Lider du Second Sock Syndrome? Du er ikke alene.

Dette er ett kjent syndrom blandt mange strikkere og slev om det i betegnelse sier sokker gjelder det er ikke bare for sokker. Enhver strikket gjenstand som vanligvis kommer i par er egentlig med innunder dette syndromet: sokker, votter, hansker, leggvarmere og ermer.

Jeg kjenner symptomene kommer over meg hver gang jeg skal strikket ett par, både før og under faktisk. De kommer oftes etter at jeg har avsluttet et sokkemønster jeg virkelig har lyst til å prøve eller ett nytt garn som vil gi mønster og struktur. Det klør i fingrene etter og begynne og gleden er stor for hver cm du kommer for du ser hvordan det blir, men gleden forsvinner fort når du skal strikke sokk nummer to…..!

Det er rart med det for strikking er jo min store hobby! Jeg vil glede meg over det! Så hvordan kan vi slå det dette syndromet? Vel jeg har gjort meg opp noen tanker, jeg kan ikke love at de virker eller at du finner gleden. Men jeg håper ved å skrive dette at jeg kanskje kan finne kuren for meg selv og få ferdig ett par…….muligens…..kanskje…….Vel, lov å håpe! 😉

Løsning #1;

Lage serie av flere single sokker? En kan jo kanskje strikke tre til fem forskjellige enslige sokker og deretter gå tilbake og strikk kompisene. På den måten strikker vi alltid noe annerledes og når andre runde kommer rundt vil det ikke føles like kjedelig.

Løsning #2;

Rett og slett legge opp til sokk nummer to med en gang og strikke den uten å legge det fra deg. Strikke! Strikke! Strikke! Tross alt er vi jo ikke ferdig med prosjektet før begge sokker er strikket, ikke sant? Hvis vi klarer å føle på at begge sokker er egentlig ett prosjekt, kan vi kanskje ha en bedre sjanse til å fullføre den andre sokken i god tid?

Løsning #3;

Forelske oss i det prosjekt vi holder på med. Selvfølgelig elsker vi jo allerede sokken vår (visst ikke hadde vi ikke begynt), men det gjelder å elske den fortsatt når det kommer til sokk nummer to. Ta den på deg og forestill deg alle de fantastiske tingene du kan ha på deg med den sokken.

  • Ville det ikke se bra ut med de vintage stil skoene? 
  • Ville det se super søt ut med en kjole? Ville de ikke vært perfekt til å ha i fjellskoene når du tenker det ut på vanrings tur etterhvert?

Vi må jo kunne avslutte den sokken. Den må få seg en kompis.

Løsning #4;

Trenger de egentlig å være et par? Jeg vet dette er litt fusk, men har det egentlig så mye å si? Hva om vi strikker en grå sokk med en rød tå, en lilla hæl og en krøllete mansjett? Kunne det være kompis være en grå sokk med lilla tå, en krøllehæl og en rød mansjett?

Når alt kommer til alt har det noe å si, ingen bryr seg vel igrunn om hvordan sokkene dine ser ut så lenge de har på deg sko? De ser jo verken hælene, mansjettene eller tærne? Og selv om de gjør det, hva så? Har de ett problem med det er vel dette helt ærlig deres problem og ikke ditt? 

Løsning #5;

 Magic Loop! Strikk begge sokkene samtidig ved å bruke to lange rundpinner.

Løsning #6;

Strikk to med engang ved å strikke mansjetten på sokk nummer en og så mansjetten på sokk nummer to, skaft på nummer en og skaft på nummer osv osv… På denne måten er begge ferdig omtrent samtidig og du slipper tanken på at det må strikkes en sokk til.

Kommer dere på flere forslag til å slå Second Sock Syndrome på? I såfall legg igjen en kommentar i kommentarfeltet, spent på høre om dere ahar flere og gode forslag. Ingen forslag er dumme og flere råd gir flere løsninger for oss alle. 😀

#strikking #sokker #syndrom #sss #ass 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg