrikken.

Jeg ble født uten en TRÅD.

Og nå sitter jeg i GARNET.

For jeg orker ikke stå på PINNE.

Jeg aner ikke hvordan jeg har NØSTA meg inn.

Men jeg prøver å holde MASKA.

Hvis du synes jeg er VRANG har du helt RETT.

Mora mi TOVA prøvde en jul å STRIKKE RIBBA.

Det endte med at vi alle måtte FELLE noen tårer.

Far min ble helt TRÅDLØS etter han brente BRÅTE, han sto bare der og lente seg inntil KNAPPESTOLPEN.

Aner vi ett MØNSTER her?

Broren min MARIUS går alltid med GENSER når han jobber med MONTERING.

Søsteren min er eit skikkelig HESPETRE som alltid har FLETTER og hun bor i SETESDAL.

Bestemor er blitt så lita at hun ikke lenger REKKER OPP, så hun må gjøre alt i flere OMGANGER.

Mens bestefaren min SELBU er blitt så gammel at han forstår ikke SPØTET.

Dette er selvfølgelig bare TULL.

Eller var det bare bomull….

 

#dikt #strikking #livetsgang #idashobbykrok

Erigeneia Shawl

Gjennom hele livet er familie viktig for oss, men det er mange grunner til å utfordre og utvide familie begrepet.

Historisk bakgrunn for Pride;

Natt til 28. juni 1969 hadde folk sett seg lei av politiets trakassering av skeive og bestemte seg for å kjempe tilbake på utestedet Stonewall Inn i New York. Siden den gang har Pride blitt arrangert over hele verden. Vi feirer pride for å markere at vi er stolte av mangfoldet, hva vi gjør, hvordan vi ser ut, hvem vi elsker og hva vi synes er viktig.

Alle de overnevnte grunnen for feiring er like viktige, for hvorfor etter så mange år er det fortsatt i følge enkelte mennesker elske det mennesket som gjør en selv lykkelig? Jeg mener vi er tross alt nå i 2018 – altså 49 år etter denne dagen hvor Pride først kom på kartet.

Du kan delta der du bor, støtte med å gå i parade, vise omsorg og for eksempel bruke garnet fra Nille hvor 15 kroner går til denne saken.

Årets ulike dager avhengig av hvor i landet er som følger, noen har allerede vært mens andre feires etterhvert.

  • 2.-9. juni, Regnbuedagene i Bergen
  • 22.-23. juni, Pride Innlandet
  • 22. juni ? 1. juli, Oslo Pride
  • 23.-26. august, Skeive sørlandsdager
  • 5.-9. september, Stavanger på skeivå
  • 7.-16. september, Trondheim Pride
  • 21.-23. september, Telemark Pride
  • September 2018, dato kommer, Barents Pride
  • 5.-11. november, Tromsø Arctic Pride

 

#pride #sjal #ErigeneiaShawl

Fortuna genser

Reklame | Skappel Strikk

Skappel virker å fortsatt være en hit hos flere, selv jeg ikke er den optimale fan av hennes gensere. Men selvfølgelig strikker jeg når andre ønsker seg det og når jeg ble spurt om å strikke denne syntes jeg det var kjek i forhold til at det ikke kun var den enkle rillestrikka genseren.

Fortuna genseren som Dorthe Skappel har laget er designet i dobbel perlestrikk og har nydelige deltaljer som fletter i siden og på ermene. Den har også en fin V – hals i stedenfor den vanlige runde / båthalsen som det ofte er på skappelstrikk.

Genseren er strikket i enkel tråd Myk fra Sandnes og oppskriften finnes kun i strikkepakke. Strikkepakken kan fåes i tre forskjellige størrelser som small, medium og large. Den finne sog så i kun noen få farger – blåmelert, gråmelert og rosamelert og denne som jeg har strikket ble i den rasa fargen. Fargen er også finere i virkeligheten enn hva som vises på bilder.

Selv har jeg strikket denne i størrelse large og selv om det i oppskriften står at den skal strikkes på pinne 7 strikket jeg den på pinne 6 for å få strkkefastheten som trengtes. I denne størrelsen går det med 9 nøster i følge oppskriften, men jeg brukte kun 8 og fikk akkurat de målene som genseren skulle ha.

Strikkepakken kan dere få tak i HER.

Følge meg gjerne på Facebook også på siden med samme navn som bloggen. ☺

Ny facebook side

Reklame | IdasHobbykrok

Endelig har jeg fått litt tid til å sette meg ned å se igjennom ting. Hva en oppdager når en går igjennom bildene sine, mobilen var full av ting som var ferdig og jeg rett og slett har glemt mens jeg har koset meg med nye prosjekter.

I mellomtiden har jeg også laget meg en ny side på Facebook for selve bloggen, den er så vidt oppe og går og der vil jeg etterhvert poste når jeg lager nye innlegg. Det kan også innimellom dukke opp noen ferdige produkt for salg om dere skulle være interessert. Men i hovedsak blir det en side hvor jeg legger ut innlegg og der kan sende meg melding via denne siden om det er noe dere lurer på eller jeg kan hjelp til med. Jeg tenkt dette kunne være en grei løsning for å bli lettere å ha kontakt med. Så håper dere tar turen innom og liker siden og hva jeg deler. 🙂

Dere kan følge denne LINKEN om dere har lyst å følge. 🙂

Jeg skal også prøve å være litt flinkere med å oppdatere bloggen frem over, men sannheten er at på sommeren så minker litt produksjonen min.

 

#facebook #idashobbykrok #kontakt

Så lett som så

Strikke sokker det er lett

visst du fikser rett og vrang.

 

Bråt blir til med pinner fem,

strikk så langt du liker dem.

 

Hælen er en snedig sak,

først du strikker lengden bak.

Strikk, fell og snu igjen,

før du aner har du den.

 

Ta opp masker og strikk litt mer.

Noen runder til og snart du ser tydelig hva som kommer nå;

Du skal felle til tå!

 

Smil og tenk; jeg vet jeg vil ta det hele en gang til.

 

#dikt #strikking #grandmaduck #idashobbykrok