Bli med på den årlige strikkedugnaden.

Reklame | Kirkens Bymisjon, Dale Garn Drømmestrikk og Life Kristiansund.

Vel, da er vi kommet til høsten og her regner det som bare det og livet føler liksom ikke like lyst ut nå som jeg er hjemme fra Kreta. Men hverdagen venter og da er også strikkingen i gang igjen. Vel, den har jo egentlig hvert med på sommerferie den også men mer om det senere. Først selv om jeg vet jeg er litt sent ute tenkte jeg å skrive litt om oransje skjerfet dugnaden i år også.

Selv om jeg vet fristen for når skjerfene skal samles inn snart er ute, er det fortsatt mulig å få ferdig ett skjerf til om du tar og følger en helt enkelt oppskrift. Alle skjerf som strikkes i år kan du levere til Kirkens Bymisjon innen fredag 12 oktober. For i anledning årets TV-aksjon til inntekt for Kirkens Bymisjons arbeid for et varmere samfunn, er tanken at vi over hele landet skal vi kle Norge med hjemmestrikkede oransje skjerf. Når du har levert ett eller flere om du har tid og lyst, tar Bymisjonen med seg de oransje skjerfene ut i gatene over hele Norge noen dager før årets TV-aksjon som går av stabelen 21. oktober 2018 til inntekt for Kirkens Bymisjon.

Oransje skjerf får du kjøpt hos flere garnbutikker rundt om i landet og det går med mellom fire til fem nøster i ett skjerf, kanskje bare to eller tre om du strikker en varm hals istedenfor ett langt skjerf.

Nøstene ser slik som dette ut og har #oransjeskerf på seg.

Så langt i år vet jeg at du har kunne og fortsatt kan få tak i garn hos i alle fall Drømmestrikk på Futura her i byen og jeg vet også at Life har hatt garnet da det er her jeg har handlet garnet i år og dermed levert mitt tilskudd der i år.

Jeg synes fortsatt hele tiltaket er topp, men jeg er fortsatt ikke helt enig i at alle trenger å gå med ett likt skjerf, så selv om jeg ikke kan gjøre så mye med fargen på garnet kan jeg i det minste lage ett annet mønster i ny og ned. Denne gangen tok jeg med meg Lexie ut og tok et bilde av hun i det, tanken slo meg også da at en kan jo strikke en hundgenser også av dette garnet muligens? Ide til neste års dugnad med andre ord. 🙂

Så om du bestemmer deg for at du ønsker å bidra til årets dugnad rekker du det fint på en kveld eller to om du følger en helt enkel oppskrift som denne;

Størrelse:

One Size.

Plaggets må:

Ca. 20 x 140 cm.

Garnforbruk:

4 nøster med 50 grams nøster.

Strikkepinner:

Liten rundpinne nummer 6.

Strikkefasthet:

15 masker rillestrikk på pinne nummer 6 = 10 cm.

Oppskrift på Åpenhet:

Legg opp 30 masker på rundpinne nummer 6.

Strikk rett frem og tilbake (riller) til arbeidet måler ca. 140 cm, eller til det ikke er mer garn.

Fell av.

 

Dette er som sagt siden tiden snart løper ut det enkleste skjerfet du kan lage, men Bymisjonen tar i mot etter fristen også om du ikke skulle rekke det. Da havner det bare i pakken til neste år.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg