Noen ganger lurer på hva andre tenker……

Jeg har hatt dette innlegget i tankene en god stund nå, lengre enn jeg kan husk faktisk men jeg har håpet at dette var noe jeg ikke trengte å si.

I dag var i jeg i ett møte med en ny samarbeidspartner i forhold til mønstrene mine, hun som eier butikken var interessert i å selge mine oppskrifter på butikken hennes. Dette er jo bare kjempegøy for meg som designer og i tillegg er jo dette helt den rette måten for en som vil selge andre mønster rette veien å gå. Så dette møte var bare hyggelig og kjekt og jeg vil komme tilbake til det om det blir frukter av det.

Men det som overrasker meg er at hun som eier butikken forteller om at det finnes kunder som kommer til henne og forteller at hun bare kan kopiere og selge mine mønster videre. Dette er ikke første gang jeg skriver om det, men det er første gang jeg skriver lengre om det da jeg synes dette er totalt respektøløst!!

Hva får andre til å stjele eller si at andre kan stjele noens design????

Copyright og Opphavsrett er til for en grunn;

  • Som designer får du copyright eller opphavsrett til et åndsverk automatisk i det du skaper et verk. Hvis en oppfinnelse, et design eller et varemerke har preg av noe nytt og originalt eller er et resultat av et skapende innsats, er det automatisk beskyttet etter åndsverksloven.

Min mønster som for eksempel som inneholder Kristiansunds fotballklubb KBK er min design og jeg har i tillegg kontaktet KBK (Kjetil Toresen) om tilltalelse for å bruke deres varmerke og logg. Dette er gjort i samarbeid med de slik at avtalen går på at oppskrifter selges via den/de butikken vi har avtale med og i tillegg så går det en god del av summen på mønstrene til KBK for å støtte klubben vår.

Foreløpig er det kun Drømmestrikk på Futura som har rettigheter til å selge mine mønster som omhandler KBK!!

COPYRIGHT ER COPYRIGHT! OPPHAVSRETT ER OPPHAVSRETT! SÅ DETTE ER NOE SOM ALLE OG EN HVER SKAL RESPKTERE!

Det er ikke lov å kopiere mønster fra bøker, hefter, magasiner, enkelt oppskrifter eller gratis oppskrift av mønster som ligger på nett uten at designer har gitt sin tillatelse til dette.

Så med andre ord skal du ikke gå til en butikk og bare be om en oppskrift sånn uten videre, ei heller si at de kan kopiere og dele ut og ikke kan du gjøre dette heller. Daglig kan man foreksempel lese på ulike sider på Facebook om folk som ber om å bli tilsendt oppskrifter.

Dette i seg selv å spørre er jo repsektløst selv visst en vet at dette er en oppskrift som ikke skal deles sånn uten videre, men værst er faktisk det at det finnes de som sier at jeg sender deg en PM med oppskriften jeg og alle andre som ønsker kan også kontakte meg på PM så kan jeg sende til dere også.

HVOR ER RESPEKTEN I DETTE?!?!

Vel, siden jeg har nå fått sagt alle mine tanker rundt dette skal jeg nå puste lettet ut og håper på at jeg ikke må gjenta meg selv ved en senere annledning. Jeg har fått ut det jeg trengte uten at noe skulle avbryte meg mitt i en setning og føler at som bør bli sagt er nå sagt.

Så bare for å avslutte;

Vær snill å RESPEKTER alle designere om de er små eller store, tenker vi oss alle om så er nok alle enige om at dette er det eneste riktige!

 

#strikking #copyright #opphavsrett #designer #rettigheter #KBK

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg