Ganni

Gannibølgen er visst ikke helt over ennå!

Fortsatt så troner genserne fra Ganni og kopiene til Anett Opheim høyt opp som ønske til mange. Da disse først kom på markedet hadde jeg ikke sett for meg at de kom til å bli så populære, men hva viste vel jeg. Så nok en gang at pinnene fått sine på seg og en fersk ny Kristanes Fingenser har fått møtt sin nye eier på Gjøvik.

Denne er strikket i Brushed alpaca silk fra drops og det går med ca. 13 nøster i en størrelse small.

Ganni har også kommet med en ny genser, prisen på denne ligger på rundt 4000 og så langt finnes det ingen oppskrift på denne. Den heter The Julliard Mohair Pullover over strikket i striper i farger blå, grå, gul, rosa og rød. Jeg har fått spørsmål om jeg kan strikke en etterhvert og dette har jeg sagt ja til. Så etter å ha sett litt på garn har jeg funnet ut at Line Langmo Påfugel er ett greit alternativ til garn og jeg har også funnet de fargene som trengs. Jeg tenker at på denne er det bare å bruke en grunnoppskrift fra en genser og så strikke den i disse stripene fra originalen. 

Ganni

Vel dette får blitt ett prosjekt til en senere anledning, men ideen er der. ☺

#strikking #minmote #drømmestrikk #genser #ganni #anettopheim 

Forklaring på Ganni Bølgestrikk

Nå eller faktisk siden jeg strikket min første bølgegenser etter oppskrift fra Anett Oppheim har jeg sett at 80 prosent av de som strikker den sliter med å forstå oppskriften! Galskap vil jeg nesten si og det forteller jo sitt om selve oppskriften! Genseren er jo fin i seg selv, men forferdelig synd at oppskriften er vanskelig å forstå for så mange.

Bølgene strikkes både på bølgegenseren og på høstgenseren så derfor tenkte jeg å dele litt hjelp på selve bølgen iallefall. Rett og slett fordi Ganni trenden ser ut til å fortsette en stund til.

Tidligere når jeg skrev om min første bølgegenser, skrev jeg ett lengre innlegg om min frustrasjon om den også, den kan dere lese herJeg skrev jo igrunn mye om hvordan jeg strikket min, men at på grunn av rettigheter til oppskriften kan jeg ikke legge ut alt jeg noterte meg selv. 

Mange sliter med å forstå fellingene, men jeg ser også mange sliter med selve bølgen. 

Så jeg har derfor tegnet opp dette diagrammet og forklarer under hva hver linje betyr.

Så for å forklare begynner jeg på den nederste linjen og forklarer oppover.

1. Denne strikkes kun en gang for å komme i gang med bølgene. Enkelt forklart er dette 10 kast med en strikket rett maske i mellom hver og du vil på denne måten få starten og ha 19 masker på bølgen.

2. Strikkes rett bortover alle 19 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 19 masker vrangt.

3. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 13 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 17 masker.

4. Strikkes rett bortover alle 17 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 17 masker vrangt.

5. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 11 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 15 masker.

6. Strikkes rett bortover alle 15 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 15 masker vrangt.

7. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 9 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 13 masker.

8. Strikkes rett bortover alle 13 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 13 masker vrang.

9. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett sammen og 1 kast = 19 masker.

Så skal omgang 2 til 9 gjentas til du har ønsket lengde på bolen eller ermene som du ønsker.

#strikking #strikk #ganni #bølge #bølgegenser #anettopheim #Forklaring 

GANNI the julliard mohair bow pullover / Lavendelgenser

Reklame

Så var tiden kommet til å dele siste forsøk på den så langt siste oppskrift i Ganni genserne. Som sagt er dette den siste jeg har sett så langt som det er kommet oppskrift på og oppskriften er også denne gangen laget av Anett Opheim. Du finner oppskriften ved å gå inn her.

Men på grunn av min fasinasjon av Børste Alpakka for tiden, ønsket jeg å prøve en variant i dette garnet sammen med Silk Mohair. Jeg hadde liggende noe garn hjemme og med å kjøpe til noen nøster til fikk jeg altså denne av pinnene og slanket garnlageret litt igjen ( hater å ha rester med mye garn og ikke få brukt det ) . Pluss dette er jo også første kombinasjon som jeg selv ikke synes klør og jeg KLØR av det meste. 

Opprinnelig er ikke dette garnet brukt i oppskriften, men det har jo funket bra på både Ganni Fingenser og Ganni Høstegenser så derfor tenkte jeg det ville fungere her også. I oppskriften er den strikket på pinne 12, men jeg synes det blir litt vel løst strikket med så stor pinne. Derfor har jeg brukt pinne 7 på vrangbord og hals mens på resten 9, det gir en strikkefasthet på 10 masker over 10 cm.

Jeg la også opp til den største størrelsen som på grunn av mindre pinner gir en ett ferdig produkt av minste størrelse. Ønsker du derfor den største størrelsen vil jeg anbefale å legge opp til største størrelse og bruke pinne 8 og 10. Selv strikket jeg en vrangbord på armene over 10 omganger da jeg liker de litt lengre, pluss så strikket jeg 5 pinneved vrangbord på bolen før at den ikke skulle få sjansen til å rulle opp. Bortsett fra dette fulgte jeg oppskriften slik Opheim har skrevet den, med ett lite unntak av at jeg ikke lagde splitt bak rett og slett for jeg liker ikke slik åpen rygg.

På denne størrelsen går det med 5 nøster Børstet Alpakka og 2 nøster Silk Mohair, skal du strikke en størrelse større renger du ett nøste til av hver sort. Fargen jeg har brukt er Pudder Rosa i Børste Alpakka med kode 4602 og Pudder Rosa i Silk Mohair med kode 3511.

Måten bærestykke er strikket på ser det i grunn ut som solstråler på en fin sommerdag. 😊

#genser #minmote #drømmestrikk #strikking #ganni #lavendelgenser #sandnes

The little black sweater

Den lille sorte har vi alle hørt om, men den er jo egentlig sett på som en kjøle som passer til de fleste anledninger. Men helt ærlig passer det jo også supert med en sort fin genser som også går til det meste av hva du har i garderoben.

Så hva med en Ganni inspirert høstgenser i svart, som sagt har du en genser til de fleste anledninger pluss at det er en kosegensere å ha på seg. Genseren er både kul og trendy og siden den er strikket på tykke pinner føles den også veldig lett på. Genseren passer perfekt til både jeans og skjørt, alt etter hva du føler for å ha på deg når du står opp av sengen.

Jeg har strikket denne etter oppskrift fra Anett Oppheim sin Kristianes Høstgenser, i oppskriften hennes får du oppskrift på to størrelser; small og medium/large. 

Min genser her er i en størrelse small, men det er strikket på ekstra 5 cm på armene og en ekstra Y i lengden på bolen etter ønske. Garnet er Brushed Alpaca Silk fra Drops og det går med ca. 12 nøster på denne når du strikker sånn som meg her med 3 tråder i tykkelse.

#strikk #strikking #minmote #anettopheim #ganni #sort #svart #black #høstgenser #genser

Blågrå ganni The Julliard Mohair Pullover genser.

Den originale Ganni genseren med det fantastiske og munnfulle navnet GANNI THE JULLIARD MOHAIR PULLOVER GENSER koster alt fra 4100 og opp til 4600 avhengig av hvilken butikk du besøker. Litt vel stiv pris for en maskin og masseprodusert strikka genser spør du meg, men det er jo opp til hver enkelt. 

I strikkeverenden går denne under navnet Kristianes Høstgenser og er designet av Anett Opheim. Personlig synes jeg dette er den fineste av alle genserne hun har laget oppskrift til og skulle jeg selv ha hatt en Ganni hadde valget falt på denne.

Min høstgenser som nå har funnet sin rettmessige eier blant to søstre på Jessheim (deler en i følge mammaen) er strikket i en tråder børste alpakka og en tråd silk mohair. Det går med de. 5 nøster børstet alpakka og ca. 2 nøster silk mohair. 

Eier ønsket opprinnelig at den skulle strikkes i lysblå fra drops sitt Air garn, men som dere helt sikkert vet har jo det garnet vært umulig å få tak i over hele landet.

Så derfor er denne strikket i lys blågrå kode 6220 fra børstet alpakka og blåmelert kode 5835 fra silk mohair. Jeg har strikket denne i en størrelse large og min strikkefasthet stemmer overens med oppskrift i denne varianten. Er du i tvil om du må gå ned eller opp en pinnestørrelse vil jeg anbefale dere å strikke en liten prøvelapp.

#ganni #kristianeshøstgenser #høstgenser #høst #genser #minmote #anettopheim #blå

Ganni-bølgen er ikke riktig over ennå.

Helt ærlig trodde jeg snar gannibølgen snart var over, men så feil kan en ta. Genserne er fortsatt populære og strikkes som varmt hvetebrød, meg selv inkludert. Å hvorfor skal vi ikke strikke de, genserne er jo ganske så fine og i tillegg koster de jo kun rundt en fjerdedel å få den strikket opp mot hva originalen koster.

Min siste ganni så langt i rekken, ble en knall rød bølgegenser som har funnet sin ny eier på Gjøvik. 

Jeg har fulgt oppskriften så å si til punktene, med unntak av fellingen. Der har jeg som alle gangen før funnet min måte å gjøre det på da forklaring i oppskrift er så som så. 

Genseren er strikket i tre tråder brushed alpaca silk fra drops og i størrelse small går det med 14 nøster tilsammen.

#ganni #kristianasbølgegenser #bølgegenser #anettopheim #minmote #rød #genser

Når feil rettes opp på nok en bølge.

Etter at hodet virkelig ikke var med på forje hvite bølgegenser klarte jeg å få ferdig en ny genser i naturhvit størrelse large. Mottaker ble også veldig fornøyd så da kan jeg si meg selv fornøyd også. Selv om forje "feil" strikk egentlig fikk en fin slutt ved å finne sin nye eier i Namsos, så aldri så gale at det ikke er godt for noe. ☺

Denne bølgen er også strikket i 3 tråder Brushed Alpaca Silk men i fargen natur med nr. 01 og jeg brukte 14 nøster på denne. 

#strikking #knitting #minmote #anettopheim #ganni #bølgegenser #Kristianesbølgegenseren #drops 

Noen ganger er ikke hodet helt med!

Er det mulig var første tanke når jeg var kommet halvveis på denne bølgegenseren. Jeg skulle strikke den i størrelse large, men klarte på ett eller annet vis å strikke den i small/medium......hodet er virkelig ikke med bestandig. 

Men den fikk seg jo en ny eier denne også og ble sendt til Bergen, Så jeg kan jo egentlig ikke klage over det. Jeg får heller tenke nok en lykkelig eier går rundt med den berømmelige ganni inspirerte bølgegenseren. 😉

Den er strikket i trippel tråd Brushed Alpaca Silk fra Drops på pinner 8 og 9 og det går med 12 nøster i denne størrelsen.

#strikk #strikking #ganni #bølge #bølgegenser #genser #minmote #hvit #natur #anettopheim 

Garn alternativ til Ganni gensere

Reklame

Er du som meg har du ikke kunne unngått at den nye trenden innen strikking er Ganni og det har kommet flere oppskrifter med inspirasjon på disse genserne. Du har fingenseren,  høstgenseren, bølgegenseren, lavendelgenseren, hybridgenseren, 2 bølger osv osv....

