Falske fletter over 5 masker.

Ved å strikker falske fletter kan gjøre en ordinær vrangbord eksklusive og flott. Det er heller ikke så vanskelig som mange skulle tro. Selv har jeg fått flere henvendelser om hvordan denne teknikken gjøres, derfor tenkte jeg å vie dette innlegget kun denne teknikken.

Det er like lett om du skal strikke frem og tilbake som om du strikker rundt.

Jeg tenke derfor jeg her kort og greit skulle forklare begge deler.

Falske fletter over 5 masker.

La oss begynne med å strikke rundt; når du strikker rundt må maskeantallet være delelig med 5.

  1. Strikk 3 rett og 2 vrang ut omgangen.
  2. Strikk 3 rett og 2 vrang ut omgangen.
  3. Løft 1 maske løst av, strikk de neste 2 rett, løfte 1 maske over de 2 maskene du strikket rett, 2 vrang ut omgangen.
  4. Strikk 1 rett, 1 kast, 1 rett, 2 vrang ut omgangen.

Dette er de fire omgangene som skal til for å få flettene på plass og for å avslutte flettene for å så gå videre med glattstrikk, bruker jeg å avslutte med etter omgang 2.

Så la oss ta for oss det å strikke frem og tilbake, her må maskeantallet vare delelig med 5 pluss 2 masker.;

  1. Strikk 2 vrang, 3 rett ut omgangen.
  2. Strikk 2 rett, 3 vrang ut omgangen.
  3. Strikk 2 vrang, løft 1 maske løst av, strikk de neste 2 rett, løfte 1 maske over de 2 maskene du strikket rett ut omgangen.
  4. Strikk 2 rett, 1 vrang, 1 kast, 1 vrang ut omgangen.

Håper denne forklaringen er grei for de fleste og at du ikke skal måte på så store utfordringer.

Så lenge som du konsentrerer deg om å strikke ett og ett punkt, tror jeg ikke du møter på de største problemene. Men skulle du allikevel få problemer er det bare å ta kontakt så skal jeg gjøre det jeg kan for å hjelpe.

28 kommentarer
    1. Hei. Eg er heilt nybegynnar og forstod oppskrifta fram til steg 4 der det står kast. Fint om du vil gje ein kort skildring av kva det betyr 😊 Flott blogg du har ned nydeleg strikk

    2. Hei Elise.
      Takk for hyggelig tilbakemelding. ??
      For å strikke ett kast ta tråden over pinnen før du strikker neste maske. Dette blir et hull, og neste omg. strikker du denne tråden som en vanlig maske (det er da blir det hull). Altså strikk en rett, ta tråden over pinnen og så strikk 1 rett. Slik får du hullrad uten å øke til flere masker og du vil igjen ha 3 rett og 2 vrang.
      Uff, ikke så lett å forklare slik, håper du skjønner hva jeg mener ??
      Du kan også søke på kast inne hos garnstudio, de har video som viser hvordan det gjøres.
      Lykke til!

    3. Har strikket i en årrekke, men aldri prøvd meg på Falsk flette.
      Så skal prøve meg på en jakke til min voksne datter.
      Veldig enkel og grei forklaring.

    4. Skal strikke ei kofte og tenkte å prøve meg på falsk flette på vrangborden,veldig grei oppskrift,men lurer på der du løfter første maske av, tar du pinnen og flytter maska over eller tar du pinnen på samme måte som om den skal strikket( pinnen bak eller foran maska)….

    5. Prøvde meg med denne oppskriften til vrangbord, men da ble det feil.. Fikk 10 fletterader for lite ift oppskriften. Man må vel begynne med 2 rette og 2 vrange, og så «utvide» med kast på omgang to. Ellers blir det for få fletterader og vrangborden blir for trang?

    6. Hei. Først og fremst vil j takke for super forklaring på hvordan man strikker falsk flette.😊 J skal strikke meg en topp med raglanfelling og har lyst på din falske flette i midten av raglanen. Men har ikke peiling på hvordan det gjøres og håper på litt hjelp fra deg.😎 På forhånd tusen takk.😁

      1. Hei, så hyggelig å lese. ☺ Å ha falske fletter i raglandsfelling lår seg lett fikse. Vet ikkje hvor mye du har strikket ragland før, men som regel har en 0 til 2 masker mellom fellingen i overgangen. Skal du ha falske fletter ville jeg godt for 4 eller 6. 1 eller 2 vrang, falsk flette over de 2 neste og så 1 eller 2 vrang. Så feller du som vanlig på utsiden av vrangmaskene som vanlig på annenhver omgang oppover til du har nok masker til å strikke hals.

    7. Hei igjen. J har strikket noe raglan, men trenger oppskrift inn med sugerør.😂

      J har strikket raglan på følgende måte:
      3 masker etter maskemarkøren: 1 rett, 2 rett sammen.

      3 masker før maskemarkøren: 1 maske løs av, 1 rett, ta den løse maska over, 1 rett.

      Det j gjerne skulle hatt hjelp til er om d hadde hatt mulighet til å skrive inn den falske fletta inn i denne raglanfellingen.
      Med de 4 omgangene som d gjorde på den gode og lett forståelige måten som d gjorde på den falske fletta og som j bare kan bruke oppover.😎

      Supertakknemlig om d kan hjelpe meg.😊

      1. Ok, skjønner. Kan du ikkje sende meg maskeantall på bol og ermer/oppskrift på genseren du skal strikke på mail. Så kan e lettere skrive hvordan du skal gjøre det vet at jeg ver maskeantall og slikt når jeg skal skrive det ned punkt for punkt til deg. Om du gjør der i løpet av dagen så kan jeg se på det i ettermiddag/kveld etter at jeg har sovet noen timer nå siden jeg har vært på nattevakt.😊

    8. Hei. Fant ikke mailadressse, så skriver det her. 😊 Har 89 masker pr arm = 178. Bolen er 294 masker. Tilsammen 472 masker. Dette er etter at felling på bol og ermer er gjort, og raglanen er klar til å strikkes.

      Regner med at maskeantallet også her må gå opp i 5 masker, så da kan d event regne ut fra 475 masker.😎 Denne hjelpa setter j utrolig stor pris på.💐💐💐 Er gift med en mann som er født i Kristiansund, så vet jo at det er hyggelige folk som kommer derfra.😊 Igjen tusen, tusen takk.❣️

      1. Har nå sendt deg en lengre mail hvor jeg har prøvd å forklare så enkelt som overhodet mulig, men som skrevet møter du på nye hindringer så er det bare å spørre videre.

        Er mannen din fra Kristiansund ja, veldig koselige folk her ja. Er innflyttet selv, men er sammen med en som har bodd her hele sitt liv.
        Som sagt så er det bare hyggelig å kunne hjelpe så langt jeg kan. Send meg gjerne ett bilde når du er ferdig så får jeg se hvordan det ble og eller om du har en instagramkonto du legger ut på så tagg meg gjerne med #idashobbykrok

        Ha en fortsatt fin kveld.

    9. Heisann!
      Æ har brukt di oppskrift på falske flette på vrangbordan på min genser, æ syns d blir heilt nydelig, og så mykje artiar å strekk istedeførr vanlig vrangbord.
      Når æ har strekka færdi vrangborden i halsen, korsn vil du anbefal at æ fell av då?

      1. Heisann.
        Så gøy å høre, enig med deg at det nesten føles at det går raskere. For å avslutte ville jeg ga avsluttet med å felle av på den omgangen du er i fletten, personlig ville jeg felt av på en omgang hvor du har to rett og to vrang og felt av etter de maskene slik at halsen blir elastisk å fin. 😊

    10. Heia
      Grrr, hvor jeg plages 🙈 skal strikke falske fletter på rundpinne, har lagt opp 280 masker. Da lurer jeg på om jeg etter første omgang skal fortsrtte rundt, eller om jeg skal snu strikkinga? Får altså ikke til😔

      1. Huff da, hørtes ikke bra ut!
        Om du skal strikke rundt slik på en genser så fortsetter du bare rundt slik som forklaringen nummer 1.
        Om du skal strikke jakke strikker du slik som det står i nummer 2 forklaring.

        Når du strikker rundt, setter du ett merke i starten av omgangen og når du har kommet rundt begynner du bare på punkt nummer 2 og så 3 også 4 og etter dette begynner du på punkt nummer 1 igjen.

        Masse lykke til.

    11. Så fint å finne denne teknikken beskrevet med tekst, og ikke på video!

      Vil komme med et tips:
      Dersom man ønsker disse flettene uten hull under kastet, kan man strikke kastet vridd. Da blir det en tett fin flette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg