Marius kjole med rundt bærestykke.

Det er rart å tenke på at dette plagget var noe av det første jeg strikket med mønster og min aller første bestilling for mange mange år siden. På den tiden var det min daværende sjef som ønsket en kjole til datteren sin, men denne gangen var det en tidligere kollega av meg som ønsket en til barnebarnet sitt.

Barnebarnet er 2 år, men lang for alderen så derfor valgte vi sammen om at jeg strikket en mellomting mellom 2 og 4 år men med 4 års lengde. Hun ønsket også de som nå kalles de originale fargene som er blått, rødt og hvitt som i vårt norske flagg. Hun ønsket også at det skulle være i ett garn som ikke ville klø og siden jeg har strikket mye i tynn merino fra Sandnes til henne før falt valget på dette garnet også denne gangen.

Jeg ente opp med og bruke oppskrift fra Tema 30 0 -4 år og oppskriften finner dere på side 17 under nummer 9. Den er opprinnelig strikket i babyull lanett men jeg brukte altså tynn merino med følgende farger; Marine nummer 5575, Hvit nummer 1002 og Rød nummer 4219.

Siden oppskriften her er på 31 masker over 10 cm på pinne nummer 2 og 2,5 og jeg har funnet ut at jeg strikker litt stramt med tynn merino ente jeg opp med å bruke pinne nummer 2,5 og 3.

Som en ekstra liten detalj strikket jeg også en falsk flette i hver side og i kanten nede på kjolen men jeg glemte helt å ta nærbilde av denne lille detaljen når jeg tok bilder på jobb.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg