En liten Poppy

Sannheten er at selv om noe opprinnelig ikke finnes eller er laget oppskrift på før, er det ingen ting i veien for å lage det allikevel. Slik er situasjonen når det kommer til denne genseren. Venninna mi Bodil har selv strikket seg en poppy genser av Line Langmo og ønsket seg poppy til jentene sine også. Selv strikket hun til ene datteren i lilla, mens jeg strikket denne i rosa til den andre datteren.

Line Langmo sin Poppy finnes opprinnelig ikke i størrelser til barn, men hvorfor skal det stoppe en? Line Langmo har også kommet med en Pixie genser og det er denne vi tok som utgangspunkt. Pixie er strikket på pinne 7 og 9 med dobbel tråd, mens Poppy er strikket med enkel tråd på pinne 5 og 7.

For å få en genser som passer brukte jeg maskene og målene etter størrelse 8 år hos Pixie og denne passet perfekt til mottaker. Størrelsen ble noe sånn type 4-5 år sånn omtrent.

Pinner;

  • Settpinner nummer 5 og 7.
  • Rundpinne 5 og 7.

Garn;

  • 3 nøster med pink 4626.
  • 3 nøster rosa sløyfe 7619.

#strikking #minmote #drømmestrikk #barn #linelangmo

8 kommentarer
    1. Hei. Leser med interesse ditt innslag om genseren til barn. Vil strikke Pixiegenseren til ei på 8 år, men med 1 tråd. Hva bør jeg da følge av ÅR i oppskriften for at den skal passe? Velger da også pinner 5 og 7 som du skriver.
      Mvh Grethe Løvseth

      1. Hei !
        Jeg skal også strikke poppygenseren til 2 barnebarn på 2 år og ei som blir 7 til høsten. Tenker da og strikke str 6år og 10 år i Pixi. Hva tror du om det ? Er litt usikker.

    2. Grethe Løvseth: sånn når en ser litt på mål og slik i forhold til pixie genser i voksen og barnestørrelse er ikkje den største barn noe mindre enn den minste voksne, faktisk motsatt i Overvidde. Så jeg litt avhengig om din 8 åring er liten eller stor av vekst har jeg ville gått for enten oppskriften på den største barnegenseren til pixie eller small i voksen. Og så har jeg ville strikket lengden som vanlig til en 8 åring eller noe lengre om hun er stor for alderen.

    3. Hei. Jeg skal begynne med genseren i voksen str., er det lett å strikke den rundt, i stedet for frem og tilbake tror du?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg