Kjappstrikka drakt / Quick Knit Suit

Denne søte lille drakten er helt perfekt til en velkommen til verden gave eller alle andre anledninger også for den delen. Den er også super visst en trenger en gave litt fort, men likevel har lyst å strikke noe. Store prosjekt tar jo tid mens denne som det ligger i navnet er kjappstrikket. Derfor om du har en kveld eller to før den skal vies i gave skal dette gå greit. 

Drakten er fra Paelas Knits og oppskriften på selve buksen finner dere her. Det finnes utrolig mye fint inne hos Pealas og de har også nå kommet med ett skjørt i samme stil visst du skulle ønske en litt mere feminin drakt til babyen.

Første gang jeg strikket denne begynte jeg å strikke uten helt å lese oppskriften så altfor nøye, ikke at det er så veldig lurt men det kan gå litt fort i svingene innimellom. Selv oppdaget jeg “feilen” når jeg var ferdig med hele forstykket, men etter å ha gått litt i tenkeboksen valgte jeg å fortsette som jeg hadde gjort. Tenker også i etterkant at denne fint i grunn kan likså godt strikkes i enkel perlestrikk eller riller som dobbel perlestrikk slik det står i oppskriften.

“Feilen” jeg har gjort er å strikke enkel perlestrikk istedenfor dobbel perlestrikk. 😛

Jeg har strikket mine i ett av mine favoritt garn Merino ekstra fine fra Drops på pinne nr. 4.

Enkel perlestrikk;

  1. Strikk 1 maske rett og 1 maske vrang ut pinnen.
  2. Strikk vrang over rettmasken og rett over vrangmasken.

Repeter disse to pinnene hele veien.

Dobbel perlestrikk;

  1. Strikk 1 maske rett og 1 maske vrang ut pinnen.
  2. Strikk rett over rettmasken og vrang over vrangmasken.
  3. Strikk vrang over rettmasken og rett over vrangmasken.
  4. Strikk rett over rettmasken og vrang over vrangmasken.

Repeter disse fire pinnene til drakten er ferdig.

Rillestrikk frem og tilbake;

  1. Alle maskene på pinnen strikkes rett hele veien.

Rillestrikk mens en strikker rundt;

  1. Strikk rett over alle maskene hele veien.
  2. Strikk vrang over alle maskene hele veien.

Gjenta disse to hele tiden til du er ferdig.

Denne er strikket i størrelse nyfødt ca. 0 – 6 måneder i fargen Rød med fargekode 11.

Mens denne er strikket i størrelse baby ca. 6 – 12 måneder i fargen Stålblå med fargekode 14.

#strikking #kjappstrikkadrakt #paelas #merinoull #minmote #baby #nyfødt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg