Forklaring på Ganni Bølgestrikk

Nå eller faktisk siden jeg strikket min første bølgegenser etter oppskrift fra Anett Oppheim har jeg sett at 80 prosent av de som strikker den sliter med å forstå oppskriften! Galskap vil jeg nesten si og det forteller jo sitt om selve oppskriften! Genseren er jo fin i seg selv, men forferdelig synd at oppskriften er vanskelig å forstå for så mange.

Bølgene strikkes både på bølgegenseren og på høstgenseren så derfor tenkte jeg å dele litt hjelp på selve bølgen iallefall. Rett og slett fordi Ganni trenden ser ut til å fortsette en stund til.

Tidligere når jeg skrev om min første bølgegenser, skrev jeg ett lengre innlegg om min frustrasjon om den også, den kan dere lese herJeg skrev jo igrunn mye om hvordan jeg strikket min, men at på grunn av rettigheter til oppskriften kan jeg ikke legge ut alt jeg noterte meg selv. 

Mange sliter med å forstå fellingene, men jeg ser også mange sliter med selve bølgen. 

Så jeg har derfor tegnet opp dette diagrammet og forklarer under hva hver linje betyr.

Så for å forklare begynner jeg på den nederste linjen og forklarer oppover.

1. Denne strikkes kun en gang for å komme i gang med bølgene. Enkelt forklart er dette 10 kast med en strikket rett maske i mellom hver og du vil på denne måten få starten og ha 19 masker på bølgen.

2. Strikkes rett bortover alle 19 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 19 masker vrangt.

3. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 13 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 17 masker.

4. Strikkes rett bortover alle 17 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 17 masker vrangt.

5. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 11 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 15 masker.

6. Strikkes rett bortover alle 15 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 15 masker vrangt.

7. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 9 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 13 masker.

8. Strikkes rett bortover alle 13 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 13 masker vrang.

9. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett sammen og 1 kast = 19 masker.

Så skal omgang 2 til 9 gjentas til du har ønsket lengde på bolen eller ermene som du ønsker.

#strikking #strikk #ganni #bølge #bølgegenser #anettopheim #Forklaring 

13 kommentarer

Du har ikkje ein grei forklaring på felling til arm også 😊

Som e skriver så veit e ikkje hvor mye e tør å skrive om fellingene uten å røpe for mye av oppskriften. Men hvor på fellingene til ermene er det du ståe fast da?
Kan hemde jeg kan forklare den delen. ??

Hei,

Kan du hjelpe med ermene på høstgenseren også? Jeg får ikke til fellingen på slutten. Det blir liksom aldri 9 masker igjen... Jeg feller 1 maske i begynnelsen av hver pinne etter deling, men hva gjør du videre med hullrad og bølge. Mine ermer blir veldig lange og spisse på slutten...

Det med armfellingen har også vært mitt problem. Resten gikk ok.

Hei.

Sliter også veldig med felling på ermene. Går greit helt til jeg er ferdig med de vrange. Dvs den omgangen hvor jeg har igjen 1 vrang av «undersiden» deretter skal det være kast/3sammen/11 rett/3 sammen/ kast og 1 vrang.

På denne omgangen skal det felles 1 maske i start av omgangen.

Hvordan feller du da den første vrange?

Kutter du ut kast, er kast masken du feller over???

Også klusser det seg for meg videre....hva gjør man med kast/3 sammen videre?Kan jo ikke kutte ut for da blir det for mange masker??!

Hvordan lager du neste hullrad???

Strikker nå på arm tre......så håper virkelig på hjelp.

Hei.

Sliter også veldig med felling på ermene. Går greit helt til jeg er ferdig med de vrange. Dvs den omgangen hvor jeg har igjen 1 vrang av «undersiden» deretter skal det være kast/3sammen/11 rett/3 sammen/ kast og 1 vrang.

På denne omgangen skal det felles 1 maske i start av omgangen.

Hvordan feller du da den første vrange?

Kutter du ut kast, er kast masken du feller over???

Også klusser det seg for meg videre....hva gjør man med kast/3 sammen videre?Kan jo ikke kutte ut for da blir det for mange masker??!

Hvordan lager du neste hullrad???

Strikker nå på arm tre......så håper virkelig på hjelp.

Beklager at kommentaren/spørsmålet mitt kom to ganger.

Hei, kan du si hvor mange masker som er totalt på ermene når man skal strikke de siste 5 omgangene? Skal det bare være 9? Da blir ermene veldig lange. Håper du kan hjelpe meg.

Jeg felte kun til det var igjen ni masker, bølgen alene. Så felte e av. Strikket da ble den passe. ?lill:

Merete Strømmen

Merete Strømmen

Hei

Omgang 3: 3 masker vridd sammen og deretter 3 masker rett sammen? Eller vridd sammen begge ganger?

Merete Strømmen, det skal strikkes akkurat slik det står for at de tre maskene som strikkes sammen skal strikkes mot hverandre på en og en bølge. Så bare følg det akkurat slik det står, så vi du se når du har kommet på neste omgang at de som strikkes sammen er på rett plass.
Håper du forstår hva jeg mener, det er bare å følge akkurat det som står uten å tenke. ;-)
Visst du likevel skulle stå fast så spør igjen, men bare slik det står først så tror jeg du ikke skal få noen problemer. :-)

Hei

Vil bare takke for veldig god forklaring på bølgegenseren. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet rekke opp før jeg fikk se tegningen av bølgen på bloggen din. Det reddet hele prosjektet,

Tusen takk!!!

Hei, nne Mangnes. Tusen takk for en så hyggelig tilbakemelding. Glad jeg kunne hjelpe.?