Marius

En kjekk vognpose / kjørepose

Første gangen jeg så en slik pose som dette skjønte jeg ikke helt hvorfor det var ett hull på nederste del. Men nå i ettertid skjønner jeg at det hullet er jo ekstremt lurt og praktisk. Kler du på babyen og har en slik pose er det jo ikke enkelt å feste belte på babyen hverken i bil eller vogn, men med hullet blir det lekende lett. 

Jeg har strikket Vognposen Rubin fra Sparkjøp (akkurat mengde er jeg usikker på da dette ble til av restegarn. Vrangborder er strikket på pinne 3 og 3,5 mens i bunnen heklet jeg den sammen for å få en fin kant. Posen ble yil ved å hente inspirasjon fra litt forskjellige oppskrifter før å få den slik jeg ønsket, men med sånn ca. mål passer den til en baby på 6 måneder og opp til ett år.

Jeg lagde den med hundepoter denne gang for å prøve med noe fra dyreriket i mønsteret istedenfor en original marius.

Mønsterdiagrammet har jeg laget selv og det ble slik som dette;

#marius #kjørepose #vognpose #baby #barn 

Ett minipeosjekt oppi alt annet.

Selv om jeg synes det er gøy å strikke alt mulig rart, alt fra smått til stort. Er det faktisk innimellom veldig greit med mini prosjekt som går litt fortere unna enn en voksen genser.

Så når en gammel kollega av meg fra Gjøvik lurte på om jeg kunne strikke Mariusdress med tilhørende lue så jeg selvfølgelig ja. Det ble til en enkel Marius strikket i sisu fra Sandnesgarn og den er i størrelse 6 måneder. Fargene ble de tradisjonelle fargene blå, rød og hvit.

#marius #baby #strikking #idashobbykrok #sandnes 

Liten blå Marius.

Egentlig så har ikke jeg strikket hele denne da dette var ett fortsettelse arbeid fra ei som hadde gitt den opp.

Hun hadde strikket ferdig armene uten belegg og bolen. Så jeg strikket mønsteret og laget hull til armene og strikket halsen. Til slutt ble det monteringen med symaskin og klipping før alle tråder og sårkanter ble dekket av belegget.

Hun hadde også strikket ei lue m og der trengt hun kun litt hjelp til å feste øreklaffene. Men selv med to strikkere så ble jo resultat allikevel bra.

Mariusen er i størrelse 2 år og garnet som er brukt er lanett. Fargene har hun som starten valgt så litt usikker på selve fargekodene men den er iallefall strikket i blåtoner og hvit.

Mønsteret finner dere i Sandnes sitt hefte Klassikere baby Tema 30.

#sandnes #strikking #strikk #knitting #marius #baby 

Snerten lue

Det ble også til en liten lue som matchet mariusdressen fra i går. Denne også strikket i de tradisjonelle fargene marineblå, hvit og rødt. Garnet på denne lien ble restegarn fra gårsdagens dress så derfor er også denne strikket i sisu. Siden jeg ikke hadde tid til å strikke snorer på denne og heller ikke hadde trådsnella mi tilgjengelig ble det til at jeg flettet snorer på denne lua.

Bryllupsgave

Mariusgenser i bryllupsgave kan være en fin ting å gi. Mange ønsker seg marius og det å få noe hjemmestrikket kan mange sette stor pris på. Dette tenkte iallefall en kollega av meg, så da datteren hennes skulle gifte seg ønsket hun å gi marius til både brud og brudgom. Begge genserne er i størrelse medium.

Hun ønsket også at de skulle være i originalfargene marineblå, rødt og hvit.

Damegenseren ble med rundfelling, mens herregenseren ble med påsydde armer.

#strikking #knitting #minmote #marius #genser #herre #dame #gave #salg #bryllup #bryllupsgave 

En litt uvanlig marius

Denne gangen ønsker jeg å vise frem en litt uvanlig marius når en tenker over fargene, fargevalget til kunden var nemlig svart og cerisse med høy hals. 

I følge damen som bestilte denne hadde hun hatt en lignede marius før, men på grunn av ett uhell så hadde den gått tapt. Hun var veldig glad i denne genseren og i følge henne selv ble den brukt mye! Men som historien gikk, så skjedde det store! En dag hadde mannen hennes vært så snill å hjelpe med klesvasken, det var sikkert satt stor pris på av ho. Men mariusen fikk da gjennomgå, den ble vasket på litt for høy varme i vaskemaskinen og derfor krypet.

Dette er derfor grunnlaget for hvorfor hun kontaktet meg, hun hadde ett stort ønske om en ny en. Selvfølgelig etter å ha lest historien hennes, måtte jeg jo bare ta fatt i pinnene.

I tillegg til det uvanlige fargevalget ønsket hun seg en marius med høy hals og dette ble da resultatet.

Som en liten ekstra ting av restgarnet fikk hun også sendt med et pannebånd i samme farger.

#strikking #minmote #klær #voksen #genser #pannebånd #sandnes #sandnesgarn #marius

Votter i Marius mønster

Etter mye leting i både hefter og på nett har jeg kommet frem til at Sandnes ikke har laget votter med mariusmønsteret. Så når onkel hadde ønske om votter var det på nytt frem med kalkulator og tegneark. Litt kluss og frem og tilbake fikk jeg tilslutt til en oppskrift jeg ble fornøyd meg og jeg har brukt pulsvantoppskrifta i Mariusboka som utgangspunkt. Og her ser dere resultatet;

Garn: Smart fra Sandnes. (trenger ett nøste av hver farge).

Pinner: settpinner i størrelse 3 og 3,5.

Størrelse: Dame (Herre)

Oppskrift;

  • Legg opp 44 (44) på pinne 3 med rødt.
  • Strikk 25 omganger vrangbord 2 rett og 2 vrang eller så lang som du måtte ønske den.
  • Skift til pinne 3,5 og samtidig øk jevnt fordelt til 56 masker.
  • Følge nå mønsteret te Marius pulsvanter (men oppned, da jeg begynte med det røde).

Etter mønsteret med rødt fell to masker rundt for å få maske antallet til å gå opp i mønsteret.

Når du kommer til midt i krysset på vei oppover setter du av 11 masker til tommel på en tråd eller sikkerhetsnål, passe på at du setter de på motsatt side på vott nr. 2. Så legger du opp nye 11 masker og fortsetter å strikke mønster sånn som diagrammet viser.

  • Etter siste mønster er ferdig feller du 2 masker jevnt rundt slik at du sitter igjen med 13 masker på hver pinne.
  • Strikk 6 (10) omganger med blått.

Felling på vott;

  • Fell siste maske på hver pinne på hver omgang helt til du har igjen 12 masker.
  • Klipp tråden og dra tråden igjennom maskene.

Tommel;

  • Plukk opp de 11 maskene til tommel og plukk opp 11 masker over og 1 på hver side av tommelen. Strikk nå en gang som du samtidig feller til 20 (22) masker. (synes dette ble beste da åpningen ble passe, men uten felling ble tommel litt vel vid).
  • Strikk 16 (18) omganger med blått på tommelen.

Felling på tommel;

  • Fell siste maske på hver pinne på hver omgang til du har igjen 8 masker.
  • Klipp tråden og dra tråden igjennom maskene.

#strikking #minmote #klær #sandnes #sandnesgarn #design #egetdesign #marius

Rund marius lue til ei lita prinsesse

Siden det ble igjen litt garn etter gårsdagens marius dress også, ble det nok til å lage en lue til denne dressen også. Denne gangen ble det en rundlue da jeg syntes den passet fint til ei lita jente.

Denne er også strikket i garnet Sisu fra Sandnes. Garnet er; 3 nøster 1032 lys gråmelert, 1 nøste 1002 hvit og 1 nøste 4513 gammelrosa. Luen er strikket på pinner 2,5 og 3 og er i størrelse 6 måneder.

Oppskriften finner dere i dette Marius hefte;

Dress til ei lita prinsesse

Andre dress i marius er også ferdig og levert til kollega nr.2 som blir bestemor til en liten prinsesse om noen måneder.

Denne er også strikket i garnet Sisu fra Sandnes og er en blanding av tre oppskrifter for å få rundfelling. Garnet er; 3 nøster 1032 lys gråmelert, 1 nøste 1002 hvit og 1 nøste 4513 gammelrosa. Dressen er strikket på pinner 2,5 og 3.

Knappen har jeg kjøpt på Ebay.

Dressen er strikket i størrelse 6 måneder slik at den lille kan bruke det en stund. Blir bein og armer for lange kan de bare brettes opp den første tiden.

Oppskriften er som sagt en blanding, jeg har brukt oppskrift på maskeantall og cm. fra dressen i original sisu dress 6 måneder. Men cm. på selve armen er etter oppskrift fra dressen strikket med rundfelling i smart og lannet, det er også ved hjelp av disse jeg har kommet frem til antall på mønsteret.

Alle informasjon om maskeantall, mønster og mål finner dere i heftet Tema 30, Klassiker 0 -4 år.

Firkantet marius lue til en liten prins

Siden jeg hadde igjen garn fra mariusdressen som jeg delte med dere i går, ble det også til at jeg laget en lue. Jeg har brukt maskeantallet fra original mariuslue som var strikket i sisu, men for å gjøre en liten vri på den laget jeg den firkantedet. Jeg strikket også på øreklaffer og satte en dusk i toppen på hver hjørne.

Garnet jeg har brukt er Sisu fra Sandnes; 3 nøster 5931 lys blå, 1 nøste 6324 blåmelert og 1 nøste 1002 hvit. Hele dressen er strikket på pinner 2,5 og 3.

Sammen med dressen ble settet seende slik ut;

Opprinnelig oppskrift på mariuslue finner dere i dette heftet fra Sandnes;

Dress til en liten prins

Høsten og vinteren venter og da trenger små varme klær. Så når kollega ønsker at det nye barnebarnet som er ventet i november skal kunne vise seg i marius. Ja, da strikker jeg gjerne.

Dressen er strikket i sisu garn fra sandnes og er en blanding av oppskrifter siden dressen ikke finnes i sisu med rundfelling fra før.

Garnet jeg har brukt er Sisu fra Sandnes; 3 nøster 5931 lys blå, 1 nøste 6324 blåmelert og 1 nøste 1002 hvit. Hele dressen er strikket på pinner 2,5 og 3.

Dressen er strikket i størrelse 6 måneder slik at den lille kan bruke det en stund. Blir bein og armer for lange kan de bare brettes opp den første tiden.

Oppskriften er som sagt en blanding, jeg har brukt oppskrift på maskeantall og cm. fra dressen i original sisu dress 6 måneder. Men cm. på selve armen er etter oppskrift fra dressen strikket med rundfelling i smart og lannet, det er også ved hjelp av disse jeg har kommet frem til antall på mønsteret.

Alle informasjon om maskeantall, mønster og mål finner dere i heftet Tema 30, Klassiker 0 -4 år.