Strikketerapi og ikke minst nesten som en medisin

Om du er som meg har du for lengst funnet ut at strikking er utrolig god terapi for kropp og sjel. Jeg kan ofte forsvinne helt når jeg sitter med strikkingen og jeg elsker det. Er så deilig å la tankene fly ut å måtte bekymre seg for noe annet enn om en skulle være uheldig å strikke feil eller miste en maske.

Jeg vet faktisk at jeg kan være vanskelig å få kontakt med innimellom, dette gjelder spesielt om jeg teller og ergo blir ekstremt konsentrert om det jeg holder på med.

Men trøsten er jo ikke så langt unna for skal en tro på Det Danske tidsskriftet Psykologi;

  • Visste du at….20 minutter strikking senker hjerterytmen med i gjennomsnitt 11slag i minuttet? Det er med andre ord like avstressende som yoga eller meditasjon!

Strikking gjør en også rolig, kan hindre demens, styrker selvfølelsen, holder hjernen i aktivitet, motvirker dårlig humør,gjør deg glad og fungerer som meditasjon – konklusjonene er derfor STRIKK MER! 🙂

Strikketerapi og ikke minst nesten som en medisin
Strikketerapi og ikke minst nesten som en medisin

En dame ved navnet Ann-Heidrum har også skrevet dette lille diktet som forklarer i nydelige strikkeord hvordn terapien fungerer.

Å strikke er helse på pinne.

Ja bare prøv, det er mye å vinne.

Har du fått dreisen på rett og på vrang er du nok hekta.

Ja du er i gang.

Pinner og garn blir som ren terapi…

Det hjelper for mye og mang en fobi.

Ved røykeslutt er kuren strikk rett og slett!

Pust bare rolig, det er ganske lett.

Det hjelper når hodet er fult av problem.

Så strikk deg en vott mens du lager system.

Sist, men du verden ikke minst;

alt du strikker blir førstegevinst!

#dikt #strikking #håndarbeid #terapi #idashobbykrok

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg