Hvordan finne ut størrelse på sokker?

Har du norn ganger strikket sokker og ikke helt visst hvilken størrelse du skal strikke? Vel, du er ikke alene! Værst er det når du tenker at jeg skulle hatt ett par sokker og gitt i gave, du kan liksom ikke bestandig gå å måle på foten til den personen.

Selvfølgelig kan det være gøy å strikke sokker for de finnes jo i alle mulige mønster og teknikker. Men mange spørsmål kan dukke opp om du ikke har oppskrift i den størrelsen du vil strikke eller kanskje spesielt visst du strikker ut fra egen fantasi!

  • Hvilken garnsort skal passer til prosjektet?
  • Hvilken pinnestørrelse bør jeg bruke?
  • Hvor mange masker skal jeg legge opp?
  • Hvor langt trenger jeg å strikke selve leggen?
  • Hvor mange masker skal det være over selve hælen?
  • Hvor lang skal jeg strikke foten før jeg feller av til tær?

Det finnes sikkert mange flere spørsmål også, men det er disse jeg kommer på i farten.

Så gleden er jo da stor når en finner svar på spørsmålene en har og tabellene under her gir deg de fleste svar som du trenger. 😀

 

Tabell for sokker strikket på pinner 2,5-3;

Tabell for sokker strikket pinne 3,5;

 

23 kommentarer

Siste innlegg