Problemet med at disse genserne har tatt av er jo at garn produsentene faktisk ikke klarer å produsere nok garn til alle som vil strikke. Selv har jeg nå prøvd ut to alternativer og tenkte også å dele med dere her hva genserne kan strikkes i. Opprinnelig brukes det drops air fra Garnstudio, men dette garnet er litt vanskelig å få tak i. Noen farger er å få tak i nå mens andre ikke er å få tak i før nesten juletider.

Men iallefall som utgangspunkt på Anett Opheim sin oppskrifter; Bølgegenser, Kristianes fingenser, Kristianes høstgenser og lavendelgenseren kan disse strikkes i følgende alternativer. 

  1. To tråder Air fra Drops garn.
  2. En tråd Air og en tråd Brushed Alpaca Silk fra Drops garn.
  3. To tråder Børstet Alpakka fra Sandnes garn.
  4. En tråd Børstet Alpakka og en tråd Silk Mohair fra Sandnes garn.
  5. To tråder Påfugel fra Dale garn.
  6. En tråd Påfugel fra Dale garn og en tråd Silk Mohair fra Sandnes Garn.
  7. En tråd Påfugel fra Dale garn og en tråd Brushed Alpaca Silk fra Drops garn.
  8. Tre tråder Silk Mohair fra Sandnes garn.
  9. Tre tråder Brushed Alpaca Silk fra Drops garn.
  10. To tråder Myk fra Sandnes garn.
  11. En tråd Myk og en tråd Silk Mohair fra Sandnes garn.
  12. En tråd Pus fra Du Store Alpakka.

Med disse variantene av garn vil kostnadene på selve garnet komme på mellom 400 og 700 avhengig av type garn, størrelse og eventuelt ekstra lengde. Så strikker du selv eller om du får noen til å strikke den for deg mot litt betaling vil du uansett komme billigere ut en hva Ganni selv tar for genser 4 400 kroner!

Air fra Drops, pris per nøste 49 kroner;

Børstet Alpakka fra Sandnes, pris per nøste 79 kroner;

Påfugel fra Dale garn, pris per nøste 69 kroner;

Silk Mohair fra Sandnes garn, pris per nøste 125 kroner;

Brushed Alpaca Silk fra Drops, pris per nøste 29 kroner;

Myk fra Sandnes garn, pris per nøste 89 kroner;

Pus fra Du Store Alpakka, pris per nøste 89 kroner;

Med dobbel tråd variant blir den ekstra god og varm, en tråd av to forskjellige tråder blir den litt lettere og med tre tråder blir den veldig lett å ha på. 

Så her er det egentlig bare å finne den eller de fargene en synes passer sammen og sette igang. Selv skal jeg snart i garn med den min 3 variant nemlig høstgenseren.

#Ganni #Bølgegenser #fingenser #høstgenser #strikking #knitting #garn #drops #air #Garnstudio #Sandnes #Alpaca #alpakka #mohair #Dale #Påfugel #myk #pus #dustorealpakka

Kristianes fingenser

Etter å nå ha strikka to stykker av den berømmelige bølgegenseren var turen kommet til å strikke Ganni genser nummer to. Så her er da resultatet min variant av fingenseren. Denne er strikket til ei på jobb som bare elsker fargen rosa, så da måtte den bare strikkes i duse rosa farger.  Jeg har brukt en tråd Pudder rosa Børstet Alpakka fra Sandnes garn 5 nøster med kode 4602 og en tråd Pudder rosa Silk Mohair fra Sandnes garn med kode 3511 2 nøster.

Størrelsen er en S/M i antall masker men er strikket i en slags mellom ting mellom minste og største størrelse i lengde. Jeg har fulgt oppskriften sånn som den står ellers og har brukt pinne 8 på vrangborder og pinne 9 på selve genser.

Målene er slik som dette;

  • Overvidde 48 cm målt flatt og 96 cm vist målte rundt.
  • Hel lengde ca. 60 cm.
  • Armer målt fra under der du deler arma i to ca. 46 cm.

Frempartiet som dere ser har hullmønster hele veien, armene er med en enkel råd hullmønster resten er vrangstrikk og selve ryggen er i enkel rettstrikk uten noe hullmønster.

#ganni #minmote #strikking #Kristianesfingenser #fingenser #rosa #pink #pudder #Sandnes 

Hvite bølger som passer til en kald vinter

Så etter forje bølgegenser som jeg strikket, skrev jeg en del om dette med disse fellingen. Det førte til at jeg fikk 5 eller 6 oppdatere oppskrifter fra designeren av genseren! Det litt komiske med dette at selv om det sto noen forandringer i hver, står det fortsatt ikke bedre forklart når det gjelder fellingene.

Men det kom flere ønsker på ganni gensere etter den røde og derfor genser nummer to strikket i fargen natur i garnet Børstet Alpakka nummer 1012. Jeg gikk derfor på med friskt mot nok en og brukte her den siste oppdateringen jeg hadde fått og mine notater fra forje.

Denne er strikket i størrelse S/M på pinner nr. 8 og 9 og det gikk med ca. 10 nøster med denne garntypen. Opprinnelig står det i oppskriften at den skal strikkes i drops air dobbel tråd, jeg har brukt dobbel tråd i alpakka også. 

Målene er ca. 60 cm. på armen, 100 cm. i overvidde og hel lengde er ca. 56 cm. Dette stemmer så å si med oppskriften selv med annet garn og forskjell fra den rød til denne er det ikke strikket på noen ekstra bølger.

Frempartiet består av bølger, vrangstrikk og perlestrikk, ryggen består at vrangstrikk og perlestrikk og armen består av vrangstrikk og en enkel rad med bølger.

#strikking #bølge #genser #bølgegenser #anettopheim #ganni #idashobbykrok #minmote #drops #kristianesbølgegenser #sandnes

En knallrød bølgegenser

Da var tiden kommet for at jeg også skulle strikke en av høsten store favoritter, bølge genseren. Jeg skal faktisk være helt ærlig å si at jeg ikke viste om jeg kom til å strikke den, begrunnelsen for det var rett og slett alt jeg hadde sett inne på Strikkesia på Facebook om den. Daglig er det en og opp til flere som skriver frustrerende innlegg eller spørsmål om selve oppskriften og kommenterer at oppskriften ikke er den beste. Slik jeg tolker innleggene er det fellingen fra armhull og opp til halsen flest har stått fast på. 

Men etter en lengre samtale med Bodil, ble det til at jeg skulle strikke en allikevel. Om det var Bodil sitt ønske om en utstillingsmodell eller min nysgjerrighet på genseren som overtalte meg mest er vanskelig å si, kan nok mest sannsynlig si det var en blanding. Saken er nemlig slik at når noe jeg ser mange sliter litt/mye med en oppskrift får jeg lyst selv til å strikke en, kun for å se hvor vanskelig det kan være å få den til. Gleden av å få til noe til slutt og mestringsfølelsen er jo kjekk å ha når noe har vært utfordrende. 😀

Oppskriften er det Anett Opheim som har skrevet og oppskriften hennes finner dere her visst dere ønsker å prøve på en. Genseren er opprinnelig strikket i dobbel tråd med Air fra Drops, dessverre har ikke dette garnet vært og oppdrive på en stund så derfor ble det til at jeg har strikket min i Brushed Alpaca Silk fra Drops. På dette garnet brukte jeg tre tråder for å få rett strikkefasthet. 

Genseren strikkes på pinner 8, 9 , 10 alt etter hvilken størrelse du går for og den kan strikkes i alle regnbuens farger, men jeg har strikket min første i Rød 07. (Skriver min første da jeg har lovet å strikke den til flere. 😉 )

Jeg har strikket størrelsen M/L og jeg strikket på en ekstra bølge både på bolen før armhull og på armene før fellingen. Det gikk med ca. 350 gram garn.

Vel så for å fortelle litt om strikkingen undeeveis;

Spørsmålet var jo; er den umulig å strikke eller lar oppskriften seg løses? Anett Opheim har selv sagt at du kan kontakte henne visst du står fast, men jeg er litt slik laget at dette skal jeg løse selv. (Tenker vel egentlig at når jeg kjøper en oppskrift skal det ikke være behov for å kontakte designer for hver felling jeg skulle stå fast på!) 

Så jeg satt igang med friskt mot! Starten på bolen gikk greit, ingen problemer som dukket opp under inndeling på første omgang til hva frem og bakstykke er eller selve starten på bølgene. Etter avtale strikket jeg også som sagt på en ekstra bølge før jeg delte inn av ved armene.

Men nå kom jeg da altså til den delen hvor de fleste har stått fast, i oppskriften står hennes antall masker som skal felles og hvor mange hull hver bølge ca. skal ha! Da dukker mitt OCD/pettimeter opp, jeg skal ha ting likt på hver side og for meg er det derfor nøye med antall masker og hull. For å løse dette på fremstykke ble det derfor til at jeg noterte pinne for pinne (har tatt vare på dette til neste genser). Holder en hodet kaldt og leser nøye pluss litt egen fantasi går fellingen opp til slutt. 

Vel nå var jeg igrunn ferdig med den delen av oppskriften som skulle gi noen utfordringer og jeg så herfra for meg at resten skulle gå lett som en plett! Men den gang ei, for fellingene på bakstykke stemmer ikke med lengde på fremstykket visst du følger oppskriften, derfor måtte det til litt egentenking til her også. Men jeg fikk løst det greit og fra her ble da resten greit seiling. Halsen og armen var bare å følge oppskriften rett frem og monteringen med å sy sammen ga ingen utfordringer. 

Frempartiet består av bølger, vrangstrikk og perlestrikk, ryggen består at vrangstrikk og perlestrikk og armen består av vrangstrikk og en enkel rad med bølger.

Jeg skulle gjerne delt forandringen mine for fellingene, men siden det er en kjøpe oppskrift kan jeg ikke skrive så mye mer en dette om det. Men jeg kan vel si så mye som at jeg ikke anbefaler denne genseren til en nybegynner.....

#strikking #bølge #genser #bølgegenser #anettopheim #ganni #idashobbykrok #minmote #drops #kristianesbølgegenser

Rubygenser

Så forje torsdag kom det et såkalt hasteoppdrag inn. Drømmestrikk på Futura ønsket å få strikket en utstillingsmodell av Anett Opheim sitt nye design Ruby.

Rubygenseren er en lett oversized, god og myk genser med et kult rubin mønster på for- og bakstykke. Ermene er strikket i glattstrikk og vrenges før de syes på, men man kan også velge å ha glattstrikken ut om man synes det er finest.

Genseren er trendy med struktur og hullmønsteriller. Denne passer like fint til ett skjørt som til ei bukse.

Oppskriften finner dere ved å følge denne linken HER.  I oppskriften til Anett Opheim står det at den skal strikkes på pinner 6 og 8 med dobbel tråd Fearytale fra Du Store Alpakka, dette gir en strikkefasthet på 12 masker over 10 cm.

Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke og med samme pinner, men med unntak av garntype.

Jeg har strikket denne genseren i dobbel tråd Air fra Drops. Fargen jeg brukte etter ønske er mellomgrå med kode 04, vi syntes begge denne fargen var fin til genseren. Bestiller du oppskriften får du den i to størrelser, XS-S og M-L, min er strikket i størrelse M-L og måler som følgende;

  • Hele lengde 60 cm.
  • Erm lengde 50 cm.
  • Overvidde 115 cm.

#strikking #minmote #Ruby #rubygenser #drops #air