Mitt design

Her kommer endelig info om KBK genseren

Reklame | Drømmestrikk på Futura

Da kan jeg endelig dele gleden med min ferdigstilte oppskrift. Den er lest x antall ganger av meg og sett igjennom av Bodil på Drømmestrikk. Genseren er som jeg skrev den første jeg har laget og jeg håper den faller i smak. Den vil være i en serie av foreløpig 3 design, så det vil komme minst to til så her er det bare å følge med.

Jeg vet flere har komponert sine egne gensere av mine, andres og egnes mønstre før, så i sånn forstand er ikke dette den gørste KBK genseren noen gang. Denne genseren kommer i første omgang i barnestørrelse og er i størrelse 2, 4 og 6 år. Opplever jeg at denne slår godt an skal du ikke se bort ifra at jeg kan komme med flere størrelser etterhvert også.

Genseren min er strikket i Merinoull fra Sandnes og vil selges som garnpakke med Sandnes merinoull eller smart som alternativer.

Men dette er den eneste offisielle gensernen som er godkjent i salg som oppskrift via Drømmestrikk slik Tom Godtland fra Supporterutstyr skriver på Facebook. Dette under samme avtale som jeg har har på luene og pannebåndet med Kristiansund Ballklubb.

Så med andre ord - du kan nå kjøpe oppskrift hos Drømmestrikk via garnpakke, oppskrift er ikke lov å kopiere og ferdigstilte produkt er ikke lov å selge videre. 

Som å feire at dette er min første oppskrift på genser er har Drømmestrikk og jeg gjort avtale om at det vil bli mulighet til å vinne en garnpakke hos Drømmestrikk på mandag. Her gjelder reglene inne på Facebook - tag i vei så trekker vi noen som får en strikkepakke på mandag. 😊 PS; garnpakken må hentes i butikken. 

Så gå inn på Drømmestrikk sin Facebook-side  og tag i vei. 😀

Dette gjelder også fortsatt for luene mine og dette vil gjelde for alle oppskrifter som også kommer til etterhvert. Så håper alle som ønsker oppskrift og strikker selv respekterer dette og følger disse rettningslinjene. 😀

Kos dere med strikkingen i det litt mindre fine sommerværet vi har og tag meg gjerne på insta eller lignende om dere deler bilder av deres ferdige produkter. 😉

#KBK #kristiansundballklubb #kristiansundfotballklubb #kristiansund #drømmestrikk #genser #fotball #idashobbykrok 

Menneskets beste venn lue

Ok, sant sies kan menneskets beste venn gjelde både hund og katt! Så her er det egentlig åpent for diskusjon, men for min del gjelder denne betegnelsen hund. De kommer i alle mulige varianter både når det gjelder størrelse og pels, men en ting ersikkert; hunden er bestandig god for å se deg og følger deg trofast fra første til siste dag i dens liv. 💖

Garn;

  • 50 gram i bunnfarge av Merino Ekstra Fine.
  • 50 gram i mønsterfarge av Merino Ekstra Fine.

Du kan selvfølgelig bytte ut garntype, viktigste er at garnet har en strikkefasthet på 22 masker over 10 cm.

Pinner;

  • Liten rundpinne 3 og 3,5.
  • Settpinner 3,5.

Størrelse;

  • Passer fra 8 år og opp til dame, men går du ned på pinnestørrelse og bruker tynnere pinner kan den fint passe mindre barn også.

Oppskrift;

  • Legg opp 108 masker med bunnfarge på pinne 3 og strikk 10 omganger vrangbord, 2 rett og 2 vrang.
  • Bytt til pinne 3,5 og strikk to omgang rett.
  • Strikk mønster etter diagrammet, mønsteret gir deg 4 hunder rundt på luen.

  • Fortsett så å strikke med bare bunnfarge til arbeidet måler ca. 16 cm. eller til den lengden som du ønsker.
  • Sett så inn 9 merketråd er med 12 masker i mellom hver.

Felling;

  • På neste omgang felles det 1 maske før hver merketråd ved å strikke 2 masker sammen.
  • Strikk en omgang uten felling.

Forsett å strikke disse to omgangen til du har igjen 9 masker på pinnene.

Trekk tråden igjennom alle 9 masker og fest godt. 

Luen måler nå ca 22/23 cm i høyden.

#strikking #minmote #drømmestrikk #lue #mittdesign 

Lue med alles kjære Mummitroll på.

Vel da har jeg fått tid til å tegne om mønsteret som jeg skrev tidliger i dag ville jeg flytte dette Mummitrollet mønsteret over til denne bloggen. Det er ikke stor forskjellen, men jeg synes mønsteret ser mer oversiktlig ut med tegn på mønsteret og ikke bare farger i sterkt rødt.

Selv synes jeg lua ble rett så grom og passer til både små og store fan av Mummi.

Størrelse; Barn og voksen.

Garn; 

  • Baby merinoull til barn eller annet garn som har 27 masker på 10 cm.
  • Merino Ekstra Fine eller annet garn som har strikkefasthet på 22 cm over 10 cm. til voksen.

Du trenger to nøster i ønsket bunnfargen og ett nøste til mønsteret.

Pinner; 

  • Barn settpinner nummer 3 pluss liten rundpinne nummer 2,5 og 3.
  • Voksen settpinner nummer 4 pluss liten rundpinne nummer 3 og 4.

Oppskrift;

  • Legg opp 108 masker og strikket 10 omganger vrangbord på pinne 2,5 eller 3 uavhengig om du strikkerbarnestørrelse eller voksen.
  • Strikk en omgang rett hvor du skrifter til pinne 3 eller 4 fortsatt avhenging av størrelsen du sstrikker.
  • Strikk mønsteret etter diagrammet du vil si start på mønsteret nederst og gjenta hele diagrammet hele 4 ganger, du vil få fire Mummitroll rundt luen.

  • Etter endt mønster strikket en omgang med bunnfargen, ønsker du den lengre strikker du flere omganger.

Nå skal det felles til toppen.

  • Strikk 2 og 2 masker sammen omgangen ut.
  • Strikk 1 omgang uten felling.
  • Gjenta disse to omgangene til du har ca. 14 masker og trekk en tråd igjennom resterende masker og stram til.
  • Fest alle tråder og luen er klar til å brukes.

Ønsker du å pynte den mer kan du selvfølgelig sette på en dusk i toppen, men jeg anbefaler da å bruke en av fjuskepels på grunn av hvordan dyr behandles i forhold til pelsindustrien.

#strikking #drømmestrikk #barn #dame #herre #mummitrollet #mummi #noah #dyrerettigheter

Enkelt flettet pannebånd.

Litt mere garnslanking er unnagjort og denne gangen ble det ett pannebånd med en flette som gjør at det ser litt mere avansert ut enn hva det faktisk er.

Alle har vi vel flettet håret på andre eller seg selv i løpet av livet og dette er den eneste lille ekstra kunnskapen du trenger her. Det er heller ikke en kjempe lang flette så det går unna på en liten kveld.

Størrelse;

  • Dame.

Utstyr;

  • 1 - 2 nøster Merino Ekstra Fine fra Drops eller Smart fra Sandnes,  alt garn med strikkefasthet 22 masker over 10 cm. Jeg har brukt fargen skogsgrønn nummer 31 i Merino Ekstra Fine .
  • Settpinner nr. 4 eller to rundpinner nr. 4 visst du ønsker å bruke magic loop teknikken. 

Oppskrift;

  • Legg opp 42 masker på pinne 4.
  • Strikk rundt til arbeidet måler 19 cm, for meg ble det 58 omganger.
  • Del arbeidet i tre med 14 masker til hver del.
  • Fortsett å strikke rundt på hver av disse 3 delene til hver del måler 16 cm, for meg ble dette 49 omganger. 
  • Flett de tre delene og sett maskene sammen igjen slik at du fortsetter å strikke rundt over alle masker.
  • Strikk videre rundt over alle 42 masker til denne delen måler 19 cm, for meg 58 omganger.
  • Feil av.

Så lett og kort er faktisk oppskriften ( og til dere som måtte lure over mine omganger som telles, jeg er ett lite petimeter som ikke liker tanken på bare å måle rett og slett på grunn av at hver enkelt del da kan få litt forskjellig antall omganger ).

Men iallefall nå er pannebåndet ferdig og det er bare å feste tråder og sy de sammen så fint som du klarer midt bak. Oppskriften kan også lett gjøres min der eller større etter ønske vel å kutte ut cm/omganger på første og siste del.

#strikking #minmote #drømmestrikk #pannebånd #grønn #dame

Lommetøfler - Guestslippers

Hva er vel bedre en en super enkel og allikevel så praktisk tøffel? Denne er perfekt som venninne-, husvarmeg- , jule- og bursdagsgave eller som noe som står innenfor ytterdøra du og alle som kommer kan få låne ett par på kalde dager eller om de bare er kalde på føttene.

Tøflene kan lett strikkes på en kveld og du kan igrunn bruke alt av garn du har som passer 22 masker over 10 cm.

Slik ser de ut før du har sydd de sammen.

Slik som dette blir de seende ut på foten. 😊

Utstyr;

  • To knapper.
  • Liten rundpinne nummer 4.
  • Ett nøste Merino Ekstra Fine eller lignede garn som har 22 masker over 10 cm. Selv har jeg brukt fargen skogsgrønn nummer 31.

Størrelse;

  • ​small (medium) large.

Oppskrift;

  • Legg opp 6 masker.
  • Strikk 6 riller (12 pinner med rettstrikk).
  • Fortsett med riller men øk 2 masker på rettsiden innenfor de 2 første og to siste maskene til du har 20 (24) 28.
  • Strikk 2 masker, * øk 1 maske, 1 rett* gjenta fra *-* til det står igjen 2 masker som strikkes rett = 36 (44) 52 masker.
  • Strikk rett tilbake.
  • Strikk så 2 rett og 2 vrang i 46 (48) 50 omganger til ribbestrikken måler ca. 15 (16) 17 cm.
  • Strikk 2 masker, * strikk 2 masker sammen* gjenta fra *-* til det står igjen 2 masker som strikkes rett = 20 (24) 28 masker.
  • Strikk rett tilbake.
  • Fortsett med riller men fell 2 masker på rettsiden innenfor de 2 første og 2 siste maskene til du har 6 masker.
  • Strikk 6 riller over de 6 maskene og samtidig lag ett knappehull slik;
  • På pinne 8 strikk 2 masker, to masker rett sammen, 1 kast og strikk 2 masker. 

Feil av, sy på en knapp per tøffel og fest alle tråder godt. Brett så tøflene i to og sy sammen sidene ved ribbestrikket.

#strikk #strikking #tøfler #lommetøfler #slippers #gave #minmote #drømmestrikk 

Line Langmo inspirert baggy lue.

Har du som meg fra før strikket den første stripete Line Langmo genseren som ble super populær, la du også merke til at du hadde dn en god del med restegarn igjen når den var ferdig.

Vel er du da som meg og synes det er en synd å kaste garn, hva med da å bruke garnet til å strikke en lue som passer perfekt til genseren? Luen er strikket i samme garn som genseren av de trådene du har igjen (ønsker du andre striper strikker du bare slik som du vil) min er inspirert av Line Langmo genseren jeg tidligere har strikket og jeg har derfor prøvd å følge stripene fra den.

Utsyr;

  • Liten rundpinne nr. 3.
  • Liten rundpinne nr. 6.
  • Settpinner nr. 6.
  • 1 nøste baby merino uni colour offwhite nr. 02.
  • Stripene i fargene er brukt rester fra genseren, mohair luxe; mørk burgunder, lys blå og Dale påfugl; offwhite og grå.

Oppskriften;

  • Legg opp 108 masker med baby merino og strikk vrangbord rundt i ca. 4 cm. / 20 omganger med 2 rett og 2 vrang.
  • Nå skal du skifte til rundpinne 6 og strikke med 2 tråder. 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl offwhite. Samtidig skal du felle maske antallet ned til 90 masker ved å strikke hver 5 og 6 maske sammen.
  • Strikk 6 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl offwhite.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd mohair luxe lys blå.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd mohair luxe mørk burgunder.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl offwhite.

En rille er som beskrevet her;

  • 1 omgang rett og 1 omgang vrang når en strikker rundt
  • 2 omganger rett visst en strikker frem og tilbake.

Nå skal du skifte til settpinner nr. 6 og her skal fell ingen også begynne. Fellingene og resten av lue strikkes med 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl grått. Arbeidet deles opp ved å sette en merketråd 9 plasser med 10 masker imellom hverden merketråd. Det skal fortsatt strikkes riller mens du feller av.

Fellingen;

  1. Strikk frem til de to siste maskene før merketråd. Strikk disse to rett sammen. Fortsett slik ut omgangen.
  2. Strikk 1 omgang uten felling.

Gjenta disse to pinnene til du sitter igjen med 18 masker, trekk så tråden igjenom de 18 maskene, stram til og fest trådene.

#linelangmo #lue #mittdesign #minmote 

Vingenser

Nå som julen nærmere seg og ofte kommer det frem en vinflaske eller to. En god vin passer jo like godt til julematen, som julegave eller en venninnegave når du besøker gode venner i romjula. Men er du som meg synes du ikke selve flasken er så fin å se på og hvorfor da ikke heller pynte den opp litt, kanskje spesielt kjekt visst du skal gi den i en gave da den får noe ekstra over seg.

Ser mange lurer på hva slags garn en skal bruke og hvor mange masker osv osv man skal bruke på disse. Så her er hvordan jeg gjør det.

Garn: Merino Ekstra Fine, Smart eller Alpakka ( Strikkefasthet 22 masker = 10 cm. )

Pinner: 3,5 - 4 eller det du må ha for å holde strikkefastheten.

Legg opp 60 masker og strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i ca 3 cm.

Når det kommer til selve mønsteret er jo egentlig mulighetene uendelige, igrunn så er det kun fantasien din som setter hindringer og hva en selvfølgelig selv også synes er fint. Eneste som kan sette en liten stopper er om en ikke tar høyde for maskene. Men så lenge du får passet mønsteret inn i 60 masker er det bare å leke seg frem. 😀

Som min lille variant her er det brukt litt inspirasjon fra naturen og det blir plass til akkurat 3 hjort rundt 

Når mønsteret er ferdigstrikket skal du fell masker oppover mot halsen. Fell 6 masker hver omgang til du har 24 masker igjen.

Så avsluttes genseren som vanlig med at det strikkes hals, jeg gikk for høy hals som dekker hele flasken, men den kan også brettes ned og du kan selvfølgelig strikke den kortere om du ønsker også. Halsen strikkes over de 24 maskene med 2 rett og 2 vrang til ønsket lengde.

#vin #flaske #jul #gave #julegave #drops #sandnes #minmote 

Hjemmelagde stearinlys

Har flere ganger sett forskjellige måter å lage lys på og fikk denne dagen ånden over meg og lysten til å prøve. Leste opp om selve temaet og søkte på YouTube etter videoer om hvordan det lages. Så dette ble resultatet når jeg var ferdig med alt.

Jeg hadde ingen mengder å gå etter, men tok en sjanse på hvor mye som trengtes. Prosessen består av tomme lysglass som jeg først vasket med zalo og varmvann for å fjerne alle rester av gammelt lys. Jeg ente opp med 5 små lysglass. Så fant jeg frem gamle og slitte fargestifter som jeg fjernet alt papir ifra. Akkurat hvor mange jeg brukte telte jeg ikke over, det ente bare opp med en bundet. Så tok jeg noen telyse som jeg fjernet fra formen og tok bok veiken.

Nå kommer selve prosessen på hva du gjør videre. Jeg la alle telys ca. 10 stykk til 5 glass og bunden med fargestifter i en liten kasserolle og lot alt smelte sammen. Bruk svak varme, det skal kun smelte og ikke koke, rør også underveis slik at du ser at det ikke blir brent og du får blandet alt sammen.

Når alt ser en fin og glatt veske helles den over på de glassene du ønsker, jeg brukte 5 glass som det står HOME@ på. La de stå til avkjøling en times tid ca og så sett oppi ett bursdagsfest som brukes som ny lysveik. 

La så det bare stå til alt er stivnet helt og så er det bare å bruke lysene som du selv har laget. 

Slik som dette ser det ut når det er lys i, ganske så stemningsfullt og fint igrunn. 😀

#lys #fargestifter #farge #homemade #home #minmote #kos #stearin 

En elegant lue med navnet Ull

Som dere sikkert har sett fra før er jeg en person som synes det å kaste garnet er bortkastet penger, så med restegarn fra genseren Ull laget jeg en lue med samme mønster.

På lik linje som genseren er denne lua strikket i Mini Alpakka fra Sandnes garn på pinner 2,5 og 3. Fargen som er brukt er hvit 1001 som bunnfarge med gråmelert 1042, koksmelert 1088 og rød 4219.

#strikking #knitting #minmote #idashobbykrok #sandnes #sandnesgarn #hvit #rød #grå

Jeanette vesten

Til gårsdagens shorts ble jeg spurt om jeg kunne lage en slags topp som passet til. Så da ble det en tur i tenkeboksen igjen og ikke minst litt prøving, feiling og telling. 😂 Det er liksom forskjell fra hvilken idee en har i hodet til hvordan ett prosjekt faktisk lar seg gjennomføre, bildet du innbiller deg kan bli bra blir Ikke bestandig slik. Så som etter litt frem og tilbake, strikking og opprekning klarte jeg til slutt å komme frem til noe jeg ble fornøyd med. Toppen ble til en slags løs vest i størrelse 1 til 2 år, den vil sitte fint på brystet mens under vil den svinge ut litt.

Jeg ser for meg denne vesten er søt til shortsen, men den vil også være lekker til ett lite dongeriskjørt eller en tøff bukse.

Siden shortsen fikk navnet Jeanette, ble det til at Vesten fikk samme navn også. Navnet er inspirert av hvem mottaker av shorts og vest er, hun heter nemlig Jeanette. 

#strikking #minmote #barn #klær #Klompelompe #knitting #vest #mittdesign #design

Jeanette shorts

En liten tur innom Klompelompe igjen. Som jeg har sagt før liker jeg veldig godt Klompelompe oppskriftene, de er som regel lette og forstå og selv om mange av plaggene er enkel er de likevel utrolig fine. Fra før har jeg strikket Annie lue og hals, på dette mønsteret er det en slags vridning som jeg synes er kjempe fine. Så for å prøve ut dette mønsteret litt mer laget jeg en liten shorts u størrelse 1 til 2 år med inspirasjon av dette. Resultatet ble jeg kjempe fornøyd meg og synes shortsen ble nett så fin.

For å få en liten kontrast laget jeg snoren til snøring i en annen farge, dette kun for å få en liten ekstra detalj.

#mittdesign #design #shorts #klompelompe #drops #merinoull #merino #barn

Nydelig liten lue

Med litt restegarn fra gårsdagens hettejakke ble det nok til å lage en liten lue også. Jeg lagde den til å matche jakka men når jeg begynte på fellingene valgte jeg å strikke vanlig glattstrikk.

Oppskriften passer til 6 måneders baby: 

  • Legg opp 108 masker på pinne 2,5 med hvit.
  • Strikk rillekanten så langt du ønsker, jeg valgte å strikke ca. 3 cm.
  • Skiftet så til pinne 3 og begynte på mønsteret som er i jakke, mønsteret går bestandig over 4 masker.

Omgang 1; strikk alle masker vrangt.

Omgang 2; strikk alle masker vrangt.

Omgang 3; *strikk 3 masker rett, løft neste maske rett av*. Gjenta fra *-*

Omgang 4; *strikk 3 masker rett, løft neste maske rett av*. Gjenta fra *-*

Omgang 5; *strikk 3 masker rett, løft neste maske rett av*. Gjenta fra *-*

Omgang 6; Strikk alle masker rett.

Omgang 7; strikk alle masker vrangt.

Omgang 8; strikk alle masker vrangt.

  • Gjenta omgangen 1-8 til ønsket lengde selv falt valget på å gjenta dette 7 ganger.

Fell så av rundt på toppen av luen annen hver omgang slik;

  • Omgang 1; strikk alle masker rett.
  • Omgang 2; *strikk 16 masker rett, 2 masker sammen*. Gjenta ut fra *-* ut omgangen.

Gjenta disse to omgangen, men omgang 2 strikkes med en og en mindre maske mellom hver gang du strikker to sammen. Fortsett slik til du har igjen 12 masker, trekk en tråd igjennom alle maskene og trekk sammen. Fest tråder og damp luen lett.

#strikking #knitting #minmote #baby #Dale #blå #blue #lue #barn #klær #navnedag #dåpsdag 

Nancy og Lothepus inspirert lue.

Etter at gårsdagens kofte var ferdig hadde jeg litt garn til overs og istedenfor å kaste garnet ble vi enige om at jeg kunne lage en lue som passet til nancykofta. 

Selve mønsteret på lua er selvfølgelig fra Nancy siden den skulle passe til kofta, men tok også litt inspirasjon fra Herr Lothepus og litt eget design for å få på fletter.

Fargen som er brukt er selvfølgelig samme som på kofta;

  • Brunt med kode 3161.
  • Petrol med kode 6562.
  • Hvit med kode 1002.
  • Lys rosa med kode 4312.

Garnet er kjøpt hos Drømmestrikk på Futura.

#strikking #minmote #fletter #falskefletter #håndarbeid #handmade #nancy #lothepus #Drømmestrikk #lue

Kari Traa pulsvanter

Noen ganger er det bare gøy å gjøre noe en får en ide på! Falske fletter er noe jeg synes er utrolig dekorativt og så ser det ferdige produktet vanligere å strikke en hva mange skulle tro. Selv har jeg fått flere spørsmål om hvordan det gjøres og for noen dager siden forklarte jeg her på bloggen en lett måte å utføre de på.

Så tilbake til ideen min, alle har vi vel sett Kari Traa luene som lenge har vært populære? En av hennes masseproduserte luer ser ut som den er strikket med falske fletter og jeg tenkte siden jeg hadde noen nøster liggende at jeg kun lage pulsvanter med samme struktur. Derfor er disse enkelt og greit en ide av meg med inspirasjon fra Kari Traa.

Størrelse;

  • Dame, men skulle du få lyst til å strikke de mindre eller større er det bare å trekke fra eller legge til masker på antall 5.

Utstyr;

  • Pinner nr. 4.
  • To nøster med merino ekstra fine fra Drops. Selv har jeg brukt fargen brun med kode 06.

Oppskrift;

  • Legg opp 50 masker.
  • Strikk falske fletter, forklaring finner der her.
  • Stikk 12 rapporter med flettene før du lager hull til tommel. Hullet til tommelen lages mellom omgang 1 og 2 på den begynnende rapport nr. 13. Her settes da ti masker over på en tråd og det legges opp nye ting masker.
  • Strikk 4 rapporter med fletter til avslutt på etter omgang 1 på den 5 rapporten for å så felle av.

Ønsker du den kortere eller lengre en hva jeg har strikket er det bare å slutte av før eller strikke lengre. Dette gjelder også for tommelen. 😊

Tommel;

  • Sett de 10 masken fra tråd over på pinnene og plukk om ti ny masker på oversiden. På den måten har du 20 masker som tommelen skal strikkes over.
  • Begynn nå med falske fletter, men på første rapport begynner mønsteret på omgang 2.
  • strikk 3 rapporter og avslutt når du har strikket 1 omgang på rapport 4.

#strikking #minmote #fletter #falskefletter #karitraa #pulsvanter 

Annie danse skjørt

Har fra før strikket Annie hals og lue fra Klompelompe. Hun som mottok dette syntes mønsteret på dette var så nydelig og lurte på om jeg kunne strikke ett skjørt med det også. Klompelompe har selv ingen skjørt som svinger ut litt med dette mønsteret, derfor ble det til at jeg laget mitt eget med inspirasjon fra dette mønsteret. Mønsteret finner dere i denne boken;

Skjørtet er strikket i merinoull i samme farge som halsen og luen er strikket i og fargen heter mørk pudderosa med nr, 4344. Selve skjørtet er strikket på pinne nr. 4 og så har jeg brukt trådsnella mi på selve snoren til knyting i livet. Jeg lagde den i en litt lysere farge for å få en liten kontrast på selve skjørte, snoren er i fargen pudderrosa med nr. 4032.

Skjørtet er laget etter inspirasjon fra en shorts på selve maskeantall i livet og ett danseskjørt for selve lengden på skjørtet. Størrelsen ble til slutt ca. 2 - 4 år.

Utsyr;

  • 2 nøster til selve skjørtet.
  • En liten rest til å lage snor med.
  • Rundpinne 4.
  • Trådsnelle.

Oppskrift;

  • Maskeantallet er 126.
  • Strikket 8 omganger før jeg laget en "blondekant" ( 2 rett sammen og ett kast hele veien rundt.) i toppen og så 8 omganger igjen. Så strikket jeg neste omgang sammen med oppleggskanten. Pass også på at du lager to hull til snoren midt foran.
  • Strikk 6 masker rett, *6 masker mønster (mønsteret finner dere fra Annie hals og lue i Klompelompe) 12 masker rett*. Gjenta fra *-* 5 gander til og avslutt med 6 masker rett.
  • Strikk omgang over i 20 omganger.
  • Nå skal skjørtet få en liten utsving så derfor på første omgang av hver 10 omgang skal det økes to masker i hver glattstrikkfelt. Øk en maske etter først og før siste maske i feltet.
  • Jeg økte til jeg hadde 20 masker i hver felt og avsluttet mønsterstikk etter 6 omganger her.
  • Strikkes så to riller som avslutning og så felte av, greit å passe på å ikke felle av så stramt her.

Skjørtet måler ca. 23 - 24 cm. når det er ferdig.

#strikking #minmote #barn #klær #Klompelompe #sandnes #sandnesgarn #design #egetdesign

Lille nissen er klar for å ønske alle en god jul

Fikk en litt hastebestilling på torsdag. 😉 Ei som ønsker å ha en nisselue til sin nyfødte på nyfødtfotografering, ho har så lyst å sende ut julekort med bilde av babyen i år. Terminen var i går og visst nok skal slike bilder taes innen fem dager etter fødsel. Så derfor ble det bare å ta fatt med pinnene og finne på en oppskrift. Luen ble tatt av pinnene i kveld lørdag og i toppen for å pynte luen litt satte jeg på en liten dusk. Så da kan babyen bare melde sin ankomst. 😀

Kjeppheklet jakke

Bleiebuksa som jeg delte likte jeg veldig godt teknikken på. Så tenkte å prøve ut flere ting med denne effekten og denne gangen ble det en jakke.

Størrelse; 0-3 måneder og 3-6 måneder.

Garn; Bambus soft fra Gjesdal, det går ca. med 3 nøster.

Heklekrok; 5

Oppskrift;

  • Legg opp 41 (48) masker og begynn å hekle i 2 maske fra nålen.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 30 (35) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 30 (35) staver, 1 halvstav og avslutt med 9 (11) fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle disse to omgangen til du har 8 rader.

Nå er det ene fremstykkene ferdig og neste er å hekle en arm.

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 19 (22) luftmasker.
  • Hekle 4 (5) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 9 (11) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 4 (5) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Fortsett og hekle disse to omgangen over til armen har 18 rader.

Nå er den ene armen ferdig og her begynner ryggen.

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 26 (29) luftmasker. Nest omgang begynner i 4 luftmaske fra nålen. 
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 30 (35) staver, 1 halvstav og avslutt med 9 (11) fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 30 (35) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Hekle de to omgangen over til du har 18 rader på ryggen.

Nå er ryggen ferdig og andre arm skal hekles. 

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 19 (22) luftmasker.
  • Hekle 4 (5) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 9 (11) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 4 (5) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Fortsett og hekle disse to omgangen over til armen har 18 rader.

Da var også andre arm ferdig og nå begynner heklingen på siste fremstykke.

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 26 (29) luftmasker. Nest omgang begynner i 4 luftmaske fra nålen. 
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 30 (35) staver, 1 halvstav og avslutt med 9 (11) fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 30 (35) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Fortsett med de to omgangene over til du har 11 rader.

Nå er selve jakka ferdig og det som står igjen er kanten rundt åpningen og halsen.

  • Hekle fastmasker hele veien opp fra nederst på jakken og opp til toppen av halsen.
  • I halsen skal det hekles ca. 37 fastmasker.
  • Så hekles det ned fra hals og ned til nederst på jakka.
  • Snu med 1 luftmaske og hekle 1 maske i hver maske tilbake oppover.
  • I halsen hekle 2 fastmasker og felle 1 ut omgangen til du har ca. 29 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver maske fra halsen og ned igjen.

Da er hele jakka ferdig, det står kun igjen og sy sammen siden på jakken og under armene. Og så er det bare å feste allé tråder og sy på så mange knapper du måtte ønske.

Kjappheklet shorts

Kun mens ideen på kjapphekla fortsatt er til stedet, hva da med en shorts som passer til både gutt og jente?

Størrelse;  3 - 6 måneder.

Dette er hva dere trenger;

  • 2 nøster med ønsket farge i bambus soft fra Gjesdal. 
  • Hekle krok nr. 5.
  • To knapper i ønsket form og farge.

Oppskrift;

Hele buksa er heklet i bakerste ledd av maskene på hver omgang, på denne måten får du en slags ribbeffekt.

  • Legg opp 38 lufthavner. 
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver og 25 staver
  • Snu med 3 luftmaske.
  • Hekle så det samme tilbake bare i omvendt rekkefølge; 25 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle slik frem og tilbake til du har heklet 10 rader.

Dette er ene beinet for å forklare litt. Nå skal det heklet midt foran på buksa.

  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og 19 staver.
  • Snu med å hekle 3 luftmasker = utgjør første stav på neste omgang.
  • Hekle 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker. 
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og 19 staver.
  • Du har nå 13 rader.

Nå er midtpartiet foran ferdig og det skal nå legges opp til det andre beinet.

  • Hekle 8 luftmasker.
  • Begynn å hekle i 4 maske fra nålen, fungerer som første stav,
  • Hekle 24 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 25 staver.
  • Fortsett å hekle de to omgangen over til du har 34 rader.

Nå har du strikket hele det andre beinet og skal begynne å hekle midt bak. Nå skal det også heklet litt annerledes en midt foran for å gjøre plass til bleierompa. 😀

  • 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 19 staver.
  • Snu med 3 luftmasker, dette gjelder som første stav på neste omgang.
  • Hekle 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 19 staver.
  • Du har nå 37 rader.

Nå er midtpartiet bak ferdig og nå skal baksiden på første bein lages.

  • Hekle 8 luftmasker.
  • Begynn å hekle i 4 maske fra nålen.
  • Hekle 24 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, avslutt med 25 staver. 
  • Fortsett med disse to omgangen til du har 48 rader.

Nå er selve shortsen ferdig og så skal det heklet flippen helt oppe over de 10 første fastmaskene. Dette gjøres slik;

  • Hekle 3 luftmasker, dette er første stav og så hekle 9 staver til.
  • Hekle som omgangen over to ganger.
  • Hekle 3 luftmasker, hopp over en maske og hekle 6 staver i de neste, hopp over en omgang hekle 1 stav i siste maske.
  • Hekle 3 luftmasker, hopp over en maske og hekle 4 staver i de neste, hopp over en maske og hekle en stav i siste maske.

Nå er shortsen ferdig og kun monteringen er igjen. Sy sammen beina og sy sammen i siden, men når du syr sammen siden pass på å ikke synes sammen over de 10 siste maskene for her er flippen.

Sy i to knapper og nå er buksen helt ferdig hekla og montert.

Kjappheklet bleiebukse

Kom over en video på YouTube her om dagen. Den gikk ut på å hekle en kjapp bleiebukse i størrelse 3-6 måneder. Og jeg tenkte den må jeg bare prøve å lage og så dele med dere. Den er hekla på langs fra en hofte til den andre. Alt er hekla i en del og derfor er den utrolig enkel å lage.

Dette er hva dere trenger;

  • 2 nøster med ønsket farge i bambus soft fra Gjesdal. 
  • Hekle krok nr. 5.
  • To knapper i ønsket form og farge.

Oppskrift;

Hele buksa er heklet i bakerste ledd av maskene på hver omgang, på denne måten får du en slags ribbeffekt.

  • Legg opp 39 lufthavner. 
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 8 fastmasker. 
  • Snu med en luftmaske.
  • Hekle så det samme tilbake bare i omvendt rekkefølge; 8 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle slik frem og tilbake til du har heklet 10 rader.

Dette er ene beinet for å forklare litt. Nå skal det heklet midt foran på buksa.

  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og 19 staver.
  • Snu med å hekle 3 luftmasker = utgjør første stav på neste omgang.
  • Hekle 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker. 
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og 19 staver.
  • Du har nå 13 rader.

Nå er midtpartiet foran ferdig og det skal nå legges opp til det andre beinet.

  • Hekle 9 luftmasker.
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 8 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 8 fastmasker.
  • Fortsett å hekle de to omgangen over til du har 34 rader.

Nå har du strikket hele det andre beinet og skal begynne å hekle midt bak. Nå skal det også heklet litt annerledes en midt foran for å gjøre plass til bleierompa. 😀

  • 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 19 staver.
  • Snu med 4 luftmasker, dette gjelder som første dobbelt stav på neste omgang, 17 dobbelt staver, 1 stav, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 19 staver.
  • Du har nå 37 rader.

Nå er midtpartiet bak ferdig og nå skal baksiden på første bein lages.

  • Hekle 9 luftmasker.
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 8 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 8 fastmasker. 
  • Fortsett med disse to omgangen til du har 48 rader.

Nå er selve buksen ferdig og så skal det heklet flippen helt oppe over de 10 første fastmaskene. Dette gjøres slik;

  • Hekle 3 luftmasker, dette er første stav og så hekle 9 staver til.
  • Hekle som omgangen over to ganger.
  • Hekle 3 luftmasker, hopp over en maske og hekle 6 staver i de neste, hopp over en omgang hekle 1 stav i siste maske.
  • Hekle 3 luftmasker, hopp over en maske og hekle 4 staver i de neste, hopp over en maske og hekle en stav i siste maske.

Nå er buksen ferdig og kun monteringen er igjen. Sy sammen beina og sy sammen i siden, men når du syr sammen siden pass på å ikke synes sammen over de 10 siste maskene for her er flippen.

Sy i to knapper og nå er buksen helt ferdig hekla og montert.

Oppskriften jeg fant via video var på engelsk, derfor har jeg i likhet med de andre kjapphekla prosjektene min skrevet den ned her på norsk. Håper dere liker den.

Kjappheklet kåpe

Visst du alt har prøvde å hekle selekjole, hvorfor ikke fullføre antrekket med en kåpe over. Kåpen er like enkel og kjappheklet som kjolen. Og for å gjøre kåpen enda søtere kan du jo sette på hvilke som helst slags søte knapper.

Størrelse; 0-3 måneder og 3-6 måneder.

Garn; Bambus soft fra Gjesdal, det går ca. med 4 nøster.

Heklekrok; nr. 5

Oppskrift;

  • Legg opp 51 (59) masker og begynn å hekle i 2 maske fra nålen.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 40 (46) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 40 (46) staver, 1 halvstav og avslutt med 9 (11) fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle disse to omgangen til du har 8 rader.

Nå er det ene fremstykkene ferdig og neste er å hekle en arm.

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 19 (22) luftmasker.
  • Hekle 4 (5) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 9 (11) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 4 (5) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Fortsett og hekle disse to omgangen over til armen har 18 rader.

Nå er den ene armen ferdig og her begynner ryggen.

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 34 (38) luftmasker. Nest omgang begynner i 4 luftmaske fra nålen. 
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 40 (46) staver, 1 halvstav og avslutt med 9 (11) fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 40 (46) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Hekle de to omgangen over til du har 18 rader på ryggen.

Nå er ryggen ferdig og andre arm skal hekles. 

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 19 (22) luftmasker.
  • Hekle 4 (5) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 9 (11) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 19 (23) staver, 1 halvstav, 4 (5) fastmasker og snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Fortsett og hekle disse to omgangen over til armen har 18 rader.

Da var også andre arm ferdig og nå begynner heklingen på siste fremstykke.

  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav, 6 (8) staver, 34 (38) luftmasker. Nest omgang begynner i 4 luftmaske fra nålen. 
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 40 (46) staver, 1 halvstav og avslutt med 9 (11) fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle 9 (11) fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 40 (46) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Fortsett med de to omgangene over til du har 11 rader.

Nå er selve kåpa ferdig og det som står igjen er kanten rundt åpningen og halsen.

  • Hekle fastmasker hele veien opp fra nederst maske på kåpen og til siste maske i toppen oppe ved halsen.
  • I halsen skal det hekles ca. 37 fastmasker.
  • Så hekles det ned fra hals og ned til nederst på kåpen, 1 i hver maske.
  • Snu med 1 luftmaske og hekle 1 maske i hver maske tilbake oppover.
  • I halsen hekles 2 fastmasker og felle 1 ut omgangen til du har ca. 29 fastmasker.
  • Hekle 1 maske i hver maske fra halsen og ned igjen.

Du kan nå hekle en bord ned med 5 stav grupper,  men du kan også nå avslutte.

Da er hele kåpen ferdig, det står kun igjen og sy sammen siden på jakken og under armene. Og så er det bare å feste allé tråder og sy på så mange knapper du måtte ønske.

Kjappheklet bukse

Hvem liker ikke en enkel og kjekt bukse til minsten i familien. Bukse har god passform og hemmer heller ikke bevegelsen til den lille. Buksen er varm og god takket være bambusgarnet, men også ikke for tett på grunn av hvordan den er heklet.

Størrelse; 1/3 - 6/9

Cm. i lengde på bukse; 36 - 42

Dette er hva dere trenger;

  • 2 - 3 nøster med ønsket farge i bambus soft fra Gjesdal. 
  • Hekle krok nr. 5.
  • To knapper i ønsket form og farge.

Oppskrift;

Hele buksa er heklet i bakerste ledd av maskene på hver omgang, på denne måten får du en slags ribbeffekt.

  • Legg opp 61 - 71 luftmasker. 
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 40 - 50 staver, 1 halvstav og avslutt med 8 fastmasker. 
  • Snu med en luftmaske.
  • Hekle så det samme tilbake bare i omvendt rekkefølge; 8 fastmasker, 1 halvstav, 40 - 50 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle slik frem og tilbake til du har heklet 10 rader.

Dette er ene beinet for å forklare litt. Nå skal det heklet midt foran på buksa.

  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og 19 staver.
  • Snu med å hekle 3 luftmasker = utgjør første stav på neste omgang.
  • Hekle 18 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker. 
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav og 19 staver.
  • Du har nå 13 rader.

Nå er midtpartiet foran ferdig og det skal nå legges opp til det andre beinet.

  • Hekle 31 luftmasker.
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 8 fastmasker, 1 halvstav, 40 - 50 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 40 - 50 staver, 1 halvstav og avslutt med 8 fastmasker.
  • Fortsett å hekle de to omgangen over til du har 34 rader.

Nå har du heklet hele det andre beinet og skal begynne å hekle midt bak. Nå skal det også heklet litt annerledes en midt foran for å gjøre plass til bleierompa. 😀

  • 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 19 staver.
  • Snu med 4 luftmasker, dette gjelder som første dobbelt stav på neste omgang, 17 dobbelt staver, 1 stav, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • 10 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 19 staver.
  • Du har nå 37 rader.

Nå er midtpartiet bak ferdig og nå skal baksiden på første bein lages.

  • Hekle 31 luftmasker.
  • Begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 8 fastmasker, 1 halvstav, 40 -50 staver, 1 halvstav og avslutt med 10 fastmasker.
  • Hekle 10 fastmasker, 1 halvstav, 40 - 50 staver, 1 halvstav og avslutt med 8 fastmasker. 
  • Fortsett med disse to omgangen til du har 48 rader.

Nå er selve buksen ferdig og så skal det heklet flippen helt oppe over de 10 første fastmaskene. Dette gjøres slik;

  • Hekle 3 luftmasker, dette er første stav og så hekle 9 staver til.
  • Hekle som omgangen over to ganger.
  • Hekle 3 luftmasker, hopp over en maske og hekle 6 staver i de neste, hopp over en omgang hekle 1 stav i siste maske.
  • Hekle 3 luftmasker, hopp over en maske og hekle 4 staver i de neste, hopp over en maske og hekle en stav i siste maske.

Nå er buksen ferdig og kun monteringen er igjen. Sy sammen beina og sy sammen i siden, men når du syr sammen siden pass på å ikke synes sammen over de 10 siste maskene for her er flippen.

Sy i to knapper og nå er buksen helt ferdig hekla og montert.

Kjappheklet selekjole

Noen ganger er det bare greit med lette og enkle oppskrifter slik som denne. Denne kjolen har god passform og er derfor behagelig for ei lita jente å ha på seg. Den passer også perfekt for små jenter som liker å pynte seg i hverdagen uten at finstasen må på.

Størrelse; 0-3 måneder, (3-6 måneder) og 6-9 måneder.

Garn; Bambus soft fra Gjesdal, det går ca. med 2-3 nøster.

Heklekrok; nr. 5

Oppskrift;

  • Legg opp 46 (51) 51 masker og begynn å hekle i andre maske fra nålen.
  • Hekle 12 (14) 16 fastmasker, 1 halvstav og avslutt med 32 (35) staver, snu med å hekle 3 luftmasker.
  • Hekle 1 stav i hver stav tilsammen 32 (35) staver, 1 halvstav og avslutt med 12 (14) 16 fastmasker, snu med å hekle 1 luftmaske.
  • Hekle disse to omgangen til du har 6 (8) 8 rader.

Nå skal første sele hekles;

  • Hekle 43 luftmasker, og begynn neste omgang med å hekle 1 stav i 4 maske fra kroken. 
  • Hekle så videre på kjolen som det står over til du har 38 rader.
  • Nå hekles andre sele slik som første.
  • Så hekles kjolen ferdig som beskrevet over til du har 46 (48) 50 rader.

Så sy på 4 knapper på brystet, sy sammen kjolen bak og fest allé tråder.

Ulltights

Restegarn, hvem av oss har ikke mye rester av garn etter flere prosjekter. Det er jo veldig greit å få brukt opp noen av disse resten innimellom og hva varmer vel bedre så barn i barnehage enn en godt varm tights i ull. Har selv falt veldig for de som er strikket i ribbestrikk. Er jo så fin passform på de og en slipper knyting eller strikk i livet siden den er strikket i ribb.

Utstyr;

  • Rundpinne 3,5 eller 4 og settpinner 3,5 eller 4 alt etter strikkefastheten din.
  • Garn som passer til 22 masker på 10 cm, selv har jeg her brukt alpa fra europris. 

Størrelse;

  • 1 år, 2 år, 4 år, 6 år og 8 år.

Hoftemål ca;

  • Ca. 51 cm, 54 cm, 57 cm, 61 cm og 64 cm.

Lengde på innsiden av beina;

  • Ca. 25 cm, 27 cm, 35 cm, 40 cm og 45 cm.

Garnmengde;

  • Ca 4, 5, 5, 6 og 7 nøster i 50 gramsvekt.

Oppskrift;

  • Legg opp 120 -128 -136 -144 -152 masker på rundp nr. 3,5 eller 4 og begynn med vranbord 2 rett og 2 vrang. 
  • Sett en merketråd midt forann og bak.
  • Når arbeidet måler ca. 20 - 22 -22 - 23 - 23 cm. fra starten av arbeidet, økes 1 maske på hver side av merket både foran og bak på hver 2 omgang i alt 6 - 6 - 8 - 8 - 8 ganger = 144 - 152 - 168 - 176 - 184 masker. Strikk de økte maskene med i vrangbordstrikk etter hvert som det økes.
  • Del arb midt i merket foran og bak = 72 - 76 - 84 - 88 - 92 masker til hvert ben som strikkes ferdig hver for seg.
  • Sett ett merke på innsiden av benet og fell ved å str 2 masker rett sammen foran merket og 2 masker vridd rett sammen etter merket på hver 4 omgang til det er 56 - 60 - 64 - 68 - 72 masker igjen i omgangen.
  • Strikk til benet måler ca. 25 - 27 - 35 - 40 - 45 cm eller til ønsket lengde. Fell rett av til en jevn kant som ikke strammer.

Amalie skaut

Av det siste nøste med pudderrosa laget jeg ett skaut med en søt heklet blomst på. Ett skaut er godt å bruke som beskyttelse mot solen, som varme på middels kalde dager og ikke minst pynter det opp antrekket litt. Jeg tok inspirasjon fra ett bilde jeg såg ved å søke på Klompelompe og brukte Annie luen som utgangspunkt. 

Denne vil passe i mange år da den er elastisk takket være vrangborden.

Utsyr;

  • 1 nøste merinoull 
  • Pinne 3,5 eller 4 avhengig av strikkefastheten din.

Oppskrift;

  • Legg opp 72 masker og strikk vrangbord 1 rett og 1 vrang i 10 omganger.
  • Fell de første 6-8 maskene og strikk videre slik.
  1. Omgang; Strikk rett over alle maskene. (Løft av første maske som om du skulle ha strikket den vrangt).
  2. Omgang; Løft av første maske som om du skulle strikke den vrangt, 2 rett, strikk videre vrangt til det gjenstår 3 masker og strikk de siste maskene rett.

Strikk disse to omgangen til hele arbeider måler ca. 13 cm.

Felling;

  • Fellingen skjer på hver rett omgang. 
  • Strikk 3 masker, 2 vridd rett sammen, strikk videre til det gjenstår 5 masker, 2 rett sammen og avslutt med 3 rett.
  • Strikk tilbake som omgang 2.
  • Fortsett dette til du har igjen 2 masker, dra tråden igjennom de maskene og fest den godt.

Blomsten velger du selv om du vil ha på og hvordan blomst du velger er helt opp til deg.

#strikking #minmote #barn #klær #sandnes #sandnesgarn