Heklet stolpe – en ekstra detalj

Fra dag en jeg begynte å strikke jakke og kofter trodde jeg at det fantes bare en måte å lage stolper. Jeg tenkte (vet ikke hvorfor, skjønner jo at stolper trengs) at når koften var ferdig var liksom prosjektet ferdig med unntak av å feste tråder, men den gang ei. Her er det da på tide å la symaskinen slippe til med noen sømmer, klipp arbeidet ved oppklippsmaskene i to, plukk opp masker til stolper og belegg og ta strikkepinnene fatt igjen. Å skal jeg være ærlig her så synes jeg denne delen er utrolig kjedelig og første gang også ekstremt skummelt – hva man lærer med tiden!

Men når jeg fikk høre om at man kunne hekle stolper istedenfor å strikke de, ja da måtte det prøves. Første prosjektet ble på Gretekofta og sannheten er at det er utrolig enkelt, går fortere enn å strikke de (syr du på bånd, slipper du også å strikke belegg) og til slutt så blir det en liten ekstra detalj på hele arbeidet – pluss at det gir litt mer hold i stoplene når du hekler de istedenfor å strikke de. 😉

Ved å hekle stolper får du også på en enklere måte telt antall masker som må mellom hver knapp. Jeg tar det antallet masker jeg har, trekker fra 3 masker til over og under første knapp, to masker for hver knapp og da sitter jeg igjen med det tallet som skal deles jevnt mellom hver knapp. Skal du da for eksempel ha 10 knapper deler du tallet på 9 da det vil bli 9 rom i mellom 10 knapper.

Når jeg hekler opp masker plukker jeg opp hver maske på stolpen i halsen og bunnen, på resten bruker jeg tanken hekle 2 eller 3 (litt etter hva du ønsker) og opp over en maske.

Som sagt fungerte Gretekoften som ett prøveprosjekt for meg på denne teknikken og jeg er frelst. Så her er nok den teknikken som for min del kommer til å bli brukt så å si på alle prosjekt fremover. Jeg har akkurat avsluttet en barnekofte og ideen er like fin her som på Grete

#strikking #hekling #stolper #grete #kofte #jakke #barn #voksen

6 kommentarer
    1. Kjempefint! Dette vil jeg prøve en gang!̈́
      Jeg har enda ikke turt p begi meg ut på knappe-prosjekter.. Synes klippedelen virker veldig skummel…

    2. Hei.
      Gratulerer med flott og interessant blogg.
      Vi spesialiserer oss på personlige baby gaver og vi vil gjære sponse din blogg med noe av våre produkter.
      Pledd.net kan sponse konkurranse eller Du kan bli Affiliated partner.
      Håper på et positiv svar.
      Hilse Arthur
      http://www.pledd.net
      pleddnet.blogg.no

    3. Skjønner hva du mener med skummelt ingrid, mem jeg kan love deg det går bedre enn hva du frykter. Pluss med heklede stolper går også den delen fortere. ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg