Jannecke Genser

Reklame | Enda mer Bystrikk

Nå som vinteren er her og temperaturen svinger fra kaldt til litt varmere og så kaldt igjen, hva passer vel da bedre en med en herlig god kosegenser? Du har sikker hørt navnet Jannecke Weeden før og sikkert sett ho på TV i ett eller flere programmer, senest når hun var med i God Morgen Norge på Tv2 for å snakke om angst. I dette programmet hadde hun på seg denne herlige genseren i en skikkelig skogsgrønne farge.

Er ikkje denne damma en tøff og åpen dame som snakker om det mange anser som tabu å snakke høyt om?

Så kan jeg vel også være så ærlig å si jeg er litt lei Ganni gensere etter utallige varianter av denne som allerede er strikket. De er jo fine og jeg har planer om å strikke flere, men kjekt med litt forandring innimellom også. Derfor var lykken stor når denne kosegenseren kom på skjermen og jeg tror faktisk jeg skal unne meg en selv etterhvert også, rett og slett for at denne varianten passer meg bedre enn Gannigenserne. ☺

Jeg har strikket min i en variant av Børsta Alpakka og Silk Mohair fra Sandnes da dette var det garnet som kom nærmest hos min lokale garnbutikk. Siden dette er genser nummer en og i ett annet garn strikket jeg i første omgang en størrelse small/medium. Derfor ente jeg opp med å bruke 7 nøster med Børsta Alpakka farge Lys Blågrå 6220 og 3 nøster Silk Mohair farge Blåmelert 5835. Ønsker du å strikke den største størrelsen, tror jeg du skal kunne klare deg med samme mengde så lenge du holder strikkefasthet i oppskriften.

Selv har jeg fulgt oppskriften på maskeantall og selve pinnene, men jeg gjorde om genseren til en med raglanfelling. Så jeg strikket dobbel perlestrikk til jeg hadde 31 perler i høyden på armen og 26 perler på bolen før jeg satte sammen armer og bol. Så strikket jeg fire omganger før jeg begynte med selve fellingen til raglan mens jeg fulgte oppskriften videre og jeg felte også likt til halsen slik som det står i oppskriften.

Skal jeg være helt ærlig synes jeg den blå kjempe fin og ser frem til å strikke flere etter at en Nancy og litt dukkeklær er kommet av pinnen. 😀

Genseren har følgende må;

  • Arm ca. 48 cm.
  • Hel lengde ca. 63 cm.
  • Overvidde ca. 106 cm.

Dette stemmer med oppskriften i boken fra Enda mere bystrikk selv om jeg har brukt annet garn enn hva oppskriften oppgir. Oppskriften finner dere her i denne boken og det fine nok en genser for alle og en hver i denne boken. Selv om min favoritt er denne genseren. 

#strikking #strikk #bystrikk #endamerebystrikk #minmote #drømmestrikk #kos #kosegenser #genser #janneckegenser #janneckeweeden #knitting 

6 kommentarer
    1. Jeg strikker denne genseren slik du har gjort. Når du skriver 26 perler i høyden på bolen før du setter på ermene, teller du du da kun de med vrangmasker?

    2. Hei😊 holder på med jannecke genseren og lurte på hvor mange masker du felte under armene og hvor mange på hver side på bolen? Brukte du oppskrift raglandsfelling fra en av de andre genserne i bystrikk boken? Takker for svar🤗 mvh Renate

      1. Hei. Mener å huske jeg felte 10 masker på hver erme og likens på bolen. Jeg tok ikke noe utgangspunkt i noen annen oppskrift, tok bare kunskapen jeg vet om ragland og lagde min vri.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg