november 2018

Gråværs Nancy

Så nærmere julen seg med stormskritt og som vanlig går strikkepinnene flittig til verks i disse tider. Nancy ser også ut til å være like populært som før når det gjelder vår verden innen strikking. Denne gangen ble det en nancy i blå og gråtoner som kom av pinnenen.

Denne er strikket i størrelse medium og oppskriften finner dere i hefte Tema 35. Oppskriften på Nancy finnes i to typer garn, både Alpakka som har 22 masker over 10 cm og Mini Alpakka som har 27 masker over 10 cm. Personlig synes jeg det er finest i tynn alpakka, da en ender opp med en varm kofte men samtidig en som ikke er så veldig tung.

På denne Nancy kofta har jeg brukt følgende koder; Natur nummer 1012, Inkblå nummer 6063 og Lys Blå Melert nummer 6221 fra Sandns sitt Mini Alpakka utvalg, men måtte ta i bruk bunnfargen fra Drops da Sandnes var utsolgt for rette farge så der ente jeg opp med å bruke Lys Perlegrå 9020 med Alpaca fra Drops. Dette har så og si samme strikkefasthet, så dette utgjør ikke så mye i det store og hele.

I medium går der det med 350 i bunnfargen, men siden jeg byttet med garn fra Drops trengte jeg kun 300 siden det har noen ekstra meter på hver nøste kontra Mini Alpakka. På selve mønsteret går det det med 50 gram i hver farge, med unntak av hvit hvor du trenger en liten bit av ett nøste til.

Simplicity - Genser

Reklame | Saturniagarn og Tibet

Ferien min kom meget seint i år, men bedre sent en aldri og jeg kunne jo ikke reise på ferie i år heller uten å ha med pinner og garn. Så på ferietur til Kreta i år ble en helt enkelt og elegant genser ferdig i løpet av to herlige uker i med sol og strand.

Før har jeg egentlig tenkt at det er galskap å sitte med pinnene i solen, jeg mener du går ned på stranden og der sitter det damer i bikini og strikker de herligste kreaksjonene. Selv har jeg bestandig heller prioriter soling for å få den obligatoriske brunfargen pluss som vanlig tok jeg også var på x antall katter og hunder som går gatelangs. Jeg er vel egentlig den personen mange andre ser rart på ved at jeg går til innkjøp av mat til disse skapningene nesten før jeg går til innkjøp av noe mat til meg selv og den/de jeg reiser med. Sannheten er at jeg får så utrolig vondt av alle disse firbeinte som går der dag ut og dag inn uten og få i seg den næringen de trenger igjennom en hel dag. Så jeg ender bestandig opp med å dele mat, solseng og rom med flere av disse søte små, spesielt har jeg fått ett forhold til de kattene som vandrer rundt på ett av mine favoritthotell ved navnet Triton i Agia Apostoli.

Hotellet og litt grottevandring i vannkanten ble det også tid til.

Så var det alle disse søte dyrene som trenger litt omsorg da sånn som papegøyen Copico.

Han står og mjauer og sier Kalimera til alle gjesten dagen lang, men han er en liten biter så det kan være lurt og passe fingrene selv om han gjerne vil ha kos.

Og sist men ikke minst så er det alle disse søte små kattungene da, jeg fikk spesielt god kontakt med disse to.

Frokost på verandaen måtte til hver dag.

Masse kos var jo også en selvfølge.

Og som sagt solsengen var ikke bare min om dagene de dagene jeg valgte bassenkanten istedenfor stranden.

Når det kom til nettene vet jeg mange tenker fy, men jeg klarer ikke si nei til disse om de vil ha en plass i sengen om natten.

Men som skrevet over var da turen kommet til at jeg også strikket litt mens jeg nøt varme dager på solsengen. Denne genseren er en pen genser med raglansfelling og små små fletter i selve skulderpartiene. Genseren er strikket i garnet Tibet Yak Cewec, som du får i 23 flotte farger og jeg falt for fargen i mørkblå 09. Genseren er en kjøpeoppskrift som du kan få tak i her, i oppskriften står det at hele genseren skal strikkes på pinne nummer 4,5 men for å få den rette strikkefastheten måtte jeg gå ned til pinne 4 og jeg valgte også å strikke de korte vrangbordene på pinne 3,5.

Ikke like lett å få frem den fine fellingen ved skuldrene men den er der og du vil synes den er nydelig når du får sett den selv.

Jeg begynt med det som opprinnenlig står i oppskriften da jeg har for vane å treffe strikkefastheten hver gang, men denne gangen ente det opp med å rekke opp en god del arbeid. Så her kan det med andre ord være en god ide å strikke en prøvelapp før du setter igang. 

Endelig en genser til herren i familien

Reklame | Du Store Alpakka

Innimellom tenker jeg det nesten er litt synd på herrene i denne strikkeverden vår! Går en inn på sider for å se etter oppskrifter er det veldig enkelt og finne noe nytt og fint til oss damer og ennå enklere er det om du skal strikke til barn og babyer, men en ny genser til mannen i huset kommer dessverre ikke like ofte i ny innpakking.

Men etter at det fantastiske garnet Alpakka Tweed fra Du Store Alpakka kom i butikken måtte en herre genser strikket i dette garnet testes ut. Alpakka Tweed er av flott kvalitet med et klassisk og rustikt preg, men er like vel mykt og behagelig å ha på kroppen selv for en som klør. Garnet kommer i 21 flotte farger som er  inspirert av naturens fargespill. Garnet har en strikkefasthet på 17 masker over 10 cm. på pinne nummer 5 i glattstrikk og mønster.

Herre genseren som valget falt på er en gratis oppskrift fra Du Store Alpakka og til motsetting på en genser til en dame har denne genseren ingen annet navn enn Herre Genser, men du verden så flott den er.

Oppskriften finner dere i katalogen DSA35 Alpakka Tweed Story og oppskriften kan også lastes ned gratis her under navnet DSA35-11 Herregenser. Du får den i fem størrelser fra small til xxlarge.

Genseren er strikket på pinner 4 og 5, så sånn middels tykke pinner og derfor går det ganske fort å strikke den. Valget av farger falt på de tre fargene som står i oppskriften og er som følger 10 nøster Grå 101 i bunnfarge og 4 nøster Gråblå i mønster pluss noen enkle detaljer i form av striper og hals i Oliven 110 hvor det går med 1 nøste.

Strikker du denne til herren i huset har han en varm og god genser som vil hjelpe han å holde kulden ute igjennom hele vinteren.

I oppskriften står det at du skal felle til hals og strikke mønster frem og tilbake, men jeg gjorde noen endringer fra originalene. Hva jeg gjorde var at jeg strikket mønsteret helt opp og tok symaskinen fatt for å lage utringingen til hals, halsen skal uansett strikkes dobbel så derfor så skjuler du sårkanten inni selve halsen og du vil derfor ikke kunne se dette etterpå. Jeg valgte også og felle 4 masker i hver side hvor armene skulle og så legge opp nye masker der som jeg strikket vrang, på denne måten fikk jeg en fin og grei plass å få sydd og klipt opp til ermene.