Oslolua

Reklame | Drømmestrikk på Futura, PetiteKnit og Sandnes Garn.

Høsten er kommet og her i byen regner det vel sikkert ikke noe mer enn andre plasser i landet, men jeg skal innrømme at jeg drømmer meg tilbake til Kreta, strand, sol og blått hav så langt øyet kan se.

Hvordan jeg som er en frossen sjel kan være født i ett land som Norge har jeg lurt på flere ganger enn en, men det er nå en gang slik og da må en kle seg deretter.

Vel, nå selv om jeg fryser lett er jeg ikke den som bruker lue på så veldig mange dager i året. Men siden Drømmestrikk flyttet lokaler trenges det litt flere luer til utstilling i butikken og som første lue denne høsten falt smaken på Oslolua eller Oslohuen som den heter på dansk fra PetiteKnit.

Opprinnelig er luen strikket i dobbelt garn Arwetta Classic fra Filcolana som er ett dansk garn, som opprinnelig er laget for myke, slitesterke barneklær. Dette garnet har Drømmestrikk så langt ikke fått inn, så derfor ente jeg opp med å bruke Tynn Merino fra Sandnes. Dette garnet passer perfekt til selve oppskriften og strikkefastheten som de skriver i oppskriften sin: 22 masker med dobbel tråd på pinne 3,5.

Lua er å få tak i i fire størrelser; barn, junior, dame og herre.

Luen er strikket i kun glattstrikk og selve vrangborden er brettet tredobbelt så med andre ord skal du slippe å fryse på ørene med denne på hodet.