Fantastiske hverdagsklær til dukker

Som jeg skrev har Sandnes kommet med et hefte med de flotteste antrekk til de små frøkner og gutter som elsker å pynte dukken sin i forskjellige klær etter humør og dag. Selv har jeg en liten babyborndukke som får leke modell når bilder tas, men de er jo perfekte gaver til di minste, om det er familie eller venner som mottar.

Selv har jeg som jeg skrev planer om å strikke flere antrekk, men denne gangen ble det ett basic antrekk.

Oppskriftene er egentlig enkle og greie å følge, men enkelte ting synes jeg er litt tungvint skrevet. Men dette er min mening og siden jeg forstår hvor de vil gjør det jo ingen ting om en må lese en eller to ganger.

Så over til plaggene, frøkna har jo fått seg ett fult sett fra topp til tå! 😀

Om ikke dette er søtt vet ikke jeg? 😀😍

Her ser dere også at genseren har en liten åpen stripe bak på grunn av åpningen med knappene.

Basic genser strikket i tynn merino ull i fargen pudder rosa nummer 3511. Genseren har splitt i halsen og er derfor enkel å kle på om du tar den på ovenfra eller under.

Selebukse som rett og slett er ut som en fin snekkerbukse også denne strikket i klompelompe tynn merinoull i fargen dus lilla nummer 4331. Jeg strikket også buksa høyere bak på grunn av jeg synes det blir bedre passform over rumpen på dette visst. Det gjøres jo tross alt på alt av bukser og dresser til babyer og barn, både på grunn av rumpen og eventuelt en bleie. Babyborn har jo også litt rundere rompe en hva hun er på fremsiden og i tillegg kan de jo også bruke bleier. 

Så derfor ser jeg ingen grunn til at babyborn skal ha dårligere passform på klærne sine en hva de minste av oss i denne verden har. 😉

Pixie lue som topper antrekket er strikket i merinoull i fargen pudder rosa nummer 3511. På denne oppskriften står det at du skal tvinne en passende snor til knyting, men jeg er ikke så stor fan av tvinna snor. Derfor tok jeg fått i strikkemølla mi og laga en i passende lengde, jeg brukte også rester fra genseren da det garnet er tynnere og derfor passet bedre til knyting på ei dukke. Som sagt bare min mening og her kan du jo gjøre som du selv synes er finest.

På bildet ser du at snoren er strikket i ett tynnere garn enn selv luen, men fargen er jo den samme så derfor synes jeg det ble best slik.

Å som slutt på hverdagsantrekket måtte hun jo også få seg ett par søte små sko, disse er strikket i samme garn som pixie lua, merinoull pudder rosa nummer 3511. Skoene et opprinnelig strikket frem og tilbake men jeg valgte å strikke de rund på fem pinner. Siden jeg strikket den minste størrelsen valgte jeg også bort hempa da disse sitter som støpt på uten.

Hele dette antrekket passer til en babyborn dukke og jeg har fulgt oppskriften til størrelse 40-45, men ønsker du det større finner du også størrelsen 45-50 i hefte fra Sandnes garn. 

#dukke #klær #dukkeklær #kos #glede #sandnes #drømmestrikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg