Kirkens Bymisjon

Strikkekafé for Oransje Skerf-aksjon i Kristiansund by

Som en del av Oransje Skjerf-aksjonen til Kirkens Bymisjon har Colombine og Kristiansund  Frivillighetssentral arrangert 4 strikkekvelder i oktober. Kveldene ment å være hyggelige sosiale sammenkomster i høstmørket, der alle kan møtes uavhengig av strikkeerfaring. 

På selve strikkekveldene er tanken at du strikker ett oransje skjerfet som skal henges opp i byen natt til 1 november. Disse er ment slik at alle som vil vise avdelingsleder ønsker seg ett varmere og mer inkluderende samfunn kan plukke ned et. 

Garnet som brukes i aksjon4selges i flere garnbutikker i Kristiansund og kan bestilles på nett på blant annet www.knittingroom.no (for hver nøste som selges går 5 kroner direkte til Kirkens Bymisjon. 

De siste to kveldene som styringen i oktober er 24og 31 oktober, plassen som møtes på er Kristiansund Frivillighetssentral og de holder åpent mellom klokka 19 og 21.

De står med servering av litt kaffe, te og snacks. Å som de skriver på siden sin på Facebook ønsker de Velkommen til en hyggelig strikkekveld eller to. ☺

Ser dere på flere innlegg her på bloggen ser dere at jeg så langt har lagt ut 3 oppskrifter på skjerf og her kommer det siste. Dette er ikke min opprinnelige oppskrift men den er tatt fra skjerfet Lothepus representerer. 

Skjerfet er strikket i helpatent på rettstrikk frem og tilbake. Jeg hr brukt pinne 8 og la opp 18 masker, men du kan legge opp mindre eller flere alt etter hvor bredt du ønsker det. Skjerfet i ferdig størrelse skal måle 20 cm. i bredden og 150 cm. langt.

Første maske løftes løst av og siste maske strikkes bestandig vrangt. Eller så er det bare å følge oppskriften som ligger her fra Dale som gratisoppskrift.

#strikking #idashobbykrok #kirkensbymisjon #lothepus #oransje 

Oransje byggeklosser

Ett siste skjerf så langt til en som gruer seg til jul. Denne gangen ble faktisk skjerfet til mens jeg satt i frisørstolen hos Zikk Zakk i Kristiansund. Når jeg satte meg ned visste jeg egentlig ikke hvordan jeg ville lage det, jeg bare var sikker på at jeg ikke ønsket dette heller i enkel rillestrikk.

Så etter litt prøving og feiling ble jeg enig med meg selv å bruke firkanter, på sett å vis oransje byggeklosser for å vise støtte veg å bygge bruer mellom oss alle.

Jeg har brukt pinne 8 og oransje garn da alle skjerfene til Kirkens Bymisjon skal ha denne fargen, det går med ca. 4 nøster til ett skjerf. Alle skjerf skal måle minimum 20 cm. i bredden og 150 cm. i lengden.

Første og siste maske regner jeg for kantmasker, første maske tar jeg bestandig av løst vrangt og siste maske strikkes bestandig rett.

Legg opp 26 masker og jeg gjentar disse 8 pinnene til ønske lengde;

  • Pinne 1 til 4 strikk 3 rett og 3 vrang. Pass på at rett kommer over rett og vrang over vrang når du strikker frem og tilbake = 1 byggekloss i høyden.
  • Pinne 4 til 8 strikkes 3 vrang og 3 rett. Pass på at vrang kommer over vrang og rett kommer over rett = 1 byggekloss i høyden.

#kirkensbymisjon#oransjeskjerf#gledensomgruersegtiljul #strikking #skjerf #oransje 

Ett lite skjerf med stor betydning.

Årets strikkedugnad for et varmere samfunn er i gang. Så da ble det også ett skjerf til fra meg. Bli med du også å strikke oransje skjerf - og gjør en forskjell! 😀

1. november starter Kirkens Bymisjon den landsomfattende juleaksjonen «GLED EN som gruer seg til jul». De ønsker å spre varme og glede i en tid som er ekstra tung for mange. Målet er å gjøre jula litt bedre for flere.

? Kirkens Bymisjon arbeider for et varmere og mer inkluderende samfunn. Skjerfene er Kirkens Bymisjon symbol for en varmere by, sier generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal.

Så denne dagen ble det ett enkelt skjerf strikket i halvpatent. Garnet som er brukt er oransje garnet til Kirkens Bymisjon hvor 5 kroner av hvert nøste går med til å støtte de. 

Jeg brukte pinne nr. 8 og hver første maske løftes vrangt av men hver siste maske strikkes rett.

Legg opp 30 masker og gjenta de to omgangen til du har en lengde på ca. 150 cm.

  1. Strikk alle masker rett.
  2. Strikk en rett og en vrang innen for kantmaskene.

Skjerfet skal måke ca. 150 cm. i lengden og ca. 20 cm. i bredden.

#kirkensbymisjon, #oransjeskjerf #gledensomgruersegtiljul #strikking #skjerf #oransje 

Oransje perler som varmer i kulden.

I år som årene før oppfordre Kirkens bymisjon å strikke oransje skjerf for å glede en som gruer seg til jul. Ideen til skjerfet er det visst nok ikke så mange som vet, men etter å ha lest litt på Kirkens bymisjon sine sider har jeg funnet følgende årsak;

  • Hobbyklubben hang ut ullplagg i 2010 for å vise frem norske håndverkstradisjoner. De oppdaget at et ullplagg utenfor kontorbygget ble tatt ned og brukt i løpet av natten og hengt opp igjen grytidlig om morgenen. Det viste seg å være en hjemløs som brukte det til å varme seg gjennom natten. Det ga ideen om et samarbeid med Kirkens Bymisjon, og året etter hang vi sammen ut noen titalls hjemmestrikkede oransje skjerf i Oslo sentrum ? for å spre varme og oppfordre til varme og inkludering i en tid som oppleves tung for mange.

1. november starter Kirkens Bymisjon juleaksjonen «GLED EN som gruer seg til jul, og markerer det ved å lage Årets varmeste dag med 10.000 hjemmestrikkede oransje skjerf som deles ut over hele Norge. Det oransje skjerfet er Norges varmeste skjerf, når du tar det på deg blir du nemlig ikke bare fysisk varm, men du signaliserer også at du er for et varmere samfunn.

Så derfor i år tenkte jeg at det kunne være greit å ta del i denne hyggelige bevegelsen. Søker du på KirkensBymisjon og på oransje skjerf finner du oppskrift på skjerf, det mest vanlige er ett vanlig rillestrikket ett. Hoved kriteriene for skjerfet skal være som følger; oransje, ca. 150 cm. langt og ca. 20 cm. bredt.

Jeg tenkte at det kunne være greit å strikke med litt forskjellig struktur, for selv om alle skal være oransje trenger de jo ikke å være helt like! Derfor ble mitt første skjerf inspirert av Michael Kors sitt perleskjerf.

Du trenger følgende utstyr;

  • Ca. 4 nøster oransje garn, eksempel #oransjskjerf med 50 gram og 75 meter per nøste.
  • Rundpinne 8.

Oppskrift;

  • Legg opp 27 masker, første maske løftes av vrangt hele tiden og siste maske strikkes rett hele tiden for å få fin kant på hele skjerfet.
  • Strikk så hele tiden 1 rett og 1 vrang innenfor kantmaskene. For å få perlestrikk strikkes rett over vrang og vrang over rett hele tiden.

#oransje #strikking #minmote  #kirkensbymisjon #oransjeskjerf #gledensomgruersegtiljul