En kort historie om Mummitrollet.

Okei, så vet jeg ikke om Mummitrollet et like populært blant små barn den da idag, men på min tid som barn husker jeg godt TV tid med Mummi fra Mummidalen. Mummitrollet var iallefall fortsatt populært p åttitallet og jeg vet det er mange som den dag i dag samler på alt som finnes av Mummi og hvorfor ikke? Ja, greit det er fra gammelt av med de er jo så skjønne og en herlig gjeng.

Mummitrollet var og er hovedfiguren i en serie på ni barnebøker og fire bildebøker av den finlandssvenske forfatteren og tegneren Tove Jansson som ble utgitt fra 1945 til 1970. Som sagt ja jeg kjønner om flere unge som vokser nå ikke vet hvem dette er, men men……

Historiene om Mummi tar utgangspunkt i Janssons barndomsminner fra sommerferier i den finske skjærgården. Personer og mennesketyper er kamuflert som mummiverdenens forskjellige figurer. I fabelens form behandler bøkene spørsmål som familierelasjoner, personlighetsutvikling og katastrofefrykt. Mummitrollets to grunnholdninger gjenspeiles i fortellingene: eventyrdrømmen og redningsdrømmen; han vil gjerne oppleve eventyr, men aller helst vil han være en helt og redde noen.

Så når en leser beskrivelsen om denne skjønne skapningen ser en jo fort at mange små barn kan kjenne seg igjen. Hvem har vel ikke drømt om å oppleve alt fra a til å, drømt seg bort i fremmede land og vært superhelt som har reddet verden? Jeg tror de fleste av oss har gjort dette en gang eller to…..hundre! 😀

Vel grunnen til at jeg har tørket støv av mine minner og Mummidalen er at jeg har flere ganger blitt spurt om å lage mønster til litt forskjellige prosjekter, både hekling og strikking. Så etter å undersøkt litt fant jeg ut at det IKKE lov å selge noe med Mummi på grunn av rettigheter av eier av selve produktet uten tillatelse og denne skal visst nok være vanskelig å få, bestemte jeg meg for å lage ett mønster til ei lue som er gratis. På denne måten unngår jeg en hver for for konflikt, jeg vet ikke alle bryr seg om slik men for meg synes jeg bestandig en skal hente tillatelse visst en selger noe med andre sitt navn.

Lua har så langt ligget gratis på min tildliger blogg på Ida Amalies Hobbykrok, men tanken er at jeg nå skal lage diagrammet litt penere og legge ut oppskriften her. Så visst noen lurer på om jeg nå har kopiert noen, NEI ingen fare. Samme oppskrift og samme designer bare ny blogg. Men jeg håper fortsatt at visst dere bruker mønsteretat dere deler det via bloggen og ikke bare tar screenshot og deler diagrammet fritt. Husk også at visst dere lager noe med mønsteret er det kun til privat bruk og hverken mønster eller ferdig produkt er lov å selge videre. 

Vel med litt historie om Mummitrollet og en kort forklaring på hvorfor jeg velger åflytte mønsteret hit avslutter jeg for nå. Mønsteret kommer litt senere idag bare jeg får tegnet det ned på nytt. 

Ha en ellers fin dag.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg