I overkant petimeter…….

Akkurat når det gjelder dette vet jeg helt ærlig om jeg skal le eller grine av meg selv. De fleste som kjenner meg og har sett meg med strikkepinnene eller heklekroken vet at jeg kan henge meg opp i de minste detaljer for å få ting slik som jeg vil.

Altså jeg kan seriøst rekke opp 20 omganger på ei kofte visst jeg for eksempel har glemt av en øking eller felling lengre nede, selv om dette lett kunne ha blitt jukset til klarer jeg ikke å la det være!

Likens når en øker på en arm for eksempel, så står det øk på x antall cm oppover. Selv her som mange da velger å måler underveis ender jeg opp med å telle omganger. Jeg bare MÅ ha likt antall mellom hver økning og derfor strikker jeg også begge ermer eller begge bein samtidig for å få det eksakt likt på begge deler.

Jeg får rett og slett ikke ro i sinnet visst det ikke stemmer overens! Selvfølgelig vet jeg innerst inne at dette grenser til galskap, men skal noe leveres til andre må jeg bare ha det slikt. 😜

Dette er selvfølgelig kun noen eksempler, men det gjelder så å si alt jeg holder på med.  

Så nå til hvorfor jeg forteller dette, vel saken er at jeg ble spurt om jeg kunne strikke en Fanadress. Ei bestemors drømmer om å kunne gi den til et barnebarn på 1,5 år og da kunne jeg jo ikke si nei.

Fanadressen jeg strikker står i Tema 10 Barn 2010 Klassikere fra Sandnes, men dressen er strikket kun i to farger, mens bestemoren her ønsket dressen i fire farger og ar deg akulle være like mange lyse som mørke striper.

Dette er jo ingen problemer i seg selv og det var jo bare å sette igang.

Rødt til vrangbord og striper i mørk grå, lys grå og hvit. Ønsket er at det skal være like mange striper av disse fargene på ermene. Å som sagt er jo dette i seg selv noe som skaper de største problemer, petimeteret satte jo bare hodet i sving og fant ut at hvit stripe skulle ha lys grå lus, lys grå stripe skulle ha mørk grå lus og mørk grå stripe skulle ha hvite lus.

For jeg tenkte enkelt og greit at dette kan jo selvfølgelig bare følges likt oppover helt til ønsket lengde og selv om det da kanskje ikke ble helt likt ville i allefall stripene følge ett fast mønster oppover. 

Men her kommer hvorfor jeg ler av meg selv, for som skrevet fant jeg jo ut rekkefølgen på stripene for å få det så likt som overhodet mulig. Men saken er faktisk at jeg ente opp med å få det mer eksakt enn hva jeg kunne drømt om. For ikke bare ble jeg fornøyd med hvordan rekkefølgen ble, men jeg ente faktisk opp med helt likt antall striper av hver farge når armene var ferdig strikket ; FIRE, tolv striper tilsammen etter rutemønsteret.

Selv ikke en gang i min villeste fantasi hadde jeg sett før meg dette lykketreffet. Så her klapper jeg med selv på skuldra og sier flink pike til meg selv, for som dere sikkert forstår ble petimeteret i meg KJEMPE FORNØYD! 😀

Hva synes og tenker dere om dette? Galskap eller fornuftighet for å få håndarbeidet så bra som overhodet mulig? 😀

4 kommentarer
    1. Helt ærlig talt, dette er jo helt som det skal være 🙂 🙂 Kjenner meg helt igjen i alt fra å rekke opp i stedet for å jukse, til å telle omganger, ikke bare mellom økinger/ fellinger, men på alt som skal gjentas. Som for eksempel nøyaktig lik felling på rndstrikket sal. Og om maskeantallet ikke går opp, så må det være like intervall mellom de forskjellige antall masker imellom fellingene. Står akkurat i fare for å telle omganger på en hel bol…skal strikke like gensere til to treåringer, ermene til den ene skal være noen omganger lenger, men bolen lik. Er ikke sikker på om jeg klarer meg med bare måling 😜😁😆😆😂😝 crazy…..neeei, helt normal 🙂

    2. Haha, Gro Asphaug fantastisk. Så godt det er flere av oss,jeg mener dette er heilt normalt, men mange har dratt på smilebåndet og eller sukket oppgitt. Men jeg tenker skal det være så skal det være. Og heilt enig, det gjelder alt som skal gjentas, uansett. ??

    3. Jeg teller også omganger 🙂 sitter med et ark ved siden av meg og noterer hver omgang… galskap eller ikke, blir ihvertfall penest sånn etter min mening 🙂 klarer ikke helt tanken på at to armer skulle bli litt forskjellige fordi jeg målte litt feil…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg