Første forsøk på en Nordisk Sommertopp

Reklame | Sandnes Garn, Witre Design, Ravelry

Da var tiden inne for ett lite mini prosjekt, da ei som skal til Tyrkia ønsket å kunne ha med seg en av sommeren store favoritter; Nordisk Sommertopp av Witre Design. Toppen har hatt sin seiersgang både på Facebook og på Instagram, så om en holder på med litt håndarbeid er det umulig å ikke ha fått med seg en eller to – eller mange mange flere.

Toppen er en enkel og basic topp som kan brukes til både hverdags og fest. Siden den også er strikket på tykke pinne og med dobbel tråd går det rimelig fort å få en ferdig på et døgn. Den strikkes nedenfra og opp, den er noe vid i omkretsene men dette lar seg lett justere siden det kun er å øke eller minske med 4 maskere eller mer om ønskelig. Toppen blir dessuten lun og behagelig å ha på seg takket være det myke garnet Line av ren bomull.

Etter ønske fra hun jeg strikket til er denne strikket etter noen endringer fra selve mønsteret, men dette gjør ikke at oppskriften blir noe vanskelig å forholde seg til.

Selve oppskriften kan dere få tak enten her på Ravelry eller hos Witre Design selv, så for å unngå å røpe selve oppskriften skriver jeg kun mine små endringer og justeringer. (Litt for at jeg selv skal huske det i tilfelle det blir flere i samme størrelse og kanskje kan det være til hjelp for andre som vurdere å gjøre noen endringer.

Toppen er som sagt strikket i dobbel tråd med Line fra Sandnes på pinne nummer 8 opprinnelig, men jeg har strikket på pinne nummer 7 for å treffe strikkefastheten perfekt til 12 masker over 10 cm. Fargen jeg har brukt er Sandnes sine nye farge Støvet Aqua med fargekode 6841.

Toppen er å finne i størrelser XS (S) M (L-XL) og i følge oppskriften går det med 200 gram til minste størrelse og 300 gram på største, selv har jeg strikket en blandlig av S, M og L-XL, så derfor har det gått med 5 nøster med ca. 250 gram garn for å fullføre denne.

Mine endringer for å få til denne mixen av en størrelse er dette;

  • Jeg la opp 108 masker og strikk glattstrikk til arbeidet målte ca. 33 cm. (52 pinner).
  • Fell til ermhull på rettsiden slik oppskriften sier til jeg satt igjen med 44 masker på både frem- og bakstykke.
  • Felte så videre inn til hver stroppe slik oppskriften sier, for meg ble dette da til sammen 16 pinner på hvert felt til jeg satt igjen med 5 masker.
  • På selve stroppen for at hun som skulle ha den ikke fikk den for utringet strikket jeg hver av de med 12 pinner til sammen.

Toppen min endte etter dette på følgende mål;

  • Overvidde ca. 92. cm.
  • Hel lengde ca. 50 cm.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg