Bølgestrikk

Fortsatt den dag idag etter over 2,5 år siden jeg strikket min aller første Kristianes bølgegenser får jeg fortsatt meldinger i innboksen min om ønsket om en forklaring. Derfor laget jeg denne forklaringen for ca. 2 år siden og den passer fortsatt den dag i dag siden mange spør fortsatt. Derfor tenkte jeg det var greit at innlegget fra denne forklaringen fikk frem i lyset igjen. Forklaringen kan du ha behov for om du strikker både Kristianes bølgegenser og Kristianes høstgenser. Så ta en titt her om du fortsatt lurer på noe når det kommet til selve bølgene på disse her.

Kristianes Bølgegenser.
Kristianes Bølgegenser.

Bølgene som sagt både på bølgegenseren og på høstgenseren, da genseren fortsatt er en favoritt hos mange. For Ganni trenden ser ikke ut til å dø helt ennå, spesielt siden jeg fortsatt ser nye varianter og kopier av disse.

Så derfor kommer det her en liten og enkel beskrivelse på hvordan bølgene blir til mens du strikker. På Diagrammet ser der hvordan mønsteret ser ut i diagram, men hver linje er bedre forklart under.

Diagram til bølgen på Kristianes bølgegenser og høstgenser.
Diagram til bølgen på Kristianes bølgegenser og høstgenser.

Så for å forklare begynner jeg på den nederste linjen og forklarer oppover, her er det med andre ord bare å følge forklaringen steg for steg;

  1. Denne strikkes kun en gang for å komme i gang med bølgene. Enkelt forklart er dette 10 kast med en strikket rett maske i mellom hver og du vil på denne måten få starten og ha 19 masker på bølgen.
  2. Strikkes rett bortover alle 19 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 19 masker vrangt.
  3. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 13 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 17 masker.
  4. Strikkes rett bortover alle 17 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 17 masker vrangt.
  5. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 11 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 15 masker.
  6. Strikkes rett bortover alle 15 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 15 masker vrangt.
  7. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 9 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 13 masker.
  8. Strikkes rett bortover alle 13 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 13 masker vrang.
  9. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett sammen og 1 kast = 19 masker.

Så når punkt 1 til 9 er gjennomført en gang skal punkt 2 til 9 gjentas videre til du har ønsket lengde på bolen og/eller ermene på genseren.

41 kommentarer
    1. Som e skriver så veit e ikkje hvor mye e tør å skrive om fellingene uten å røpe for mye av oppskriften. Men hvor på fellingene til ermene er det du ståe fast da?
      Kan hemde jeg kan forklare den delen. ??

    2. Hei,
      Kan du hjelpe med ermene på høstgenseren også? Jeg får ikke til fellingen på slutten. Det blir liksom aldri 9 masker igjen… Jeg feller 1 maske i begynnelsen av hver pinne etter deling, men hva gjør du videre med hullrad og bølge. Mine ermer blir veldig lange og spisse på slutten…

    3. Hei.
      Sliter også veldig med felling på ermene. Går greit helt til jeg er ferdig med de vrange. Dvs den omgangen hvor jeg har igjen 1 vrang av «undersiden» deretter skal det være kast/3sammen/11 rett/3 sammen/ kast og 1 vrang.
      På denne omgangen skal det felles 1 maske i start av omgangen.
      Hvordan feller du da den første vrange?
      Kutter du ut kast, er kast masken du feller over???
      Også klusser det seg for meg videre….hva gjør man med kast/3 sammen videre?Kan jo ikke kutte ut for da blir det for mange masker??!
      Hvordan lager du neste hullrad???
      Strikker nå på arm tre……så håper virkelig på hjelp.

    4. Hei.
      Sliter også veldig med felling på ermene. Går greit helt til jeg er ferdig med de vrange. Dvs den omgangen hvor jeg har igjen 1 vrang av «undersiden» deretter skal det være kast/3sammen/11 rett/3 sammen/ kast og 1 vrang.
      På denne omgangen skal det felles 1 maske i start av omgangen.
      Hvordan feller du da den første vrange?
      Kutter du ut kast, er kast masken du feller over???
      Også klusser det seg for meg videre….hva gjør man med kast/3 sammen videre?Kan jo ikke kutte ut for da blir det for mange masker??!
      Hvordan lager du neste hullrad???
      Strikker nå på arm tre……så håper virkelig på hjelp.

    5. Hei, kan du si hvor mange masker som er totalt på ermene når man skal strikke de siste 5 omgangene? Skal det bare være 9? Da blir ermene veldig lange. Håper du kan hjelpe meg.

    6. Hei
      Omgang 3: 3 masker vridd sammen og deretter 3 masker rett sammen? Eller vridd sammen begge ganger?

    7. Merete Strømmen, det skal strikkes akkurat slik det står for at de tre maskene som strikkes sammen skal strikkes mot hverandre på en og en bølge. Så bare følg det akkurat slik det står, så vi du se når du har kommet på neste omgang at de som strikkes sammen er på rett plass.
      Håper du forstår hva jeg mener, det er bare å følge akkurat det som står uten å tenke. 😉
      Visst du likevel skulle stå fast så spør igjen, men bare slik det står først så tror jeg du ikke skal få noen problemer. 🙂

    8. Hei
      Vil bare takke for veldig god forklaring på bølgegenseren. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet rekke opp før jeg fikk se tegningen av bølgen på bloggen din. Det reddet hele prosjektet,
      Tusen takk!!!

    9. Hei har du en grei forklaring på fellingen av ermene, har oppskriften selv men skjønner veldig lite, hvis du vil sende det på mail til meg vil jeg bli veldig glad.
      Mvh vilde

      1. Hei. Jeg har dessverre ingen grei forklaring nedskrevet når det kommer til fellingene på selve ermene. Jeg syntes selv oppskriften var dårlig forklart på dette og skal jeg strikke flere kommer jeg til å gå bort fra fellingene op ermene. Jeg forelslår at du heller strikker ermene rett opp og ned så langt du ønsker de og syr de på på genseren slik som en vanlig montert genser. Selv har jeg gjort dette tidligere med stor hell.

        Hilsen Ida Amalie.

    10. Hei.. strikker bølgegenser i Air drops,. Syns ermene blir veldig vidde 😮 kor mange cm bred skal de bli

      1. Hei.
        Ermene på bølgegenseren er ganske vide, akkurat hvor mange cm bred er jeg ikke sikker på. Men om du synes de blir for brede øker du bare litt mindre på maskeantallet.

    11. Hei! Jeg har fulgt den originale oppskriften og brukt denne forklaringen underveis og ser nå at det står annerledes i forhold til dette med å strikke vridd rett sammen, og rett sammen. I originalen står det kun 3 vridd rett sammen, mens i din forklaring bruker du også 3 rett sammen. Jeg har nå blandet og vet ikke helt hva jeg skal fortsette med..

      1. Ja jeg har vridd sammen rett i starten av bølgen og vanlig sammen rett i slutten av bølgen. Dette er fordi keg synes det blir finest at alle fellingen feller inn i selve bølgen og at da bølgen blir lik i begge sider.
        Om du har gjort det annerledes har ikke det noe å si, viktigste er at du har felt og at du blir fornøyd med utseende. 😊

        1. Det hadde vært fint om det sto i oppskriften. Jeg syns også som mange skriver at oppskriften er komplisert forklart. For min det syns jeg det var vanskelig å vite hva omgang 5 er når man kommer til ermene.

    12. Hei.
      Takk for forklaring på bølgen.
      Hull mønstrene som er på hver side av bølgen. Hvordan strikkes de?
      😊

    13. Tenk at det er flere enn meg som sliter med denne oppskriften! Trodde d bare var meg.
      Bolen er ferdig, men jeg skjønner ikke armene og genseren blir bare liggende:( har strikket vrangbord og økt. Så står står strikk 17 m, bølge over 11 m og så 17m.
      Men hva etter dette? Bølge over 9 m?
      Hvor mange omg?
      Skjønner d ikke og skulle ønske jeg kom videre. Blir glad for all hjelp…

      1. Dessverre ikkje den beste oppskriften. Men om du har fått til bølgen på bolen er det bare å følge samme prinsipp når du lager bølgene på ermene også.

    14. Hei:)
      Idag reddet du meg og et strikkeprosjekt jeg var i ferd med å gi opp:)
      Strikker Kristianes høstgenser og skjønte ingenting av armene før jeg fant forklaringen din så TUSEN TAKK:)
      Du skriver videre som svar vedrørende fellingen at du tidligere har strikket armen i full lengde uten og felle som anbefalt, og mener du da denne genseren? Jeg synes nemlig det virker som en veldig fristende løsning:)

      1. Heisann. 🙂
        Så koselig å høre at jeg kunne hjelpe når du nesten hadde gitt opp. Rekna med genseren blir kjempefin.
        Jeg har strikket denne genseren med fellingene slik som de står i oppskriften, strikket de til full lengde og laget vanlige armhull for å så sy de på og jeg har laget variant av de med vanlige armer som jeg har satt sammen og strikket ferdig genseren med raglandsfelling. Personlig liker jeg den siste best. 🙂

      1. Hei. Skal ta å prøve å skrive det i ett innlegg om ikke alt for lenge. Må bare sette meg ned å se oppskriften ført før jeg kan svar. Skal prøve å få det til i løpet av helgen. 🙂

    15. Jeg skal begynne på Kristianes høstgenser,men jeg strever med å få mønsteret til å passe.Jeg skal begynne på forstykket og har strikket vrangbord.Jeg har lagt opp 47 masker,skal begynne på mønsteret.Er det 4 mønsterrapporter i bredden?Det står at jeg skal begynne med 6 m glattstrikk,er disse med i mønsteret?I så fall får jeg bare 5 m glattstrikk til slutt.Er takknemlig for hjelp!

      1. Har ikkje mønsteret forann meg akkurat nå. Så får ikkje sett det selv. Er på jobb i hele dag, men om du sender meg en melding på facebook eller her i løpet av morradagen skal e få sett på det. 😀

    16. Strikker bølgegenseren og sliter litt med felling til ermehull på forstykket. Er på 5. bildet i oppskriften og har 17 masker før start. Jeg er på omgang 3 i mønsteret og her er det jo kast og 3 vridd rett sammen, men da ender jeg ikke opp med 15 masker. Jeg ender opp med 14 masker.

      Starter omgangen med å felle to og har da 15 masker, men når jeg da strikker 3 vridd rett sammen og 1 kast på enden av bølgen så blir det totalt 14 masker. Hva er det jeg gjør galt?

      1. Du er sikker på at du har 17 masker i starten og slutten før denne fellingen også? Prøver å se for meg hva du kan ha gjort. Eneste som slår meg er om du har passe på å få med alle kastene på den siste siden. For i teorien skal det jo gå opp.
        Jeg synes som sagt at disse fellingen er og blir litt for tungvindte for min del. Derfor har jeg begynt å strikke alle med raglanfelling og ikke noe annet.

    17. Hei er jeg nødt å strikke kristianes bølgegenser med dobbelt garn.? På oppskriften jeg har står det ikke at jeg skal bruke dobbelt garn.

      1. Kommer helt ann på hvor tykt garn du bruker. E har strikket den i både enkel tråd og i dobbel tråd. Men det e strikkefastheten som bestemmer det. Står det en tråd i oppskriften din og du har rett garn går du for det.

    18. Hei! Tusen takk for hjelp med å forstå mønsteret på Kristianes bølgegenser! 🙂 Nå er det bare det umulige prosjektet å få satt genseren pent sammen som gjenstår. Ønsker å strikke flere, men da tror jeg nesten jeg må få tak i mønster på raglanfelling først. Fant ikke noe innlegg om dette. Vet du hvor jeg kan finne dette? 🙂

      1. Hei sann, bare hyggelig altså. E trur ikkje den e kommet med ragland felling ennå, men det er ikkje vanskelig å gjøre det om te ragland altså.
        Du er heller ikkje første som spør, så skjønner ønsket e stor for det.
        Skal prøve å få skrevet det ned snart, bare så mye annet på tapet også.
        Men e lover det skal komme. 😀

    19. Sliter med oppskriften. 3. omgang står det at det skal strikkes rett over bølgen til de tre siste maskene før perleporten som skal strikkes vridd sammen. Det er greit…..så står det videre i 3. omgang rett over bølgen, 3 vridd sammen….. Disse 3 vridde sammen denne gangen skal de gjøres på samme måte som forgående eller etter bølgen? Om jeg tar etter bølgen mangler 3 masker til slutten og får bare 3 marsker vrang, det skal være 6 masker vrang…….

    20. Hei.
      Jeg har etter noen år turt å “kaste” meg i gang med denne genseren. Kjempefint m forklaring på bølgen-gikk greit til 5.omgang, der var det noe som ble litt feil hos meg..så nå skal jeg rekke opp og prøve på nytt med denne forklaringen. Så får vi se når jeg kommer til ermer og hals hvor det bærer hen…men-jeg har lagt opp på pinne 8 og 9 med dobbel drops air…synes den ser veldig liten ut. Jeg hadde uansett tenkt å gjøre den noe lenger da jeg selv er 1,75 og ikke er spes fan av de korteste genserne…men likevel-er skeptisk til om denne blir trang på meg…noen som kan si noe om det her?

      mvh

      1. Tøft at du prøver. Håper du får det til nå da og om du står fast på noe e det bare å spørre. Di e litt små i størrelsenen. Menndet viktigste er at du har strikkefastheten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg