Forklaring på Ganni Bølgestrikk

Nå eller faktisk siden jeg strikket min første bølgegenser etter oppskrift fra Anett Oppheim har jeg sett at 80 prosent av de som strikker den sliter med å forstå oppskriften! Galskap vil jeg nesten si og det forteller jo sitt om selve oppskriften! Genseren er jo fin i seg selv, men forferdelig synd at oppskriften er vanskelig å forstå for så mange.

Bølgene strikkes både på bølgegenseren og på høstgenseren så derfor tenkte jeg å dele litt hjelp på selve bølgen iallefall. Rett og slett fordi Ganni trenden ser ut til å fortsette en stund til.

Tidligere når jeg skrev om min første bølgegenser, skrev jeg ett lengre innlegg om min frustrasjon om den også, den kan dere lese herJeg skrev jo igrunn mye om hvordan jeg strikket min, men at på grunn av rettigheter til oppskriften kan jeg ikke legge ut alt jeg noterte meg selv. 

Mange sliter med å forstå fellingene, men jeg ser også mange sliter med selve bølgen. 

Så jeg har derfor tegnet opp dette diagrammet og forklarer under hva hver linje betyr.

Så for å forklare begynner jeg på den nederste linjen og forklarer oppover.

1. Denne strikkes kun en gang for å komme i gang med bølgene. Enkelt forklart er dette 10 kast med en strikket rett maske i mellom hver og du vil på denne måten få starten og ha 19 masker på bølgen.

2. Strikkes rett bortover alle 19 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 19 masker vrangt.

3. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 13 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 17 masker.

4. Strikkes rett bortover alle 17 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 17 masker vrangt.

5. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 11 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 15 masker.

6. Strikkes rett bortover alle 15 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 15 masker vrangt.

7. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 9 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 13 masker.

8. Strikkes rett bortover alle 13 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 13 masker vrang.

9. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett sammen og 1 kast = 19 masker.

Så skal omgang 2 til 9 gjentas til du har ønsket lengde på bolen eller ermene som du ønsker.

 

#strikking #strikk #ganni #bølge #bølgegenser #anettopheim #Forklaring 

Spørrerunde #1

En stund nå har jeg fått flere som har spurt om de samme tingene, så derfor tenkte jeg at jeg kunne svar på det i ett felles innlegg. Så for å ta det fra toppen av spørsmålslisten (for se hvor langt jeg kommer idag).

Må man strikke frem og tilbake selv om oppskriften sier?

Nei, dette er ingen nødvendighet! Ja, mange oppskrifter sier legg opp så mange masker og strikk frem og tilbake til arbeidet måler x antall cm. Dette kan du fort se på enkelte av de populære oppskriftene nå, slik som Rubygenseren, Fingenser, Høstgenser, Skappel og Janneckegenser. Men virkeligheten er at det ikke finnes noen problemer med å strikke rundt på de fleste av de.

Saken er at du bare legger sammen maskene på fremstykke og bakstykket og legger opp det antallet på en rundpinne. Er det forskjell på teknikken på frem og bakstykket legger du bare inn en merketråd ved hver side. Så er det bare å strikke rundt hele veien opp til ermene skal settes på eller du må dele for å lage ermhull.

Hvordan vet du når du skal dele en genser i frem- og bakstykke for å lage hull til ermene?

Dette er egentlig en veldig grei sak og det løses enklere enn du tror. Saken er at visst du velger å strikke rundt slik som jeg beskrev over på spørsmål en for å så dele til frem- og bakstykke er at du strikker ermene første. Når de er ferdig måler du hvor bred armen er helt øverst slik som dette;

Så ser du i oppskriften hva som står der om hel lengde, dette gjelder om der en en genser, dress eller jakke. Står det for eksempel at hel lengde er 60 cm, måler du da armen og eksepeltvis måler den 20 cm. Nå ser du de målene du trenger og da trekker du fra 20 cm på hel lengde og endel opp med 40 cm. Så altså her må du dele til ermhull når bolen måler 40 cm, du kan jo selvfølgelig strikke den kortere eller lengre, men saken er at du vet nå hvor arbeidet skal deles. 

Er det mulig å gjøre om en oppskrift fra genser til kofte eller motsatt?

Ja, dette er fult mulig. La oss si at du har oppskrift på ei kofte og du ønsker genser. På en kofteoppskrift står det gjerne at du skal legge opp 5 masker ekstra som det skal klippes i når du er ferdig. Ønsker du d en genser kutter du bare ut de maskene og så trekker du fra 1 maske på selve opplegget. Dette er for t mønsteret skal bli likt rundt, på ei kofte er det slik at du begynner og slutter med samme maske i mønsteret, mens på en genser skal du ikke dette.

Skal du gjøre om en genser til jakke, gjør du motsatt som over, legger til en maske i opplegget for at du skal få begynne og slutte på samme plass i mønsteret og legger til 5 masker som blir oppklipsmaskene. 

Strikker du ermene frem og tilbake eller rundt?

Ja, det gjør jeg så å si på alt selv om jeg må strikke på settpinner hele veien opp. Skal jeg være ærlig tenker jeg at hvorfor strikke frem og tilbake når noe kan strikkes rundt? Dette går jo litt under det samme som bolen, men poenget er jo at ved å strikke rundt kommer en unna med å strikke rett før det meste. Ikke det at jeg har noe i mot å strikke vrangt, men skal jeg strikke mønster er jeg ikke den beste på å strikke med flere farger på vrangen. Jeg får det til på et vis, men liker det best når det går rettveien. 

I tillegg så slipper en unna med alle disse sømmene, kanskje spesielt visst det er tykt garn. Jeg synes det blir penere når en strikket rundt og ved å ha minst mulig montering slipper du også å passe på at alt er på linje, for der er det jo da allerede. 

 

ABC Baby Teppe

Har du sett noen så enkelt med likevel så fin som dette teppe. Jeg synes iallefall dette dette er nydelig, før har jo hjerteteppe vært en favoritt, men nå tror jeg det må vike plass for dette.

ABC Baby Blanket er en oppskrift av Jenny Williams og rettigheten til teppe tilhører Knit Picks, men Jenny Williams har familie i Norge og syntes det hadde vært gøy om teppet slo ann i Norge også (jeg vet finnes de som allerede har lagt sin elsk på det og laget det). Men jeg vet også mange Så gjerne ønsker oppskrifter på norsk og derfor har jeg fått lov å oversette oppskriften og dele den her på bloggen. Oppskriften er gratis inne på Ravelry og kan lastet ned her, men der er den foreløpig kun på engelsk.

Jeg brukte teppe som det forsøksprosjekt på det nye garnet Spøt fra Sandnes i en av mine favorittfarger petrol. Teppet er egentlig veldig greit å strikke pluss det blir veldig mykt og godt til å ligge å kose på. Garnet er også så varmt at det varmer godt en liten kropp om en ønsker å bruke det ute på tur i norsk vintervær.

Teppet har som det ligger i navnet en A, B og C i seg, men den har også to byggeklosser, ett hjerte, en and og en stjerne og en seilbåt i seg. Så her er det noen for de fleste små å like. 😀

Størrelse; ca. 70 x 70 cm.

Garn; 6 nøster Spøt fra Sandnes eller annet garn som gir ca. 19 masker over 10 cm.

Pinner; rundpinne nummer 4 på 60 cm.

Hele teppet er strikket frem og tilbake fra start til slutt. Jeg løfter også av første maske på hver omgang som om jeg skulle ha strikket den vrangt, dette for å få en fin kant og ikke få en kant som ser ut som mange knuter.

Teppet består av 9 ruter diagram, du kan jo selvfølgelig velge selv hvor du vil ha vert mønster men i oppskriften til Jenny Williams ser det slikt ut.

Selve ruten i diagrammene strikkes slik;

  • Hvit rute (tom rute) strikkes rett på fremsiden og vrang på baksiden.
  • Rutene med prikk i strikkes vrangt på fremsiden og rett på baksiden.

Oppskrift;

  • Legg opp 153 masker på pinne 4.
  • Strikk 12 riller (24 pinner med kun rettstrikk)
  • Strikk diagram 12 masker i riller, diagram C, 12 masker i riller, anden, 12 masker i riller, nederste byggestein, 12  masker i riller. Fullfør må disse diagrammer og bestandig strikk riller over de 12 maskene på de 4 partiene.

 

 

  • Når nå diagrammet på C, and og nederste byggestein er ferdig strikker det på nytt 12 riller over hele arbeidet.
  • Strikk så nå likens på nytt som med diagrammenen, men bruk nå diagram seilbåt, B og stjerne.

 

 

  • Når disse diagrammer er ferdig strikkes det på nytt 12 riller over alle masker.
  • Strikk så nå likens på nytt som med diagrammene, men bruk nå diagram øverste byggestein, hjerte og A.

 

 

  • Strikk så 12 riller over alle maskene og fell løst av. 
  • Fest alle tråder og damp det lett uten å presse ned rillene. 

 

#babyteppe #vognteppe #baby #teppe #abc #babyblanket #blanket #spøt #sandnes

Spøt

Når jeg tenker meg om har jeg i lengre tid vært en som har elsket merinoull om det har vært fra Sandnes eller Drops har ikke vært saken, men de garntypene; tynn merino, merinoull, baby merino og merino ekstra fine har vært nesten de eneste av alle sorter som jeg ikke seriøst har klødd meg i hjel av.

Men nå etter å ha hørt på ei venninne skryte stort at ett nytt garn, nemlig garntypen SPØT. Var vel sjansen liten for at jeg ikke kom til å teste ut dette garnet jeg også. Litt lett påvirkelig innimellom muligens, men hun klarte ikke overtale meg til å bruke fargen blå (hennes favoritt), nei jeg måtte bare teste ut denne fine fargen; nemlig petrol. Den går jo inn under fargen grønn som jo egentlig må kunne regnes som en favorittfarge.

Selv om jeg ikke har begynt å strikke av det ennå, så tror jeg dette vil passe perfekt til ett babyteppe.jeg har vært i kontakt med ei dame fra USA og fått tillatelse til å legge ut en oversatt oppskrift med diagram på bloggen min her, da hennes ligger ute som gratis oppskrift. Mer om det senere, vil dele både oppskrift og navn på mønsteret når det faktisk er ferdig strikket. 

Så tilbake til garnet, jeg tror som sagt dette vil passe helt supert til babyteppeda det iallefall for min del er ett garn du ikke klør det til blods av eller vrir deg rundt med bare tanken på å måtte ha det nær huden din. 

Som Sandnes selv sier; Spøt inneholder 40% alpakka, 40% merinoull og 20% nylon. Lett som ull – varm som alpakka! Myk og holdbar kvalitet som passer godt til både liten og stor. Forsterket med nylon som gjør den ekstra slitesterk. Så er du glad i å strikke sokker er jo dette et supert garn til den  lags også.

Garnet har anbefalt strikkepinne 3,5 med 22 masker over 10 cm, løpelemgden er ca. 135 meter.

#sandnes #merino #alpakka #garn #mykt

Lue med alles kjære Mummitroll på.

Vel da har jeg fått tid til å tegne om mønsteret som jeg skrev tidliger i dag ville jeg flytte dette Mummitrollet mønsteret over til denne bloggen. Det er ikke stor forskjellen, men jeg synes mønsteret ser mer oversiktlig ut med tegn på mønsteret og ikke bare farger i sterkt rødt.

Selv synes jeg lua ble rett så grom og passer til både små og store fan av Mummi.

Størrelse; Barn og voksen.

Garn; 

  • Baby merinoull til barn eller annet garn som har 27 masker på 10 cm.
  • Merino Ekstra Fine eller annet garn som har strikkefasthet på 22 cm over 10 cm. til voksen.

Du trenger to nøster i ønsket bunnfargen og ett nøste til mønsteret.

Pinner; 

  • Barn settpinner nummer 3 pluss liten rundpinne nummer 2,5 og 3.
  • Voksen settpinner nummer 4 pluss liten rundpinne nummer 3 og 4.

Oppskrift;

  • Legg opp 108 masker og strikket 10 omganger vrangbord på pinne 2,5 eller 3 uavhengig om du strikkerbarnestørrelse eller voksen.
  • Strikk en omgang rett hvor du skrifter til pinne 3 eller 4 fortsatt avhenging av størrelsen du sstrikker.
  • Strikk mønsteret etter diagrammet du vil si start på mønsteret nederst og gjenta hele diagrammet hele 4 ganger, du vil få fire Mummitroll rundt luen.

  • Etter endt mønster strikket en omgang med bunnfargen, ønsker du den lengre strikker du flere omganger.

Nå skal det felles til toppen.

  • Strikk 2 og 2 masker sammen omgangen ut.
  • Strikk 1 omgang uten felling.
  • Gjenta disse to omgangene til du har ca. 14 masker og trekk en tråd igjennom resterende masker og stram til.
  • Fest alle tråder og luen er klar til å brukes.

Ønsker du å pynte den mer kan du selvfølgelig sette på en dusk i toppen, men jeg anbefaler da å bruke en av fjuskepels på grunn av hvordan dyr behandles i forhold til pelsindustrien.

 

#strikking #drømmestrikk #barn #dame #herre #mummitrollet #mummi #noah #dyrerettigheter

En kort historie om Mummitrollet.

Okei, så vet jeg ikke om Mummitrollet et like populært blant små barn den da idag, men på min tid som barn husker jeg godt TV tid med Mummi fra Mummidalen. Mummitrollet var iallefall fortsatt populært p åttitallet og jeg vet det er mange som den dag i dag samler på alt som finnes av Mummi og hvorfor ikke? Ja, greit det er fra gammelt av med de er jo så skjønne og en herlig gjeng.

Mummitrollet var og er hovedfiguren i en serie på ni barnebøker og fire bildebøker av den finlandssvenske forfatteren og tegneren Tove Jansson som ble utgitt fra 1945 til 1970. Som sagt ja jeg kjønner om flere unge som vokser nå ikke vet hvem dette er, men men……

Historiene om Mummi tar utgangspunkt i Janssons barndomsminner fra sommerferier i den finske skjærgården. Personer og mennesketyper er kamuflert som mummiverdenens forskjellige figurer. I fabelens form behandler bøkene spørsmål som familierelasjoner, personlighetsutvikling og katastrofefrykt. Mummitrollets to grunnholdninger gjenspeiles i fortellingene: eventyrdrømmen og redningsdrømmen; han vil gjerne oppleve eventyr, men aller helst vil han være en helt og redde noen.

Så når en leser beskrivelsen om denne skjønne skapningen ser en jo fort at mange små barn kan kjenne seg igjen. Hvem har vel ikke drømt om å oppleve alt fra a til å, drømt seg bort i fremmede land og vært superhelt som har reddet verden? Jeg tror de fleste av oss har gjort dette en gang eller to…..hundre! 😀

Vel grunnen til at jeg har tørket støv av mine minner og Mummidalen er at jeg har flere ganger blitt spurt om å lage mønster til litt forskjellige prosjekter, både hekling og strikking. Så etter å undersøkt litt fant jeg ut at det IKKE lov å selge noe med Mummi på grunn av rettigheter av eier av selve produktet uten tillatelse og denne skal visst nok være vanskelig å få, bestemte jeg meg for å lage ett mønster til ei lue som er gratis. På denne måten unngår jeg en hver for for konflikt, jeg vet ikke alle bryr seg om slik men for meg synes jeg bestandig en skal hente tillatelse visst en selger noe med andre sitt navn.

Lua har så langt ligget gratis på min tildliger blogg på Ida Amalies Hobbykrok, men tanken er at jeg nå skal lage diagrammet litt penere og legge ut oppskriften her. Så visst noen lurer på om jeg nå har kopiert noen, NEI ingen fare. Samme oppskrift og samme designer bare ny blogg. Men jeg håper fortsatt at visst dere bruker mønsteretat dere deler det via bloggen og ikke bare tar screenshot og deler diagrammet fritt. Husk også at visst dere lager noe med mønsteret er det kun til privat bruk og hverken mønster eller ferdig produkt er lov å selge videre. 

Vel med litt historie om Mummitrollet og en kort forklaring på hvorfor jeg velger åflytte mønsteret hit avslutter jeg for nå. Mønsteret kommer litt senere idag bare jeg får tegnet det ned på nytt. 

Ha en ellers fin dag.

 

Fana hel dress.

Da var tiden kommet for å teste ut mønsteret Fana. 😀 Denne gangen er det en bestemor som ønsker å gi noen til sine kjære barnebarn og i første omgang begynte jeg på dressen. Oppskriften på dressen finnes i hefte Tema 10 Klassikere Barn og der finnes oppskriften på dressen i to farger. Men bestemoren hadde i dette tilfelle ønske om at dressen skulle være i tre farger og med rød vrangbord på bein, ermer og i tillegg de to siste omgangen oppe på skuldrene. Hun ønsket også at det skulle være så likt som mulig antall av hver farge på selve mønsteret og jeg synes i allefall selv jeg har fått dette ganske så bra til. Det eneste som mangler er syv knapper, men dette ønsket bestemoren å ordne ut med selv når dressen var ferdig og levert.

Dressen er strikket på pinner 2,5 og 3 med både settpinner og rundpinne.

Størrelsen er i 1,5 år og jeg har brukt følgene farge og garn;

  • 4 nøster tynn merino ull fra Sandnes i fargen koksmelert nummer 1055.
  • 1 nøste tynn merino ull fra Sandnes i fargen hvit nummer 1002
  • 1 nøste tynn merino ull fra Sandnes i fargen gråmelert nummer 1042
  • 1 nøste tynn merino ull fra Sandnes i fargen rød nummer 4219

#strikking #baby #barn #fana #fanadress #grå #rød

Tema 10 Klassikere Barn

Mens jeg holder på å strikke litt Fana mønster tenkte jeg å vise dere litt annet fra hefte disse oppskriften kommer fra. Hefte heter Tema 10 Klassikere Barn og kommer fra Sandnes.

*

Ved første øyekast tror du kanskje det finnes bare oppskrifter til barn! Ikke at det er noe gale i seg selv med det, for her finner du utrolig mye flott slikt som; Valdres-, Fana-, Telemark-, Setedal-, Marius- og Grønnlandsmønster. Mønsterne finner du oppskrifter på i gensere, luer, sokker og votter. Du finner også oppskrift på en kosebjørn av dyret Isbjørn. I tillegg finner du oppskrift på Islender med raglanfelling og er du som meg er jo dette perfekt for å slippe tykke sømmer med belegg på små klær.

Sist men ikke minst finner du oppskrift festklær til dukker.

Setedalsbunad til både gutt og jente.

Fanamønsteret som passer perfekt til de minste babyer visst barnemor og barnefar ønsker å match sine små venner.

#sandnes #strikking #kosedyr #dukkeklær #fana #setedal #islender #bunad

I overkant petimeter…….

Akkurat når det gjelder dette vet jeg helt ærlig om jeg skal le eller grine av meg selv. De fleste som kjenner meg og har sett meg med strikkepinnene eller heklekroken vet at jeg kan henge meg opp i de minste detaljer for å få ting slik som jeg vil.

Altså jeg kan seriøst rekke opp 20 omganger på ei kofte visst jeg for eksempel har glemt av en øking eller felling lengre nede, selv om dette lett kunne ha blitt jukset til klarer jeg ikke å la det være!

Likens når en øker på en arm for eksempel, så står det øk på x antall cm oppover. Selv her som mange da velger å måler underveis ender jeg opp med å telle omganger. Jeg bare MÅ ha likt antall mellom hver økning og derfor strikker jeg også begge ermer eller begge bein samtidig for å få det eksakt likt på begge deler.

Jeg får rett og slett ikke ro i sinnet visst det ikke stemmer overens! Selvfølgelig vet jeg innerst inne at dette grenser til galskap, men skal noe leveres til andre må jeg bare ha det slikt. 😜

Dette er selvfølgelig kun noen eksempler, men det gjelder så å si alt jeg holder på med.  

Så nå til hvorfor jeg forteller dette, vel saken er at jeg ble spurt om jeg kunne strikke en Fanadress. Ei bestemors drømmer om å kunne gi den til et barnebarn på 1,5 år og da kunne jeg jo ikke si nei.

Fanadressen jeg strikker står i Tema 10 Barn 2010 Klassikere fra Sandnes, men dressen er strikket kun i to farger, mens bestemoren her ønsket dressen i fire farger og ar deg akulle være like mange lyse som mørke striper.

Dette er jo ingen problemer i seg selv og det var jo bare å sette igang.

Rødt til vrangbord og striper i mørk grå, lys grå og hvit. Ønsket er at det skal være like mange striper av disse fargene på ermene. Å som sagt er jo dette i seg selv noe som skaper de største problemer, petimeteret satte jo bare hodet i sving og fant ut at hvit stripe skulle ha lys grå lus, lys grå stripe skulle ha mørk grå lus og mørk grå stripe skulle ha hvite lus.

For jeg tenkte enkelt og greit at dette kan jo selvfølgelig bare følges likt oppover helt til ønsket lengde og selv om det da kanskje ikke ble helt likt ville i allefall stripene følge ett fast mønster oppover. 

Men her kommer hvorfor jeg ler av meg selv, for som skrevet fant jeg jo ut rekkefølgen på stripene for å få det så likt som overhodet mulig. Men saken er faktisk at jeg ente opp med å få det mer eksakt enn hva jeg kunne drømt om. For ikke bare ble jeg fornøyd med hvordan rekkefølgen ble, men jeg ente faktisk opp med helt likt antall striper av hver farge når armene var ferdig strikket ; FIRE, tolv striper tilsammen etter rutemønsteret.

Selv ikke en gang i min villeste fantasi hadde jeg sett før meg dette lykketreffet. Så her klapper jeg med selv på skuldra og sier flink pike til meg selv, for som dere sikkert forstår ble petimeteret i meg KJEMPE FORNØYD! 😀

Hva synes og tenker dere om dette? Galskap eller fornuftighet for å få håndarbeidet så bra som overhodet mulig? 😀

Fantastiske hverdagsklær til dukker

Som jeg skrev har Sandnes kommet med et hefte med de flotteste antrekk til de små frøkner og gutter som elsker å pynte dukken sin i forskjellige klær etter humør og dag. Selv har jeg en liten babyborndukke som får leke modell når bilder tas, men de er jo perfekte gaver til di minste, om det er familie eller venner som mottar.

Selv har jeg som jeg skrev planer om å strikke flere antrekk, men denne gangen ble det ett basic antrekk.

Oppskriftene er egentlig enkle og greie å følge, men enkelte ting synes jeg er litt tungvint skrevet. Men dette er min mening og siden jeg forstår hvor de vil gjør det jo ingen ting om en må lese en eller to ganger.

Så over til plaggene, frøkna har jo fått seg ett fult sett fra topp til tå! 😀

Om ikke dette er søtt vet ikke jeg? 😀😍

Her ser dere også at genseren har en liten åpen stripe bak på grunn av åpningen med knappene.

Basic genser strikket i tynn merino ull i fargen pudder rosa nummer 3511. Genseren har splitt i halsen og er derfor enkel å kle på om du tar den på ovenfra eller under.

Selebukse som rett og slett er ut som en fin snekkerbukse også denne strikket i klompelompe tynn merinoull i fargen dus lilla nummer 4331. Jeg strikket også buksa høyere bak på grunn av jeg synes det blir bedre passform over rumpen på dette visst. Det gjøres jo tross alt på alt av bukser og dresser til babyer og barn, både på grunn av rumpen og eventuelt en bleie. Babyborn har jo også litt rundere rompe en hva hun er på fremsiden og i tillegg kan de jo også bruke bleier. 

Så derfor ser jeg ingen grunn til at babyborn skal ha dårligere passform på klærne sine en hva de minste av oss i denne verden har. 😉

Pixie lue som topper antrekket er strikket i merinoull i fargen pudder rosa nummer 3511. På denne oppskriften står det at du skal tvinne en passende snor til knyting, men jeg er ikke så stor fan av tvinna snor. Derfor tok jeg fått i strikkemølla mi og laga en i passende lengde, jeg brukte også rester fra genseren da det garnet er tynnere og derfor passet bedre til knyting på ei dukke. Som sagt bare min mening og her kan du jo gjøre som du selv synes er finest.

På bildet ser du at snoren er strikket i ett tynnere garn enn selv luen, men fargen er jo den samme så derfor synes jeg det ble best slik.

Å som slutt på hverdagsantrekket måtte hun jo også få seg ett par søte små sko, disse er strikket i samme garn som pixie lua, merinoull pudder rosa nummer 3511. Skoene et opprinnelig strikket frem og tilbake men jeg valgte å strikke de rund på fem pinner. Siden jeg strikket den minste størrelsen valgte jeg også bort hempa da disse sitter som støpt på uten.

Hele dette antrekket passer til en babyborn dukke og jeg har fulgt oppskriften til størrelse 40-45, men ønsker du det større finner du også størrelsen 45-50 i hefte fra Sandnes garn. 

#dukke #klær #dukkeklær #kos #glede #sandnes #drømmestrikk