Line Langmo

En liten Poppy

Sannheten er at selv noe opprinnelig ikke finnes eller er laget oppskrift på før, er det ingen ting i veien for å lage det allikevel. Slik er situasjonen når det kommer til denne genseren. Mor selv hadde strikket seg en poppy genser av Line Langmo og ønsket seg poppy til søstrene også.selv strikker hun til en datteren i lilla, mens jeg strikket denne i rosa. 

Line Langmo sin Poppy finnes opprinnelig ikke i størrelser til barn, men hvorfor skal det stoppe en? Line Langmo har også kommet med en Pixie genser og det er denne vi tok som utgangspunkt. Pixie er strikket på pinne 7 og 9 med dobbel tråd, mens Poppy er strikket med enkel tråd på pinne 5 og 7.

For å få en genser som passer brukte jeg maskene og målene etter størrelse 8 år hos Pixie og denne passet perfekt til mottaker. Størrelsen ble noe sånn type 4-5 år sånn omtrent.

Pinner;

  • Settpinner nummer 5 og 7.
  • Rundpinne 5 og 7.

Garn;

  • 3 nøster med pink 4626.
  • 3 nøster rosa sløyfe 7619.

#strikking #minmote #drømmestrikk #barn #linelangmo 

Nok en høstgenser av pinnene

Etter forje Line Langmo genser i de herlige fargene hvit, gul, burgunder, lys blå og grå fikk jeg spørsmål om å strikke flere. Så nå kan jeg krysse av for nok en glad mottaker av denne genseren. Denne tok turen hele veien til Jessheim.

Høstgenser med raglanfelling

Line Langmo sine strikke genser er fortsatt populære og jeg tenkte jeg ville prøve en variant inspirert av hennes høst genser.

Denne har jeg strikket smalere, slik at den har en bedre passform, men den har fortsatt de samme fargene og hetten er også med.

Originalt skal denne genseren vrenges slik at vrangsiden er siden du ser, slik som dette;

Men visst du fester tråder pent og syr på hetten pent, kan du fint også bruke denne genseren på rettsiden slik som dette;

Utstyr:

  • Rundpinne nr. 9 40 og 60 cm. og settpinner nr. 9.

Garn er Erle fra Dale sitt utvalg;

  • Svart nr. 0090 ca. 3 nøste.
  • Grønn nr.7872 under ett nøste.
  • Gul nr. 9024 under ett nøste.
  • Brun nr. 2288 under ett nøste.
  • Rust oransje nr. 4026 under ett nøste.
  • Burgunder nr. 2846 under ett nøste.

Oppskrift;

Arm;

  • Legg opp 24 masker med dobbel tråd svart på settpinnene.
  • Strikk 10 omganger med 1 rett og 1 vrang rundt.
  • En omgang glattstrikk hvor du øker jevnt til 30 masker.
  • (fra  å av skal du øke 2 masker på hver 5 omgang til du har 50 masker, du øker 1 maske rett etter starten på omgangen og en maske rett før slutten på omgangen.
  • 13 omganger dobbelt svart.
  • 7 omganger dobbelt sennepsgul, her får du også alt inn på en 40 cm. rundpinne da du har 38 masker.
  • 6 omganger med en tråd sennepsgul og en tråd svart.
  • 8 omganger dobbelt svart.
  • 6 omganger  med en tråd svart og en tråd grønn.
  • 9 omganger med en tråd svart og en tråd burgunder.
  • 5 omganger med en tråd svart og en tråd brun.
  • 9 omganger dobbelt svart, på siste omgang fell 10 masker. 5 masker før og etter starten på omgangen.

Armen måler nå ca. 50 cm.

Bole;

  • Legg opp 100 masker med dobbelt svart på rundpinne 9.
  • Strikk 10 omganger med 1 rett og 1 vrang rundt.
  • En omgang rett hvor du øker jevnt til 120 masker.
  • 6 omganger dobbelt svart.
  • 7 omganger dobbelt sennepsgul.
  • 6 omganger med en tråd sennepsgul og 1 tråd svart.
  • 8 omganger dobbelt svart.
  • 6 omganger med en tråd svart og en tråd grønn.
  • 9 omganger med en tråd svart og en tråd burgunder.
  • 5 omganger med en tråd svart og en tråd brunt.
  • 9 omganger med dobbelt svart, på siste omgang fell av 10 masker på hver side til armer. 50 masker mellom hvert armhull. 

Arbeidet måler nå ca. 46 cm.

Bærestykke;

  • 1 omgang med dobbelt tråd svart, hvor du setter sammen bolen og armer og får 180 masker. Sett i fire merker. Ett merker på hver plass mellom arm og bolen. 
  • Fra nå av begynner raglan felling. Den gjentar du på annenhver pinne til du har 60 masker. Raglan fellingen forgår slik; *strikk 2 rett sammen, fortsett til 2 masker før neste merke, strikk 2 masker vridd rett sammen* gjenta fra *-* ut omgangen. (Du har nå felt 8 masker på en omgang.)
  • 8 omganger dobbelt svart.
  • 8 omganger med en tråd svart og en tråd oransje. 
  • 5 omganger med en tråd oransje og en tråd burgunder. 
  • 2 omganger med en tråd burgunder og en tråd svart. 
  • 7 omganger med dobbelt svart hvor det strikket vrangbord, 1 rett og 1 vrang.
  • Fell av og fest alle tråder.

Herfra velger du selv om du vil ha hette eller ikke.

Hette;

Strikkes frem og tilbake med en omgang rett og en omgang vrang.

  • Legg opp 58 masker med dobbelt svart.
  • 9 omganger dobbelt svart.
  • 7 omganger med en tråd svart og en tråd brun.
  • 12 omganger med en tråd svart og en tråd burgunder. 
  • 6 omganger med en tråd burgunder og en tråd grønn.
  • 8 omganger boblelue grønn.
  • 6 omganger med en tråd grønn og en tråd svart.
  • 7 omganger med en tråd svart og en tråd brun.
  • 3 omganger m0 dobbelt svart.

Brett hetten i to og sy sammen siden sidene på svart med 3 omganger på retten. Og så sy hetten fast til halskanten på genseren. 

Fest igjen alle tråder.

Høstgenser med hette

I november 2015 kom Line Langmo med en ny genser. Denne gangen en høstvariant i mørkere farger. Denne originale genseren hennes er smalere og lengre pluss at den også har hette, enn i forhold til vårgenseren hun laget.

Denne er strikket på pinne nr 9 og garnet jeg brukte er Dale Erle garn. Garnet består av kid mohair, silke og ull. Fargene som er brukt er som følgende;

  • Grønn nr. 7872
  • Brun nr. 2288
  • Burgunder nr. 2846
  • Rust oransje nr. 4026
  • Gul nr. 9024
  • Svart nr. 9024

Hele genseren er strikket på rundt på rundpinne. Men brukte settpinner i starten på armene på grunn av få masker.

Når genseren er ferdig, hetten er festet og alle tråder sydd inn. Ja, da er det bare å vrenge den med vrang siden ut og ha den på seg. Men visst det er ønskelig kan også denne brukes på rettsiden selv om originalen som sagt blir brukt på vrangen.

Oppskriften finner der her.

Jeg valgte å dele opp frem og bakstykke når jeg kom til armen. Dette for å slippe å bruke symaskin og monteringen som da følger hvor du bør strikke sårkantdekke.

Så jeg tok derfor noe mål som kan hjelpe deg, visst du vil gjøre slik som meg uten å fundere på cm. 😀

  • Hel lengde; ca. 70 cm.
  • Del bolen når den måler ca. 40 cm.
  • Armen måler ca. 50 cm. Og jeg sluttet å øke på armene når jeg hadde 60 masker.

Deilig vårgenser i rettstrikk

Da en ny kollega kom og sa hun også ønsket seg en Line Langmo genser var det bare å ta pinnene fatt på nytt. 😀

Hun ønsket den lik den jeg strikket og delte med dere tidligere i uken, så også denne er lengre og smalere enn originalen. Siden originalgarnet også er gått ut av produksjon ble den også litt annerledes på grunn av dette.
Så slik ble denne Line Langmo inspirerte genser til.

Denne er ca. 130 cm. i overvinne, 63 ca. cm. lang og armene måler ca. 47 cm.

Måten denne er strikket og montert kan den brukes både på vrangsiden som originalen til Line Langmo, men den kan også fint brukes på rettsiden visst en ønsker det.

Hele denne genseren er strikket rundt i glattstrikk med unntak av vrangbordene og når du har delt arbeidet i to for å gjøre plass til armene. Da strikkes det rett på rettsiden og vrangt på vrangsiden.

Utsyr;

  • Rundpinne nr. 9 i 40 og 60 cm. 
  • 3 nøster offwhite Faerytale 701 fra Du store alpakka.
  • 1 nøste grått 5762 Erle fra Dale.
  • 1 nøste lysblå Silk Mohair 7521 fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste mørk burgunder 4545 Silk Mohair fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste gul 2035 Silk Mohair fra Sandnes Garn.

Bolen (strikkes rund til du kommer opp til armhullet);

  • Legg opp 120 masker med enkeltråd offwhite og strikk vrangbord rundt (1 maske rett og 1 masker vrang) i 12 omganger.
  • Strikk 2 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med dobbel tråd sennepsgul.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd sennepsgul og 1 tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd lysblå.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd mørk burgunder. 
  • Strikk 14 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med dobbel råd grå.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd grå og 1 tråd sennepsgul. 
  • Strikk 4 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 12 omganger med enkel tråd offwhite og her skal du strikke vrangbord 1 rett og 1 vrang igjen slik som i starten.
  • Fell løst av.

Når bolen målte ca. 43 cm. delte jeg arbeidet i to for å lage armhulen. På min ble det på partiet som er av 14 omganger offwhite og delingen skjedde etter 10 omganger.
Fra her strikkes arbeidet frem og tilbake.

Armene;

  • Legg opp 20 masker med enkel tråd offwhite og strikk 12 omganger 1 rett og 1 vrang.
  • Strikk 2 omganger med enkel tråd offwhite og på første omgang øk til 40 masker.

Fra her skal du strikker likt som på bolen, men du skal også øke 1 maske i hver side på hver 8 omgang til du har 53 masker.

  • Strikk 8 omganger med dobbel tråd sennepsgul.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd sennepsgul og 1 tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd lysblå.
  • Strikk 8 omganger med 1 tråd offwhite og 1 tråd mørk burgunder. 
  • Strikk 20 omganger med enkel tråd offwhite.
  • Fell løst av.

Montering;

  • Sy sammen oppå skuldrene og sy på armene.

Hærlig vårgenser i rillestrikk

Fjorårets vårgenser fra Line Langmo er like populær i år som i fjor og det er fortsatt mange som ønsker seg den.

Mange strikker den selv eller så får de mødre, bestemødre eller venner til å strikke dem for seg. Line Langmo var først ute med oppskriften og hun har hentet inspirasjon fra en genseren fra Free People.
Genseren har langt over hundre registrert bilder på Instagram under hashtagene #linelangmogenser og #minmote.

Denne har genseren strikket jeg for ei venninne, men etter litt tenking ble vi enige om å forandre litt på den i forhold til originalen. Line Langmo sin er kort og veldig vid, men vi fant ut at denne skulle bli noe lengre og smalere.
Så slik som dette ble min første Line Langmo inspirerte genser til.

Denne er ca. 130 cm. i overvinne, 63 ca. cm. lang og armene måler ca. 47 cm.

Utsyr;

  • Rundpinne nr. 9 i 60 cm. 
  • 6 nøster offwhite 0020 Dale påfugl.
  • 1 nøste grått 0650 Dale påfugl.
  • 1 nøste lys blå 098 0020 lang mohair luxe.
  • 1 nøste mørk burgunder 698 0164 lang mohair luxe. 
  • 1 nøste gul 698 0150 lang mohair luxe.

Foklaringe på hva en riller er;

  • 1 rille når du strikker rundt på rundpinne = 1 omgang rettstrikk og 1 omgang vrangstrikk. 
  • 1 rille når du strikker frem og tilbake = 2 pinner med rettstrikk.

Bolen (strikkes rund til du kommer opp til armhullet);

  • Legg opp 120 masker med enkeltråd offwhite og strikk vrangbord rundt (1 maske rett og 1 masker vrang) i 12 omganger.
  • Strikk 1 rille med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med dobbel tråd sennepsgul.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd sennepsgul og 1 tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd offwhite og 1 tråd lysblå.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd offwhite og 1 tråd mørk burgunder. 
  • Strikk 10 riller med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med enkel tråd grå.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd grå og 1 tråd sennepsgul. 
  • Strikk 2 riller med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 12 omganger med enkel tråd offwhite og her skal du strikke vrangbord 1 rett og 1 vrang igjen slik som i starten.
  • Fell løst av.

Når bolen målte ca. 46 cm. delte jeg arbeidet i to for å lage armhulen. På min ble det på partiet som er av 10 riller offwhite og delingen skjedde etter 7 riller.
Fra her strikkes arbeidet frem og tilbake og derfor kun med rettsaker.

Armene (armene strikker frem og tilbake);

  • Legg opp 20 masker med enkel tråd offwhite og strikk alle maskene rett.
  • Strikk alle rett og samtidig øk til 39 masker. (Strikk 1 maske, øk 1 maske ut omgangen og avslutt med 1 maske rett).
  • Strikk vrangbord 1 rett og 1 vrang i 12 omganger.

Fra her skal du strikker riller som på bolen, men du skal også øke 1 maske i hver side på hver 8 omgang = 4 riller til du har 53 masker.

  • Strikk 1 rille med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med dobbel tråd sennepsgul.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd sennepsgul og 1 tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med enkel tråd offwhite.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd offwhite og 1 tråd lysblå.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd offwhite og 1 tråd mørk burgunder. 
  • Strikk 11 riller med enkel tråd offwhite.
  • Fell løst av.

Montering;

  • Sy sammen oppå skuldrene, sy på armene og sy sammen armen på undersiden.

Garnet påfugl er gått ut av produksjon, med ett greit alternativ skal visst nok være ett garn som heter Katia Ingeuna.
Fargekodenen her er; nr. 3 naturhvit og nr. 9 grått.
Du kan også bruke silk mohair istendenfor påfugl.