#1 – Louisiana Sweater

Reklame | Petit Knit.

På starten av det nye året en en ny genser kommet fra Petit Knit. Som så mange andre av deres design ser ut til å slå an hos folket.

Den nye genseren går under navnet Louisiana Sweater og Strikkes ovenfra og ned med raglanøkninger på bærestykket.

Louisiana Sweater fra Petit Knit.

Halskanten, som strikkes i vrangbord, brettes og strikkes ned. Genseren har et kort, feminint snitt og passer til de fleste da den kommer i alle størrelser fra XS (S) M (L) XL (2XL) til 3XL.

Louisiana Sweater fra Petit Knit.

Som Petit Knit designeren sier bør Louisiana Sweater ha en bevegelsesvidde (positive ease) på ca. 15 cm i forhold til ditt brystmål. Derfor er det viktig at du måler deg selv og passer på at du holder strikkefastheten hele veien. Strikkefastheten med dobbel tråd Børstet Alpakka fra Sandnes Garn skal tilsies å være10 masker x 14 omganger i glattstrikk på pinne 9 mm = 10 x 10 cm.

Jeg har strikket denne i størrelse medium men noen ekstra detaljer for å få den til å passe Bodil slik at hun kan bruke den for å vise frem på butikken. Derfor har jeg strikket både bolen og ermene lengre enn hva oppskriften sier, men jeg har allikevel ikke brukt noe mere garn enn hva oppskriften tilsier. Oppskriften sier at i størrelse medium trenger du mellom 450 til 500 gram garn = 9 til 10 nøster og selv på denne brukte jeg 9 nøster og begynte såvidt på det 10 nøste.

Louisiana Sweater fra Petit Knit.

Modifikasjonene jeg gjorde var som sagt å strikke ermene lengre og strikket derfor 57 omganger før jeg lagde vrangbord, dette gjorde at ferdig arm måte ca. 50 cm. Bolen strikket jeg også en god del lengre, jeg strikket den til den måte ca. 54 cm fra halsen før jeg strikket vrangborden og derfor måler denne genseren ca. 62 cm.

Den skal egentlig være en kort genser og på en person som ikke er så lang i ryggen som hun som skal ha den blir dette for langt. Men akkurat på den jeg strikker her til hun passer perfekt da hun er lang i ryggen.

Oppskriften om dere ønsker den finner dere HER.

4 kommentarer
      1. Har aldri testet det ut, men om du gjør det tror jeg i allefall at du må strikke med dobbel tråd. Men for å være helt sikker bør du strikke deg en prøvelapp og se hvordan det blir.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg