Lue med alles kjære Mummitroll på.

Vel da har jeg fått tid til å tegne om mønsteret som jeg skrev tidliger i dag ville jeg flytte dette Mummitrollet mønsteret over til denne bloggen. Det er ikke stor forskjellen, men jeg synes mønsteret ser mer oversiktlig ut med tegn på mønsteret og ikke bare farger i sterkt rødt.

Selv synes jeg lua ble rett så grom og passer til både små og store fan av Mummi.

Størrelse; Barn og voksen.

Garn; 

  • Baby merinoull til barn eller annet garn som har 27 masker på 10 cm.
  • Merino Ekstra Fine eller annet garn som har strikkefasthet på 22 cm over 10 cm. til voksen.

Du trenger to nøster i ønsket bunnfargen og ett nøste til mønsteret.

Pinner; 

  • Barn settpinner nummer 3 pluss liten rundpinne nummer 2,5 og 3.
  • Voksen settpinner nummer 4 pluss liten rundpinne nummer 3 og 4.

Oppskrift;

  • Legg opp 108 masker og strikket 10 omganger vrangbord på pinne 2,5 eller 3 uavhengig om du strikkerbarnestørrelse eller voksen.
  • Strikk en omgang rett hvor du skrifter til pinne 3 eller 4 fortsatt avhenging av størrelsen du sstrikker.
  • Strikk mønsteret etter diagrammet du vil si start på mønsteret nederst og gjenta hele diagrammet hele 4 ganger, du vil få fire Mummitroll rundt luen.

  • Etter endt mønster strikket en omgang med bunnfargen, ønsker du den lengre strikker du flere omganger.

Nå skal det felles til toppen.

  • Strikk 2 og 2 masker sammen omgangen ut.
  • Strikk 1 omgang uten felling.
  • Gjenta disse to omgangene til du har ca. 14 masker og trekk en tråd igjennom resterende masker og stram til.
  • Fest alle tråder og luen er klar til å brukes.

Ønsker du å pynte den mer kan du selvfølgelig sette på en dusk i toppen, men jeg anbefaler da å bruke en av fjuskepels på grunn av hvordan dyr behandles i forhold til pelsindustrien.

 

#strikking #drømmestrikk #barn #dame #herre #mummitrollet #mummi #noah #dyrerettigheter

10 kommentarer
    1. Så fin. Jeg har forstått det sånn at det er greit å kopiere dette mønsteret? Det er litt uklart for meg når man har lov og ikke, så jeg ville være sikker. Jeg har sett det brukt på en veldig søt barnekjole som jeg har lyst til å kopiere til mitt barnebarn, og så elsker jeg Mummi

      1. Takk. Kopiering til eget bruk er greit. Men skal det deles med andre er det via link. Salg av mønster eller ferdig produkt er ikkje lov for noen andre enn de som eier mummi.

        Men du kan fin bruke mønsteret i en kjole og fortelle andre hvor du har funnet mønsteret.

        Lykke til med strikkingen.

      1. Luen går til alle. Men du må regulere med garntype og pinner om du skal ha de minste størrelsene. Ellers så må du muligens tegne om mønsteret litt slik at det blir mindre. Er bare å ta en vanlig lue oppskrift og sette mønsteret inn. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg