Babyteppe strikket

ABC Baby Teppe

Har du sett noen så enkelt med likevel så fin som dette teppe. Jeg synes iallefall dette dette er nydelig, før har jo hjerteteppe vært en favoritt, men nå tror jeg det må vike plass for dette.

ABC Baby Blanket er en oppskrift av Jenny Williams og rettigheten til teppe tilhører Knit Picks, men Jenny Williams har familie i Norge og syntes det hadde vært gøy om teppet slo ann i Norge også (jeg vet finnes de som allerede har lagt sin elsk på det og laget det). Men jeg vet også mange Så gjerne ønsker oppskrifter på norsk og derfor har jeg fått lov å oversette oppskriften og dele den her på bloggen. Oppskriften er gratis inne på Ravelry og kan lastet ned her, men der er den foreløpig kun på engelsk.

Jeg brukte teppe som det forsøksprosjekt på det nye garnet Spøt fra Sandnes i en av mine favorittfarger petrol. Teppet er egentlig veldig greit å strikke pluss det blir veldig mykt og godt til å ligge å kose på. Garnet er også så varmt at det varmer godt en liten kropp om en ønsker å bruke det ute på tur i norsk vintervær.

Teppet har som det ligger i navnet en A, B og C i seg, men den har også to byggeklosser, ett hjerte, en and og en stjerne og en seilbåt i seg. Så her er det noen for de fleste små å like. 😀

Størrelse; ca. 70 x 70 cm.

Garn; 6 nøster Spøt fra Sandnes eller annet garn som gir ca. 19 masker over 10 cm.

Pinner; rundpinne nummer 4 på 60 cm.

Hele teppet er strikket frem og tilbake fra start til slutt. Jeg løfter også av første maske på hver omgang som om jeg skulle ha strikket den vrangt, dette for å få en fin kant og ikke få en kant som ser ut som mange knuter.

Teppet består av 9 ruter diagram, du kan jo selvfølgelig velge selv hvor du vil ha vert mønster men i oppskriften til Jenny Williams ser det slikt ut.

Selve ruten i diagrammene strikkes slik;

  • Hvit rute (tom rute) strikkes rett på fremsiden og vrang på baksiden.
  • Rutene med prikk i strikkes vrangt på fremsiden og rett på baksiden.

Oppskrift;

  • Legg opp 153 masker på pinne 4.
  • Strikk 12 riller (24 pinner med kun rettstrikk)
  • Strikk diagram 12 masker i riller, diagram C, 12 masker i riller, anden, 12 masker i riller, nederste byggestein, 12  masker i riller. Fullfør må disse diagrammer og bestandig strikk riller over de 12 maskene på de 4 partiene.

  • Når nå diagrammet på C, and og nederste byggestein er ferdig strikker det på nytt 12 riller over hele arbeidet.
  • Strikk så nå likens på nytt som med diagrammenen, men bruk nå diagram seilbåt, B og stjerne.

  • Når disse diagrammer er ferdig strikkes det på nytt 12 riller over alle masker.
  • Strikk så nå likens på nytt som med diagrammene, men bruk nå diagram øverste byggestein, hjerte og A.

  • Strikk så 12 riller over alle maskene og fell løst av. 
  • Fest alle tråder og damp det lett uten å presse ned rillene. 

#babyteppe #vognteppe #baby #teppe #abc #babyblanket #blanket #spøt #sandnes

Hjerteteppe til en liten prins

Jeg har sett mange har strikket hjerteteppe til tidligere og jeg hoppet vel på den bølgen noe sent. Men etter å ha strikket dette i rosa måtte jeg bare prøve meg på ett i lyseblått også.

Dette teppetrenger er strikket i baby merino fra drops med fargekode 24 lys himmelblå og jeg strikket hele teppet på en rundpinne nr. 3,5 Teppet mitt måler ved dette garnet og med litt tykkere finner ca. 75 x 75 cm. Jeg brukte litt over 5 nøster på dette teppe.

Oppskriften er opprinnelig fra QuilteHuset og etter at jeg sendte de en mail om spørsmål om jeg hadde tillatelse l å dele oppskriften på bloggen; fikk jeg svaret ja. Så her under finner dere oppskriftene.  Selv er jeg nok litt for opptatt med symmetri, derfor forandret jeg en liten detalj på selve hjertet. Jeg syntes det ble bedre når hjertet ble likt på begge sider, men dette velger du selv visst du vil strikke teppet. Jeg deler under oppskriften diagrammet på hjertet som jeg selv brukte med den lille endringen.

Det er 10 riller på begynnelsen og slutten, 10 masker med rillestrikk i hver side, 5 riller mellom hver rad med hjerter og 5 masker med rille strikk mellom hvert hjerte i bredden.

#hjerte #strikking #baby #babyteppe #teppe #lyseblått #blått #blå #vognteppe

Hjerteteppe til ei prinsesse

Fikk her om dagen spørsmål om jeg kunne strikket ett babyteppe te ei venninne, hun hadde falt helt for ett teppe med mange hjerter på. Teppet er strikket i kun en farge og med rett og vrangmasker, tilsammen har det seks hjerter i bredden og syv hjerter i lengden. Teppet vil måle litt forskjellig fra hva garn og pinner du bruker og du kan selvfølgelig lage det bredere og lengere visst du ønsker ved å legge til 30 masker i bredden og strikke så langt du selv måtte ønske.

Jeg strikket dette teppe i baby merino fra drops med fargekode 05 lys rosa og jeg strikket hele teppet på en rundpinne nr. 3. Teppet mitt måler ved dette garnet ca. 65 x 70 cm. Jeg brukte litt over 5 nøster på dette teppe.

Oppskriften er opprinnelig fra QuilteHuset og etter at jeg sendte de en mail om spørsmål om jeg hadde tillatelse l å dele oppskriften på bloggen; fikk jeg svaret ja. Så her under finner dere oppskriftene.  Selv er jeg nok litt for opptatt med symmetri, derfor forandret jeg en liten detalj på selve hjertet. Jeg syntes det ble bedre når hjertet ble likt på begge sider, men dette velger du selv visst du vil strikke teppet. Jeg deler under oppskriften diagrammet på hjertet som jeg selv brukte med den lille endringen.

Det er 10 riller på begynnelsen og slutten, 10 masker med rillestrikk i hver side, 5 riller mellom hver rad med hjerter og 5 masker med rille strikk mellom hvert hjerte i bredden.

#hjerte #strikking #baby #babyteppe #teppe #rosa #vognteppe