Hekle - teknikker

Krepsemasker, hva er det?

Har du noen ganger hørt ordet krepsemaske? Vel, selv har jeg hørt det men aldri satt meg inn i det. Men siden jeg avsluttet Setesdalsette i går og der skulle det hekles disse fantastiske maskene tenkte jeg jeg skulle se litt nærmere på de.

Vel som sagt viste jeg ikke hva disse maske egentlig ut på og når du googler på nett kommer det i grunn ikke opp så veldig mye mere forklaring enn denne;

  • Krepsemasker er fastmasker heklet baklengs fra venstre mot høyre.

Javel...... Dette var min første tanke når det kom til disse masken, men hva mens egentlig med det? For i grunn så havnet jeg bare opp med flere spørsmål i hodet mitt enn hva jeg hadde fra før;

  • Hvordan gjør man de?
  • Hvor holder man tråden hen?
  • Skal man lage stor eller ha vanlig løkke på kroken?

Vel med litt videre googling på temaet dukket det ikke opp så mange for store forklaringer på det, men en finner flere flotte videoer som forklarer enkelt og greit hvordan dette gjøres.

Selv ente jeg opp med å bruke følgene råd, da dette var det eneste som faktisk dukket opp som skriftlig forklaring og det er den samme som jeg skrev over;

  • Det er å hekle fastmasker fra venstre mot høyre og på denne måten får du en pen avsluttende kant.

På bakgrunn av dette ente jeg opp med å bruke YouTube og finne en fin enkel video som forklarer det med bilder;

Så er du som meg håper jeg du kan finne hjelp i denne videoen og ønsker du den på ett annet språk finner du i tillegg til denne flere videoer som forklarer akkurat sammen sting som for eksempel denne på dansk;

Tryllemaske - Startstav uten luftmasker

Tenk at jeg i alle mine år som hekler aldri har sett eller lært dette før. Fra første gang jeg lærte å hekle lærte jeg de standar maskene som fastmaske, stav, halvstav og kjedemaske. Og når jeg skulle starte på en ny omgang med en stav har det bestandig blitt sagt at da hekler du bare tre luftmasker, noe som gjør at jeg bestandig har sett veldig tydelig overgang på hvor omgangen har startet. 

Men nå hvor jeg så en video på Instagram om dette i går, skulle jeg ønske jeg kunne gå tilbake i tid. Jeg holder jo på med ett hekleprosjekt nå i disse dager, men kan dessverre ikke gå over til denne teknikken nå når arbeidet allerede måler ca. 1 x 1 meter. Men en ting kan jeg love fra og med nå, aldri tre luftmasker ved snuing eller ny omgang mer fra neste prosjekt - da skal nemlig denne tryllemasken få ben og gå på her i huset også.

Så hvordan hekler man denne fantastiske masken ved hjelp av litt trylling eller direkte oversatt fra overskriften på YouTube-videoen: ingen-snu-luftmaske-stav. Jo du gjør som følgende som det vises i videoen HER.

Selv om jeg bare har teste en maske selv før jeg gikk tilbake til samme teknikk som tidligere siden dette prosjektet jeg holder på med må fullføres likt, har jeg ikke gjort meg de største erfaringen med hvordan dette gjøres. Men jeg har prøvd å skrive ned fremgangsmetoden under her;

  • Dra ut løkken slik at den er like lang som stavene på arbeidet ditt.
  • Hold toppen av løkken med pekefingeren på selve heklekroken.
  • Her kommer nå tryllingen inn ved at du snurrer kroken rundt denne lange masken mens du holder masken fast nærmest kroken.
  • Fra nå hekler du på en måte slik som en vanlig stav ved å dra tråden igjennom to løkker og to løkker.
  • VOILA!!! Nå har du startet en ny rad eller omgang med en fullverdig stav som blir nesten usynlig.

#hekling #teknikk #lhasa #lhasaapso