Stort deilig skjerf til kalde dager

Så dette garnet har vært på en reise. For over ett år siden var dette planlagt som første forsøk på å strikke en enkel Skappelgenser for ei venninne som ikke har strikket så mye før. Hun startet med godt mot og var egentlig ganske flink (selv om hun ikke selv innrømmer dette), men etterhvert som hun skulle strikke alene ble det i følge henne selv mere og mere utfordrende. Hun ente uheldigvis opp med å lage flere hull ved å lage kast på pinnen, pluss at hun felte og økte litt tilfeldig på forskjellige plasser. Så hun ga til slutt opp og spurte så pent om jeg kunne ta over. 

Siden hun ønsket seg en Skappel var ønsket at jeg skulle fikse dette, men etterhvert som jeg rekte opp garnet såg jeg at det ikke ble så pent i genseren. Vi ble derfor enige om at jeg heller skulle komponere ett godt, bredt og langt skjerf til henne av det. 

På skjerfet fikk jeg også fritt spillerom så derfor valgte jeg å strikke skjerfet i helpatentstrikk. Selv synes jeg denne teknikken er super fin til skjerf, patentstrikk er en en måte å strikke på som er blitt glemt og avleggs blant strikkere i dag. Mange tror at det er veldig komplisert og vanskelig å lære patentstrikk, men sannheten er at det egentlig er veldig greit å gjennomføre med pinnene.

Patentstrikk er en teknikk som gir luftige, myke og elastiske plagg med en ribbet struktur som er dekorativ og lekker. Med helpatent får du også samme struktur på fremsiden som på baksiden. Patentstrikk strikkes med et maskeantall delelig på tallet to og siden denne strikket gir et resultatet som blir så luftig trenger man færre masker enn ved for eksempel vanlig ribbestrikk. For å få et luftig og lett resultat er det lurt med relativt tykt garn og gjerne litt større pinner enn man egentlig hadde tenkt å bruke.

Selv om vi nå er i juni har vi iallefall her på møre det ikke for varmt, kanskje ikke så kaldt at en trenger skjerf riktig nå. Men som sagt har garnet vært på en lang reise og fra den begynte med å være en genser til jeg tok over låg den også en god stund liggende på grunn av at hun ga opp. Så på bakgrunn av dette ble skjerfet til på denne tiden av året og hun kan heller nå glede seg til høsten og vinteren som kommer igjen med ett skjerf som varmer godt. Skjerfet er langt nok til å surre rundt halsen flere ganger eller henge løst over skuldrene. Som en ekstra pynt satte jeg på frynser som måler ca. 10. cm. På selve frynsene gikk det med ett nøste av alt garnet som jeg brukte.

Garn;

  • Rubin fra Spar kjøp 8 nøster = 400 gram.

Oppskrift;

  • Legg opp 40 masker på pinne 7. (du kan legge opp mindre eller flere alt etter hva du ønsker, men siden ønsket her var ett litt bredt skjerf ble det 40 på dette, men eneste du trenger å tenke på i forhold til masker er som jeg skrev over at antallet må være delelig med to).

I patentstrikk strikkes det likt på begge sider, så her strikker du slik linje nummer 2 sier hele veien til du har det så langt som du ønsker, på dette ble det sirka 180 cm. langt. 

  1. Strikk en rad med bare rettmasker.
  2. *1 rett, strikk 1 rett i masken under neste maske *, gjenta *-* ut pinnen.

Ønsker du forklaring igjennom video kan du følge denne fra Drops Garnstudio.

 

#skjerf #patent #drops #vinter #høst #garnstudio

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg