Luer

Oslolua

Reklame | Drømmestrikk på Futura, PetiteKnit og Sandnes Garn.

Høsten er kommet og her i byen regner det vel sikkert ikke noe mer enn andre plasser i landet, men jeg skal innrømme at jeg drømmer meg tilbake til Kreta, strand, sol og blått hav så langt øyet kan se.

Hvordan jeg som er en frossen sjel kan være født i ett land som Norge har jeg lurt på flere ganger enn en, men det er nå en gang slik og da må en kle seg deretter.

Vel, nå selv om jeg fryser lett er jeg ikke den som bruker lue på så veldig mange dager i året. Men siden Drømmestrikk flyttet lokaler trenges det litt flere luer til utstilling i butikken og som første lue denne høsten falt smaken på Oslolua eller Oslohuen som den heter på dansk fra PetiteKnit.

Opprinnelig er luen strikket i dobbelt garn Arwetta Classic fra Filcolana som er ett dansk garn, som opprinnelig er laget for myke, slitesterke barneklær. Dette garnet har Drømmestrikk så langt ikke fått inn, så derfor ente jeg opp med å bruke Tynn Merino fra Sandnes. Dette garnet passer perfekt til selve oppskriften og strikkefastheten som de skriver i oppskriften sin: 22 masker med dobbel tråd på pinne 3,5.

Lua er å få tak i i fire størrelser; barn, junior, dame og herre.

Luen er strikket i kun glattstrikk og selve vrangborden er brettet tredobbelt så med andre ord skal du slippe å fryse på ørene med denne på hodet.

Crystal Ice Hat

Enkelte luer slår mere ann en andre og i USA har visst nok denne fått seg en opptur. Lua heter Crystal Ice Hat på original språket mens oversatt til norsk blir ett vakkert navn som Iskrystall-lue.

Ved første øyekast, spesielt for de som kanskje ikke har heklet så mye ser den avansert ut å hekle, men sannheten er at den egentlig er veldig enkel å lage.

Det som også gjør denne oppskriften så utrolig kjekt er at den uten så mye dill fall kan gjøres om til alle mulige størrelser. Alt fra baby, barn, dame, herre og baggy, faktisk bare en selv som setter en stopper. Alt du trenger å passe på når du setter igang er ater at maskeantallet er mulig å dele på tallet fem.

Oppskriften er opprinnelig på engelsk, men det skal i utgangspunktet ikke føre til,så store problemer selv om du ikke er helt stødig på engelsken. Kan du det grunnleggende innen hekling, vil jeg tro du lett skjønner hvordan du går frem. Spesielt visst du følger videoen på YouTube,  det geniale er at det faktisk finnes to videoer; en for det høyrehendte og en for de venstrehendte.

Selv brukte jeg heklekrok nummer 4 og tre farger, norske flagget (passer jo supert nå som det snart er vinter OL 2018 i Pyeongchang i Sør-Korea. Garnet jeg brukte får dere tak i hos Sparkjøp og heter Rubin, men du kan lett bruke ett annet garn og også krok visst du skulle ønske. På størrelsen jeg laget gikk det med ca. 1 nøste i hver farge, rødt, hvit og blått. (HEIA NORGE!)

Når du ser på videoen vil du se de bruker ett tykkere garn og krok, men som sagt så lenge som du passer på at maskeantallet kan deles på fem får du ingen problemer.

Masken som brukes er luftmasker, fastmasker, kjedemasker, kamelmasker og dobbeltstaver. Kamelmasker er vel det alle vil lure mest på hva er, men bare se nøye på videoen når han forklarer og du vil lett forstå hva det betyr og hvordan du skal gå frem. ☺. 

Som sagt finnes det en video for begge om du er høyre- eller venstrehendt har ingen ting å si, de forklarer lett for begge.

Trykk på linken HER for å finne den for de som hekler med høyrehånden.

Og trykk på denne linken HER for dere som hekler med venstrehånden.

Ønsker du oppskriften skriftlig, kan du laste den ned her på PDF; Crystal Ice Hat.

Det viktigste før dere setter igang er å passe på at dere måler dere rett ut i forhold til størrelse dere ønsker og at tallet med masker lar seg dele på 5 (vet at jeg gjentar ,eg selv her nå, men men...). Dette er for at luen tøyer seg lite ut og vil bli fort for trang visst dere ikke er nøye på opplegget.

Vel håper dere liker den., selv fikk denne luen seg ett nytt hjem hos ei venninne på Gjøvik. 😀

#hekling #minmote #norge #rød #hvit #blå #lue #ol #ol2018

Miss Lothepus lue i høstfarger

Etter at Nancy kofte ble ferdig for noen dager siden, satt jeg igjen med nok garn til å lage en lue i tillegg. Tenkte opprinnelig å lage en lue med Nancy mønsteret, men etter å ha snakket med Synnøve kom hun fram til at hun ønsket seg en Lothepus lue. Som skrevet tidligere har jo Lothepus slått godt ann hjemme hos folk i sofaen etter at han var med på Farmen Kjendis 2017 og Fjorden Cowboys har visst også fått økt seertall takket være denne mannen. 

Jeg hadde ikke  nok garn igjen av lys brun til ei lue, men ved litt fantasi kom jeg fram til hvordan mønsteret kunne strikkes med kun tre farger; brun 06, hvit 01 og sennep 30. Luen ligger gratis ute på Dale garn sine sier, men jeg har brukt merino ekstra fine fra drops siden det var dette garnet som ble brukt i kofta.

Merino ekstra fine er ett fantastisk myk og godt garn som passer til alle som er sensitive for ull som klør. Selve lua er strikket på pinne 4 og jeg la opp 104 masker istedenfor 120.

#strikking #minmote #lothepus #FjordenCowboys #farmen2017 #drops #garnstudio #lothepus 

Lothepus lue

Farmen kjendis går for første gang på tv 2 og Lothepus er en mann de fleste har lagt merke til. Den typiske mannemann fra Fjorden Cowboys, Leif Einar Lothe som prøver å stå tøff frem på tv men egentlig er han bare en pus. 😉

Lothepus- eller Rallargenseren har allerede gått sin seiersgang og takket være at Lothe ga sin lue til Linni Meister er det nå luen som går sin seiersgang. Oppskriften finner dere gratis på Dale garn sine sider, men selv laget jeg min egen lue da jeg synes den fra Dale var veldig stor.

Jeg har strikket mine i Merino Ekstra Fine fra Drops, på en lue går det med 1,5 nøster i bunnfarge og under ett nøste av de tre andre fargene. Fargene jeg har brukt er 05 lys grå i bunnfarge, 35 mørk lyng, 01 natur, 31 skogsgrønn og jeansblå.

Hele luen er strikket på pinne nr. 4 med og istedenfor å sy fast belegget, har jeg strikket fast belegget etterhvert for å på den måten få sammenkoblingen like elastisk som selve luen. Jeg strikket 8 partier av det mønsteret som er i kun grått før selve fellingene.

Størrelser;

  • Små barn 88 masker
  • Store barn 96 masker
  • Ungdom/dame 104 masker.
  • Herre 112 masker.

#strikking #minmote #klær #voksen #barn #herre #dame #farmen #farmen2017 #lothepus #FjordenCowboys #garnstudio #drops