Spørrerunde #1

En stund nå har jeg fått flere som har spurt om de samme tingene, så derfor tenkte jeg at jeg kunne svar på det i ett felles innlegg. Så for å ta det fra toppen av spørsmålslisten (for se hvor langt jeg kommer idag).

Må man strikke frem og tilbake selv om oppskriften sier?

Nei, dette er ingen nødvendighet! Ja, mange oppskrifter sier legg opp så mange masker og strikk frem og tilbake til arbeidet måler x antall cm. Dette kan du fort se på enkelte av de populære oppskriftene nå, slik som Rubygenseren, Fingenser, Høstgenser, Skappel og Janneckegenser. Men virkeligheten er at det ikke finnes noen problemer med å strikke rundt på de fleste av de.

Saken er at du bare legger sammen maskene på fremstykke og bakstykket og legger opp det antallet på en rundpinne. Er det forskjell på teknikken på frem og bakstykket legger du bare inn en merketråd ved hver side. Så er det bare å strikke rundt hele veien opp til ermene skal settes på eller du må dele for å lage ermhull.

Hvordan vet du når du skal dele en genser i frem- og bakstykke for å lage hull til ermene?

Dette er egentlig en veldig grei sak og det løses enklere enn du tror. Saken er at visst du velger å strikke rundt slik som jeg beskrev over på spørsmål en for å så dele til frem- og bakstykke er at du strikker ermene første. Når de er ferdig måler du hvor bred armen er helt øverst slik som dette;

Så ser du i oppskriften hva som står der om hel lengde, dette gjelder om der en en genser, dress eller jakke. Står det for eksempel at hel lengde er 60 cm, måler du da armen og eksepeltvis måler den 20 cm. Nå ser du de målene du trenger og da trekker du fra 20 cm på hel lengde og endel opp med 40 cm. Så altså her må du dele til ermhull når bolen måler 40 cm, du kan jo selvfølgelig strikke den kortere eller lengre, men saken er at du vet nå hvor arbeidet skal deles. 

Er det mulig å gjøre om en oppskrift fra genser til kofte eller motsatt?

Ja, dette er fult mulig. La oss si at du har oppskrift på ei kofte og du ønsker genser. På en kofteoppskrift står det gjerne at du skal legge opp 5 masker ekstra som det skal klippes i når du er ferdig. Ønsker du d en genser kutter du bare ut de maskene og så trekker du fra 1 maske på selve opplegget. Dette er for t mønsteret skal bli likt rundt, på ei kofte er det slik at du begynner og slutter med samme maske i mønsteret, mens på en genser skal du ikke dette.

Skal du gjøre om en genser til jakke, gjør du motsatt som over, legger til en maske i opplegget for at du skal få begynne og slutte på samme plass i mønsteret og legger til 5 masker som blir oppklipsmaskene. 

Strikker du ermene frem og tilbake eller rundt?

Ja, det gjør jeg så å si på alt selv om jeg må strikke på settpinner hele veien opp. Skal jeg være ærlig tenker jeg at hvorfor strikke frem og tilbake når noe kan strikkes rundt? Dette går jo litt under det samme som bolen, men poenget er jo at ved å strikke rundt kommer en unna med å strikke rett før det meste. Ikke det at jeg har noe i mot å strikke vrangt, men skal jeg strikke mønster er jeg ikke den beste på å strikke med flere farger på vrangen. Jeg får det til på et vis, men liker det best når det går rettveien. 

I tillegg så slipper en unna med alle disse sømmene, kanskje spesielt visst det er tykt garn. Jeg synes det blir penere når en strikket rundt og ved å ha minst mulig montering slipper du også å passe på at alt er på linje, for der er det jo da allerede. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg